Palatul Episcopal din Astorga este o clădire frumoasă. O capodoperă de arhitectură situată în provincia León, în special în Museo de los Caminos. Această bijuterie neogotică a fost proiectată de arhitectul catalan Antonio Gaudí, comandat de episcopul orașului Joan Baptista Grau, și se numără printre cele trei lucrări pe care le-a realizat în afara Cataloniei.

Este un loc care trebuie vizitat dacă călătorim prin Castilla y León, fiind unul dintre cele mai spectaculoase monumente ale sale. Majestatea sa este dincolo de orice îndoială. Ca o curiozitate, se poate spune că construcția ei provine dintr-o nenorocire: incendiul vechiului Palat Episcopal, care a forțat construirea unuia nou.

Palatul Episcopal din Astorga este una dintre puținele lucrări în care Gaudí a lucrat în afara Cataloniei | Shutterstock

O lucrare portentoasă de fabricație complexă

Antonio Gaudí, un arhitect de o categorie enormă, dedicat muncii sale meticuloase și solicitante, știa că are o treabă grea în față. Din acest motiv, l-a rugat pe episcopul Baptista Grau, promotor al construcției palatului, să-i transmită toate informațiile posibile despre zonă: fotografii, planuri, studii tehnice, date… cu ajutorul acela își punea la punct un proiect inedit, un film, care zile mai târziu a primit avizul Academiei Regale de Arte Frumoase, dar nu înainte de a face mai multe modificări în acest sens care l-au înfuriat pe autor.

Construcția, așa cum recunosc istoricii de atunci, nu a fost un pat de trandafiri. Deși a început în 1889 într-un ritm bun, odată cu moartea lui Grau în 1893 au apărut probleme privind criteriile între Consiliul responsabil de supravegherea sa și Gaudí însuși, care nu a acceptat schimbări în abordările inițiale. Ca urmare a acestor neînțelegeri, arhitectul catalan a ajuns să abandoneze proiectul la aproape cinci ani de la demarare, pe jumătate gata. Nu a văzut niciodată construcția terminată.

Palatul nu a fost terminat până în anii 1960

După ce Gaudí a preluat funcția de șef al clădirii, până la trei arhitecți diferiți au defilat prin conducere. Francesc Blanch i Pons, Manuel Hernández, ambii cu sejururi foarte scurte și impact redus asupra rezultatului final, și Ricardo García Guereta, acesta din urmă care a petrecut cel mai mult timp la finalizare. Aproape un deceniu redesenând proiectul spre un stil mai realist și pragmatic, mai puțin imaginativ dar și interesant.

În 1914, cu lucrarea deja bine avansată, el s-a dat și el deoparte și s-a disociat de proiect după ce i-a dedicat opt ​​ani din viață. Odată cu trecerea anilor, Falanja a ajuns la palat, lăsându-i numeroase și considerabile pagube, diminuându-i categoria și sărăcindu-l. În sfârșit, a fost posibil să se pună capăt finanțării publice în anii șaizeci. De atunci, îngrijirea și conservarea acestuia de către autorități a fost extremă.

Unul dintre cei mai impresionanți exponenți ai neogoticului spaniol

Trebuie să începi cu sentimentul inițial pe care îl evocă vizitatorilor tăi. Palatul Episcopal din Astorga arată ca un castel de poveste. Impactul vizual al acestei clădiri magice neo-gotice este spectaculos. Este construită cu o piatră de granit foarte tare, ceva tipic orașului Astorga, ca construcție militară. Se pare că s-a gândit să se protejeze de afară, de inamic. Exteriorul fortificat contrastează cu interiorul său solemn, în care capătă estetica unei biserici.

Planul său este în formă de cruce greacă, iar suprapunerea ei a unui plan pătrat conferă palatului un volum și spațiu mai mare. Turnurile cilindrice situate în colțuri întăresc aspectul medieval al palatului. Șanțul din jur este proiectat special pentru ca subsolul să primească lumină naturală. Aceasta este făcută numai din piatră și cărămidă. Valoarea sa arhitecturală este dincolo de orice îndoială.

O mostră a stilului bisericesc care predomină în interior | Shutterstock

Interiorul palatului îmbină stilurile cu măreția. Porticul maiestuos, prin care se accesează Palatul, are trei arcade evazate și se poate spune că este cea mai recunoscută imagine a clădirii în fotografii și printuri. Palatul are până la patru etaje. Un subsol mudejar, un parter, etajul principal menționat mai sus în formă de cruce greacă, unde se află diferitele încăperi, săli de mese, încăperi și birouri și, în final, un etaj superior mai puțin frecventat. Evident, Palatul dispune de o capelă pentru activitate deplină religioasă. Interiorul adaposteste si alte curiozitati precum formele pe care le are, materialele folosite, spatiile sau stilul modernist.

Un monument modernist declarat Bun de Interes Cultural
Întregul Palat este un exemplu semnificativ al impactului modernismului asupra arhitecturii contemporane. Se pot observa timbrele sale caracteristice: acele grinzi de fier, amestecul clasicului cu avangarda arhitecturala, folosirea unor materiale foarte diverse fara omogenitate sau vitraliile.

La exterior sunt trei putti de zinc cu însemnele episcopale corespunzătoare: mitra, crucea și crucea pectorală. Inițial, Gaudí s-a gândit să le așeze în partea superioară a acoperișului. De asemenea, puteți încânta unul cu grădinile sale frumoase făcând o plimbare prin accesele sale.

Astăzi puteți vizita Palatul în plinătatea lui. Este de remarcat faptul că în urmă cu câțiva ani conducerea Palatului Episcopal s-a deschis către sălile publice care fuseseră închise vizitatorilor de mult timp, decenii. A fost posibil datorită unui proiect al Junta de Castilla y León căruia i-au dat numele de „El Palacio Escondido”, și care intenționa să arate vizitatorilor spații ascunse ale acestui monument magnific și portentoso.

Palatul Episcopal din Astorga este o vizită obligatorie pentru turiștii care trec prin Castilla y León. Un monument unic care transmite calm, măreție, istorie și un talent incomensurabil.