Marcel Ciolacu a discutat în cadrul “Interviurile Digi24.ro” despre planurile României de a achiziționa portul Giurgiulești din Republica Moldova, în contextul în care se prevede că România va deveni un hub crucial pentru reconstrucția Ucrainei. Premierul a menționat că ministrul Transporturilor a avut discuții cu BERD, care deține portul.

După încheierea conflictului din Ucraina, România se anunță a fi unul dintre cele mai importante centre de reconstrucție, iar țara trebuie să fie pregătită logistic pentru acest rol. Marcel Ciolacu a dezvăluit un proiect pe care l-a discutat cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, împreună cu premierul Bulgariei, care implică construirea unui pod rutier și feroviar peste Dunăre, la Giurgiu, cu fonduri provenite de la Comisia Europeană.

„Unul dintre cele mai importante hub-uri de reconstrucție a Ucrainei, după finalizarea războiului va fi România. Iar România trebuie să fie de această dat pregătită logistic pentru acest hub. Am un proiect, pe care l-am discutat cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, comun cu premierul Bulgariei, să luăm din banii pentru mobilitate de la Comisie și să mai facem un pod, și rutier și feroviar, peste Dunăre, la Giurgiu”, a spus Marcel Ciolacu. „Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja prin ministrul Transporturilor România și-a arătat interesul către BERD, pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD, de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”, a precizat premierul. „Domnul ministru al Transporturilor a avut aceste discuții cu BERD. Așteptăm”, a adăugat Ciolacu.

Premierul a subliniat importanța Portului Constanța în contextul actual și a menționat interesul României de a cumpăra portul Giurgiulești din Republica Moldova, care este deținut în mare parte de BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare). El a menționat că ministrul Transporturilor a purtat discuții în acest sens cu BERD și așteaptă evoluțiile ulterioare.

Portul Giurgiulești a devenit esențial în aprovizionarea cu mărfuri către și dinspre Ucraina, în special în contextul invaziei Rusiei. A atins un volum record de transport de 1,8 milioane de tone în 2022, iar majoritatea mărfurilor exportate prin acest port au fost direcționate către Uniunea Europeană. BERD a sprijinit inițial construcția portului în 1995 și a continuat să investească în dezvoltarea acestuia. Banca intenționează să atragă investitori internaționali pentru dezvoltarea ulterioară a portului. Până în prezent, BERD a investit 1,4 miliarde de euro în Republica Moldova, devenind cel mai mare investitor instituțional în această țară.

Distribuie articolul: