Aliona Ivanenco este o tânără antreprenoare care a reușit să deschidă propriul cabinet de consiliere psihologică și logopedie în orașul Sângerei, încă din 2014. Împreună cu soțul ei, fac parte din categoria antreprenorilor care au trecut prin experiența unui eșec, la prima încercare de a menține propria lor afacere în sfera comerțului. Despre cum a făcut din pasiune o mică afacere, care a prins la public și are și succes, ne-a povestit Aliona în materialul ce urmează.

„Eșecul pe care îl simte un antreprenor care a falimentat este de nedescris. Inițal credeam că nu mai sunt bună de nimic, dacă nu am reușit să gestionez corect un business. Și după 2 luni de la închiderea magazinului (deci un magazin aveam inițial), am decis să mă reîntorc la visele mele din facultate și să lucrez ca psiholog. La scurt timp, iau decizia să deschid un Cabinet individual de consiliere psihologică”, povestește Aliona.

Fiind pasionată de acest domeniu, dar și cu un bagaj de cunoștințe de specialitate, absolventă a unui program de licență și master în psihologie clinică, Aliona a îndrăznit să-și urmeze vocația.

„La cât de încântată eram când am absolvit facultatea, pe atât de disperată am ajuns când am încercat să mă angajez în câmpul muncii după specialitate. Nimeni nu era gata să ia la muncă un tânăr specialist”, își amintește tânăra.

Ideea de a transforma pasiunea într-o afacere de succes a avut la bază și o analiză a contextului în care Aliona urma să-și desfășoare activitatea, reieșind din necesitatea unui specialist calificat în orașul Sângerei.

„Ideea unei afaceri nu este totul. Fără o analiză corectă și un plan de afacere bun, ideea poate rămâne doar pe hârtie sau poate să te îngroape în datorii”, mai declară Aliona.

Pentru a reuși într-o afacere, este necesară implicarea deplină a antreprenorului

„Dacă nu suntem gata să investim tot ce avem, să împrumutăm și să luăm credite, atunci să căutăm surse de finanțare externe nu prea este o soluție, deoarece practic toți finanțatorii vor să vadă nu doar un plan de afacere foarte bun, ci și determinarea tânărului antreprenor de a investi tot ce are. Cine ar fi gata să finanțeze și să ofere bani cuiva care nu vrea să se implice material? Pentru a primi finanțări de la stat sau finanțări europene, trebuie să fie o idee de afacere viabilă, cu un plan de afacere foarte bine structurat. În el trebuie să fie determinate toate riscurile și oportunitățile, să fie analizată piața și, desigur, întocmit planul financiar, unde neapărat trebuie de indicat câte procente solicităm de la finanțator și câte suntem gata să investim noi.

Cele mai bune recomandări de propuneri de proiecte le putem obține de la ODIMM (Organizația pentru dezvoltarea Întreprinderilor mici și mijlocii) și de la Incubatoarele de afacere din R.Moldova, care sunt un alt instrument creat de ODIMM, care își demonstrează eficiența în timp. Civic.md este un alt instrument indispensabil pentru antreprenori, prin intermediul căruia putem găsi multe apeluri de proiect”, ne mai spune Aliona Ivanenco.

 „Cea mai bună promovare este prestarea unui serviciu calitativ, deoarece un client satisfăcut va aduce încă 10!”

Această modalitate de promovare a afacerii este recomandată de Aliona, care susține că recenziile bune ale clienților sunt esențiale, iar aceștia vor apela la serviciile ei, indiferent de distanța pe care o parcurg până la Sângerei. În prezent, psihologa are clienți care vin chiar și din România, ceea ce spune multe despre grija și atitudinea față de clienți, dar și despre profesionalismul său. Împreună cu soțul, care îi este principalul susținător în tot ce face, au lansat un canal de logopedie pe Youtube, unde prezintă recomandări pentru părinții copiilor cu tulburări de vorbire. „Publicitatea vizuală are un rol semnificativ în promovarea unei afaceri: banere, pliante, cărți de vizită… În acest sens mă ajută soțul, care are o tipografie. Bineînțeles și promovarea pe rețelele sociale”, mărturisește psihologa.

Prima afacere – primul eșec

E dificil să menții o afacere în Republica Moldova, iar sprijinul autorităților este un factor important în antreprenoriat – mai ales, atunci când te afli în dificultate. Cu regret, Aliona nu a avut parte de sprijin din partea autorităților publice locale în 2013, atunci când era în pragul falimentului, chiar dacă, prin intermediul afacerii sale crease 3 locuri de muncă și avea taxele la bugetul statului și bugetul local achitate complet.

„Reprezentanții APL ne-au propus în cazul în care nu reușim în totalitate să ne asumăm obligațiile, să ne închidem.”

În cazul afacerii cu Cabinetul de Logopedie, antreprenoarea a beneficiat de suport important din partea statului, prin intermediul programului „Femei în Afaceri” implementat de ODIMM.

„Planul nostru de afaceri era de 220 000 lei, dintre care 145 000 au venit ca grant nerambursabil din partea statului, datorită acestui proiect noi am procurat utilaje performante pentru tipografie, am îmbunătățit site-ul Logopediemoldova.com, am creat o aplicație logopedică pentru copii care poate fi descărcată gratuit pe orice dispozitiv android – Kartolino”, povestește psihologa Aliona Ivanenco.

Antreprenoriat, birocrație și corupție

Aliona este de părere că antreprenoriatul în RM a progresat, iar programele de instruire și finanțare vin în ajutorul celor care vor să dezvolte o afacere. Ce ține de procedurile birocratice, este mult de lucrat la acest capitol, dar există îmbunătățiri în dezvoltarea relațiilor APL și micului business. Despre practicile de dare de mită este de părere că nimeni nu este obligat să ofere bani în schimbul unor beneficii și, dacă ești o persoană corectă, responsabilă și activezi în baza legii, eviți astfel de situații.

După întreaga experiență trăită, ar formula câteva recomandări pentru tinerii antreprenori:

„Să facă cât mai multe instruiri în domeniul antreprenoriatului, să întocmească un plan de afaceri bun, să analizeze piața și potențialele riscuri, să-și cunoască concurența, iar toate acestea să fie însoțite de multă dedicație și perserverență.”

În perioada de carantină, Aliona a continuat să lucreze în folosul comunității în regim online, realizând mai multe consultații psihologice și logopedice absolut gratuite. Desigur că această criză a afectat ambele afaceri ale familiei Ivanenco. Resursele financiare care urmau a fi investite în vederea dezvoltării afacerilor lor acum sunt utilizate pentru a rezista acestui declin.

Viziune. Perspective și noi obiective… acasă

„Ne propunem în continuare să dezvoltăm proiectul video de pe Youtube pentru a ajuta un număr cât mai mare de persoane. În 6 luni canalul nostru are peste 180 000 vizualizări, iar rezultatele copiilor, expediate de către părinți, ne demonstrează că este util și ne motivează să continuăm. Dorim în continuare să prestăm servicii logopedice și de consiliere psihologică unui număr cât mai mare de persoane. Ne propunem chiar, în timp, să deschidem un centru logopedic, pentru ca oamenii să nu mai fie nevoiți să stea în rând 1 an. Vom continua să elaborăm materiale didactice pentru copii și mi-ar plăcea să creăm și jucării din materiale ecologice. Vrem să creștem afacerea și să o dezvoltăm aici, în Republica Moldova, la noi acasă”, susține Aliona Ivanenco la finalul interviului.

Autoare: Tamara Cheptene, studentă Academia de Jurnalism Participativ