De la palatul Marelui Gatsby la castelul contelui transilvănean Dracula și micul apartament parizian al lui Amelie Poulain, casele în care locuiesc personajele noastre preferate sunt adesea inspirate de locuințe din viața reală. CNN a ales câteva dintre cele mai cunoscute adrese din opere literare și cinematografice și le-a calculat valoarea pe care ar putea să o aibă piața imobiliară de astăzi.

Marele Gatsby (1925), F. Scott Fitzgerald

Casa Marelui Gatsby estimată de brokerul Maggie Keats din compania Douglas Elliman Real Estate.

Casa Marelui Gatsby din romanul lui F. Scott Fitzgerald este un simbol al luxului în care trăiau bogătașii din America din anii 1920.

„În grădinile lui albastre era un du-te-vino de bărbați și femei tinere, roind ca fluturii printre șoapte, șampanie și stele” – așa descrie naratorul proprietatea lui Gatsby.

Moșia de la care se crede că s-a inspirat Fitzgerald – și regizorul Baz Luhrmann în adaptarea cinematografică a cărţii, din 2013, este The Beacon Towers (‘Farurile’) din Great Neck, Long Island, în apropiere de casa unde a locuit autorul între 1922 și 1924 și unde acesta a scris primele trei capitole ale romanului.

Demolată în 1945, clădirea gotică a aparținut sufragetei și designerului arhitectural Alva Belmont, care era faimoasă și ca gazdă a unei serii de petreceri opulente pentru elita economică a orașului.

Atât această istorie, cât și faima literară a proprietății ar majora valoarea pe piață a conacului, spune brokerul Maggie Keats de la Douglas Elliman Real Estate.

Maestrul și Margareta (1967), Mihail Bulgakov

Valoarea estimată de compania internațională de consultanță imobiliară Savills.

Faimoasa scenă a balului morbid din romanul lui Bulgakov a fost parțial inspirată de petrecerile sălbatice organizate la Casa Spaso, reședința ambasadorului SUA în Rusia din 1933.

Bulgakov și soția sa au participat la o astfel de petrecere în 1935, la care fazani vii, pui de urși, capre și cocoși se strecurau printre oaspeții îmbrăcați în smochinguri și rochii de bal.

Potrivit agentului imobiliar internațional Savills, valoarea casei Spaso este astăzi printre 5% dintre cele mai scumpe proprietăți imobiliare din Moscova.

În pofida acestui fapt, guvernul american plătea 3 dolari pe an între anii 1990 și 2004 pentru a închiria clădirea – acest preț fix a fost stabilit printr-un contract sovietic, care s-a devalorizat după prăbușirea URSS. Costul chiriei s-a schimbat de atunci, și acum constituie un secret.

Sherlock Holmes, Sir Arthur Conan Doyle

Este valoarea estimată de compania internațională de consultanță imobiliară Savills. Când Conan Doyle a scris seria de romane polițiste, adresa 221B Baker Street din Londra nu exista. Când strada a fost renumerotată în anii 1930, banca Abbey National Building Society a primit numărul notoriu 221. Banca a primit atâtea scrisori adresate celebrului detectiv încât a angajat un secretar pentru a răspunde la ele.

Odată ce s-a deschis Muzeul Sherlock Holmes pe 239 Baker Street în 1990, s-a lansat o dispută vizavi de cine – banca sau muzeul – ar trebui să primească scrisorile adresate detectivului. Neînțelegerea a fost rezolvată abia în 2002, când banca a părăsit clădirea de pe Baker Street.

Muzeul Holmes, care imită casa detectivului, se află de fapt între numerele 237 și 241 pe Baker Street, deși cu o permisiune specială din partea consiliului local poartă numărul de 221b. Prețul exorbitant al proprietății, datorat exploziei prețurilor pe piața imobiliară din Londra din ultimii 20 de ani, ar fi fost o provocare chiar și pentru celebrul detectiv.

Peppi Ciorap-Lung, Astrid Lindgren

Este valoarea estimată de Erik Olsson Fastighetsförmedling. Peppi, eroina de nouă ani din cartea suedeză pentru copii cu același nume, locuiește în Villa Villekulla (‘Vila Găina’) cu o maimuță numită domnul Nilsson și un cal cu buline care își petrece timpul pe prispă. Una dintre comorile principale ale casei este pomul din care crește apă carbogazoasă dulce.

Casa, construită pentru serialul televizat suedez din 1969, are la bază cărțile lui Lindgren, și este acum Muzeul lui Peppi Ciorap-Lung, situat în inima unui parc de atracții din micul oraș Kneippbyn de pe insula Gotland din Suedia.

Un veac de singurătate (1967), Gabriel García Márquez

Reconstruită de Ministerul Culturii din Columbia, casa în care generațiile familiei Buendía trăiesc, iubesc și mor în satul imaginar Macondo a fost inspirată de casa bunicilor laureatului Premiului Nobel, Gabriel Garcia Marquez, din Aracataca, Columbia, unde a crescut autorul.

„Nici mama mea, nici eu, desigur, nu ne-am fi putut imagina că această obișnuită călătorie de două zile [pentru a vinde casa bunicilor] va fi atât de decisivă încât nici cea mai lungă și mai sârguincioasă dintre vieți nu mi-ar fi de ajuns pentru a termina de povestit”, a scris Marquez despre călătoria sa acasă în autobiografia sa „A trăi pentru a-ți povesti viața”.

Bazându-se pe scrierile lui Marquez, în 2010, Ministerul Culturii din Columbia a cheltuit 350.000 de dolari pentru a reconstrui casa, care a fost demolată, și să deschidă în ea un muzeu dedicat autorului.

Dracula (1897), Bram Stoker

Evaluată de Transylvanian Properties. Castelul Bran din Brașov, deținut în prezent de familia regală a României, este asociat cu faimosul vampir Dracula, motiv care atrage 800.000 de vizitatori pe an.

Dar nu există dovezi istorice care să susțină mitul din jurul Castelului Bran. Construit la începutul secolului al XIII-lea de cavalerii teutoni, castelul nu are nicio legătură exactă cu Vlad Țepeș – regele medieval valah care a devenit prototipul vampirului lui Stoker. În timp ce Țepeș a ordonat uciderea multor saxoni în Brașov, nu se știe cu exactitate dacă acesta a intrat vreodată în castel.

În pofida acestui fapt, revista Forbes în 2007 a evaluat proprietatea ca cea mai scumpă casă din Europa. Agenții imobiliari români au folosit cifra pentru a face estimările, luând în considerare renovările și extensiile ulterioare.

Amélie, (2001), Jean-Pierre Jeunet

Valoarea estimată de compania internațională de consultanță imobiliară Savills.

Tabloul bizar al vieții pariziene contemporane din film se învârte în jurul lui Amélie Poulain, o chelneriță timidă care locuiește într-un mic apartament din Montmartre. Cu pereții purpurii, replici ai picturilor renascentiste și lămpi de noptieră albastre, apartamentul reflectă îndrăzneala și farmecul lui Amélie.

Cartierul face parte din arondismentul 18, în nordul Parisului, lângă bazilica Sacre-Coeur, cabaretul Moulin Rouge și muzeul Dali. Montmartre este cunoscut ca un cartier al artiștilor, unde au locuit Pablo Picasso și Vincent Van Gogh, atrași de chirii ieftine.

Însă în prezent lucrurile s-au schimbat –  între 2000 și 2016, creșterea generală a prețurilor la imobile în Paris, turismul și renovările municipale din zonă au dus la o creștere cu 260% a valorii imobilelor pe piață, potrivit MeilleursAgents. Cartierul lui Amélie este acum parte din traseul turiștilor, deci e posibil ca filmul să fi jucat un rol în creșterea prețurilor la imobile din cartier.

Traducere: Radu Burdujan

Distribuie articolul: