Se pare că metodele la care adesea apelează părinții în educare a copiilor, și care își au rădăcinile încă în trecutul îndepărtat, nu ar avea deloc efecte benefice asupra dezvoltării acestuia. În schimb, datorită noilor cercetări s-au identificat metode mai eficiente în educarea copiilor,care vin să le sporească creativitatea și să le dezvolte individualitatea celor mici. O astfel de metodă este metoda „Reggio Emilia”, ce presupune aceasta a povestit pedagoga Natalia Surdu-Palanciuc pentru apostrof.md.

Metoda de educație „Reggio Emilia”, care își ia numele de la provincia italiană în care i s-au pus bazele de către Loris Malaguzzi, zice așa: „Deschide cufărul. Nu îl umple tu. Lasă-l să îți arate ce are în el, căci este practic plin.” Prin cufăr se are în vedere, așa cum e lesne de înțeles, COPILUL.

Pornind de la această viziune, reggio pedagogia are câteva principii, care îi ajută pe părinți, bunici, educatori, profesori și alți adulți ce interacționează cu cei mici, să îi descopere în permanență și să le valorifice abilitățile, interesele, talentele.

Nu îi indici copilului ce și cum să facă, doar îl ghidezi.

Cum îl ghidezi? Oferindu-i materiale, cât mai diverse. Muzică pe fundal, imagini, mobilier ce poate fi mișcat. Este important să fie implicate toate simțurile: vizual, auditiv, olfactiv. Muzica poate fi instrumentală, etno, orice gen plăcut auzului. Astfel, uitându-se la imagini și având pe fundal o melodie, copilul este stimulat să creeze. Cum decurge o lecție de studiu la grădiniță? O să ofer un exemplu. De exemplu studiem culoarea verde. Folosim hârtie colorată verde, excludem alte culori. Folosim ghiveciurile cu plante de cameră verzi. Le arătăm stofe verzi, vorbim despre ochii verzi. Ne uităm la imagini, inclusiv video, cu animale sau obiecte din natură verzi. Ieșim afară și studiem tot ce este verde. Un alt exemplu – gaura. Folosim imagini din arta contemporană, din istorie, privim la ecran, examinăm gaura în toate manifestările sale – în peșteri, în sol, facem găuri în pământ cu lopățica, apoi cu foarfeca în stofă, rupem stofa și vedem cum apare gaura.  Toate acestea favorizează dezvoltarea internă personală. Un copil poate să nu vrea să își înmoaie mânuțele în apă, va refuza să pună mâna pe nisip. NU ÎL OBLIGI SĂ FACĂ CEEA CE NU VREA. De aici reiese următorul principiu din reggio pedagogie.

Creezi cât mai multe spații de activitate, în interior și afară.

Când e vreme frumoasă, se recomandă cât mai mult timp petrecut în aer liber. Într-un spațiu sau un „reggio atelier” se recomandă să activeze cel mult 10-12 copii, dacă spațiul și resursele îi permit asta educatorului/pedagogului. E de dorit să nu fie îmbulzeală. În fiecare spațiu se studiază o anumită temă – insecta, nourașul, cosmosul, portretul uman. Portretul, de altfel, e o temă foarte interesantă. Copiii de grădiniță încă nu își percep foarte bine chipul și atunci de ajutor este oglinda. Le propui să își facă autoportretul și le pui la dispoziție o oglindă. Eu am testat asta. Desenând, din când în când, se întorc cu fața spre oglindă. Fetele încep să danseze. Băieții fac tot felul de grimase. Reacțiile sunt foarte interesante. Astfel, în fiecare atelier se întâmplă ceva și copiii aleg singuri în care să rămână. Unii refuză să folosească anumite materiale. Regula este să notezi toate reacțiile, preferințele. Poate a apărut o gândire inginerească, pe care nu vrei să o scapi. Nu există reguli stricte, deoarece intervine inevitabil blocajul. Regulile trebuie să țină doar de siguranța copilului și ordine. Nu sărim gardul, nu aruncăm obiectele. Sugerăm doar reguli de comportament. Nu îl obligi să stea la masă. Pentru cei cu motorica activă creăm spațiu pentru alergat. Mai ales cei de 3-5 anișori mai mult de 20 de minute nu pot să stea la masă. Cineva dansează, cineva se privește în oglindă, cineva răsfoiește o carte. Este important să faci notițe, iar aici trecem la următorul principiu.

Faceți pauze.

E nevoie de o pauză în timpul lecțiilor de română și matematică. Copiii trebuie să facă exerciții fizice să alerge, să danseze. Recomand să fie schimbată atmosfera în clasă, să mutăm băncile. Astăzi, în unele școli de la noi, în fiecare lună se schimbă colegul de bancă. Se schimbă chiar structura băncilor în casă. În pătrat, triunghi, cerc, oricum permite fiecare spațiu. Aș recomanda minutele de liniște, poate chiar la începutul lecției, pentru o mai bună desfășurare. Profesorul îi poate invita pe covoraș, deci să nu înceapă ora în bănci. Să stea pe covoraș, să se întindă, să își prindă picioarele, să asculte muzică liniștită și liniștea. Să exerseze împreună liniștea, să povestească totul în liniște. Cred că după asta, puțini copii ar fi tentați să strige. Să fie inclusă și meditația. Cum îi atragi interesul la lecții? Prin jocuri, labirinturi, foarte multe imagini. Testele cu a,b,c nu dezvoltă copiii, ci îi blochează. E greșit să le oferi copiilor doar câteva variante, când ei sunt atât de diferit și multilateral talentați, dezvoltați.  Sunt copii care vor să povestească, să vorbească. Cuiva îi dai să scrie pe tablă, cuiva – să modeleze cifrele în plastilină, dacă e să vorbim despre învățatul cifrelor și a literelor în clasa întâi. Aici, trecem la următorul principiu.

Distribuie articolul: