Materii multe, amalgam de informații care mai de care și prea puțină atenție acordată talentului și predilecțiilor. Programa școlară din Republica Moldova nu reușește să țină pasul cu progresul tehnologic și rămâne cu mult în urma dorințelor și așteptărilor elevilor.

Așa se face că orele de curs sunt privite, deseori, drept o povară atât de învățăceii amețiți de multitudinea de informații, cât și de părinții acestora care sunt nevoiți să petreacă ore la rând pentru a-și ajuta odraslele să pregătească temele pentru acasă, menționează AGORA.md.

Între tentative și realizări

Reforma curriculară este o problemă care a stat pe buzele tuturor miniștrilor care s-au perindat de-a lungul timpului pe la Ministerul Educație. De la independență încoace s-au făcut unele modificări, dar o reformă consistentă așa și nu a fost după până la capăt.

În anul 2017, fosta ministră a Educației, Monica Babuc, anunța despre o serie de schimbări care vor duce la micșorarea numărului de ore pentru clasele liceale, eliminarea notelor pentru educația fizică, muzicală și arta plastică pentru elevii din clasele gimnaziale, și introducerea modulelor de Robotică și Informatică aplicată în cadrul orelor de Educație Tehnologică la clasele primare.

Astfel, numărul disciplinelor obligatorii pentru clasele liceale au fost reduse până la șase, iar numărul celor opționale, până la trei. Evaluarea elevilor din treapta gimnazială la disciplinele Arta Plastică, Educația Fizică și Educația Muzicală se face prin calificative, notele fiind înlăturate.

De inovații se bucură și elevii claselor primare, Educația Tehnologică la această etapă căpătând module de Robotică și Informatică aplicată, dar doar în unele instituții. Ora de Dirigenție a fost substituită cu Orientarea Profesională, iar orele de voluntariat au fost introduse în programul școlar național.

Chiar și așa, mai sunt încă păreri că elevii continuă să învețe multe și de toate, fără ca înclinațiile și capacitățile să le fie prioritizate și ulterior, dezvoltate.

Experiența altor țări

Compania britanică Pearson a realizat un top al celor mai bune sisteme de Educație din lume.

Pe prima poziției se află Finlanda. Pe lângă faptul că mica ţară nordică are unii dintre cei mai bine pregătiți profesori din lume, finlandezii au programe educaționale competitive. Un alt aspect care deosebește Finlanda de alte țări este faptul că municipalitățile și chiar școlile au posibilitatea de a modifica programul școlar național. Adică dascălii, atent selectați, au libertate și responsabilitate în a adapta materia la nevoile fiecărui copil.

Următoarele patru locuri în topul internațional sunt ocupate de sisteme educaționale din Asia: Coreea de Sud, Hong Kong, Japonia și Singapore. Coreea de Sud, de exemplu, pune foarte mare accent pe examene, iar programa școlară este structurată ca să răspundă strict cerințelor examenelor naționale.

Regatul Unit al Marii Britanii ocupă locul al șaselea în topul sistemelor educaționale, fiind urmat de Olanda, Noua Zeelandă și Elveția. Top 10 îl încheie Canada.

Specialiştii de la Pearson consideră că sistemele educaționale de succes au în comun faptul că acordă un statut important profesorului și că au „cultura” educației.

Un alt sistem educațional, considerat etalon, este cel german. Acesta se distinge semnificativ de alte sisteme de învățământ, angajând elevii într-o schemă performativă, astfel încât, la absolvire, aceștia să aibă un nivel academic extrem de ridicat.

La treapta primară, de exemplu, toți elevii învață aceleași discipline. Ulterior, aceștia se orientează către alte tipuri de școli, în funcție de abilități și de aspirații.

Ce e de făcut?

Soluții pentru rezolvarea acestei probleme, dar și idei de îmbunătățire a curriculei deja existente în Republica Moldova vor fi expuse marți, în cadrul evenimentului  ON&OFF The Record. La ediția intitulată „Back 2 school. Back 2 cirriculum”, participanții vor analiza actualitatea și calitatea curriculei școlare, cât de eficientă este ea și care sunt alternativele învățământului public. Totodată, evenimentul își propune să afle dacă, odată cu schimbarea șefilor din Educație, sunt planificate și schimbări la nivel de strategie și de programă școlară.

 

„ON&OFF the record” este organizat de Agora.md în parteneriat cu Youth Association ASIST. Acest eveniment este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, UK aid și implementat de Internews in Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice.