Pandemie, război, inflație, criză energetică – toate au marcat comportamentul consumatorului online din 2022. Aceste contexte dictează nevoile din piață din prezent, dar tot ele pot arăta și tendințele de creștere și adaptare necesare business-ului tău într-o nouă realitate. Cunoașterea acestora te va ajuta să fii flexibil ca deținător de afacere și să vii la înaintare cu mesajele de marketing corecte.

Astfel, o întreagă avalanșă de factori psiho-sociali și economici au determinat un nou comportament de consum în Europa de Est.

În cele ce urmează, vom analiza noile credințe și paradigme care au dictat ce conținut consumă și ce comportament de achiziție are clientul în mediul digital:

  1. Consumatorii și-au regândit cheltuielile, prin conștientizare și punând un accent puternic pe valori personale – da, oamenii s-au raportat la brandurile mai responsabile, cu responsabilitate socială, cu storytelling, cu content marketing de calitate și cele care au știut să comunice cu empatie.
  2. Cumpărătorii au început a căuta căi alternative pentru a achiziționa bunurile necesare. Iată doar câteva dintre trendurile care se pare că se vor menține pe termen lung: concertele virtuale, livrarea produselor până la ușă de către micii producători locali, susținerea antreprenorilor mici. Tocmai din aceste motive, conținutul video a explodat și continuă să fie mai relevant ca niciodată. Iar vânzările online sunt încă pe un trend ascendent.
  3. Secondhand-ul nu mai este un tabu – se pare că pandemia a șters barierele, inclusiv în Europa de Est, pe partea de haine la mâna a doua, astfel încât acum brandurile ce se ocupă cu secondhand-ul sunt pe val.
  4. Suburbiile și așezările rurale sunt în continuare un refugiu pentru suflet – accesul la spații verzi; lucru de la distanță; produse și servicii mai aproape de casele lor – se pare că toate aceste tendințe se păstrează.
  5. Oamenii învață să se ancoreze tot mai mult în aici și acum – accentele s-au pus pe autodezvoltare, învățarea de limbi străine, cursuri de meditaţie și well-being etc. Situațiile de criză sunt văzute și ca spații pentru oportunități, dintr-un alt unghi. Shopping-ul online a fost, de altfel, și o importantă sursă de dopamină pentru internauți, iar adunarea pe social media în comunități după interese a fost de fapt un stimul pentru a cumpăra și mai mult, fără rezerve sau resentimente, ci dintr-un sentiment clar și univoc: „eu merit”. La acest trend a contribuit enorm și conținutul generat de utilizatori, promovând ei singuri diverse branduri comerciale.
  6. Acum se pare că societatea s-a împărțit în două: cei care doresc să se întoarcă la viaţa lor cu activități sociale offline și chiar au făcut-o, şi cei care încă mențin distanța socială. Astfel, se cere o abordare hibridă a vânzării de produse și servicii. De exemplu, conceptele de take away și delivery vor fi utile încă mult timp de acum încolo. De fapt, a trecut suficient timp pentru ca noile obișnuințe să se fi înrădăcinat binișor în viața oamenilor, deci livrarea în condiții avantajoase rămâne a fi un mare plus. Totuși, nu sunt de evitat și bunele practici de vânzare în offline.
  7. Se consumă tot mai mult conținut bun – interviuri video, podcasturi, emisiuni de divertisment – toate pot constitui conținut de brand de calitate, pentru a ajuta companiile să crească gradul de recunoaștere al brandurilor lor și a pune mâna la educarea unei societăți mai bune.

Distribuie articolul: