Noi măsuri au fost aprobate de către Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP). Printre acestea se numără punerea în aplicare a certificatului COVID-19 și activitatea instituțiilor de învățământ, în condiții de pandemie. La fel, cu excepția minorilor, toți cetățenii sunt obligați să dețină asupra lor un act de identitate, menționează AGORA.

Prima modificare vizează regimul de carantină care este respectat de elevi și studenți ce se află în carantină, după contactul cu un caz confirmat cu COVID-19. În special, au fost incluse condițiile de încheiere înainte de termen a perioadei de carantină.

Revenirea la ore cu prezența fizică, poate fi reluată după a 7-a zi, din data confirmării cazului pozitiv, pentru acei elevi studenți, care prezintă un rezultat negativ la test diagnostic pentru virusul Sars-Cov-2, realizat în ultimele 24 de ore. 

Până în prezent toți elevii se aflau în carantină pe parcursul a 14 zile, după aceste modificări care intră în vigoare de astăzi, elevii au posibilitatea să revină la a șaptea zi.

Potrivit datelor prezentate de Ministerul Educației, la ziua de 9 octombrie, în țară se aflau peste 11 mii de elevi în regim de carantină. Acești copii vor avea posibilitatea să revină mai rapid la studii.

Testarea elevilor și studenților, cu scopul încheierii mai rapide a perioadei de carantină, se realizează gratuit, în cadrul instituțiilor medicale. Ministerul Sănătății dă asigurări că toate instituțiile de asistență medicală primară vor fi asigurate cu volumul necesar de teste.

Elevii și studenții care nu se prezintă la testare vor reveni la cursuri după 14 zile de carantină cu studii la distanță.

În cazul Universității de Medicină, reieșind că instituția a asigurat vaccinarea a peste 90% din studenți și profesori, s-a aprobat ca cursurile practice să fie cu prezență fizică, iar cele teoretice – cu prezență online.

Certificatul de vaccinare COVID-19 în variantă europeană 

Ministerul Digitalizării informează că fișa epidemiologică a fost introdusă pe 5 octombrie. Până acum sunt 5.500 de fișe epidemiologice completate de cetățenii care traversează frontiera. Acestea duc evidența celor care intră în țară și nu sunt vaccinați.

Fișa epidemiologică pentru călători și pasageri în format on-line se completează în intervalul de 72 de ore înainte de intrare în Republica Moldova, accesând pagina https://fisa-covid.gov.md/.

Până la 15 noiembrie 2021, la traversarea frontierei, persoanele care din motive obiective se află în imposibilitate de completare a fișei epidemiologice în format on-line vor completa pe suport de hârtie formularul fișei epidemiologice cu declarația pe propria răspundere de respectare a regimului de autoizolare cu o durată de 14 zile, iar Poliția de Frontieră va asigura introducerea manuală a datelor în sistemul informațional.

De altă parte, autoritățile informează că de la 1 octombrie a fost pusă în aplicare soluția de certificat digital COVID. Iar la 5 octombrie a fost extinsă soluția pentru a putea valida certificatele emise de alte țări.

De azi, din 11 octombrie, se modifică forma certificatului de vaccinare ca să fie compatibil cu certificatul europeană. Certificatele pot fi generate la certificate-covid.gov.md. Certificatul poate fi descărcat pe dispozitiv mobil și prezentat la necesitate. La aceeași adresă, la opțiunea „verifică certificat” poate fi verificată validarea acestor certificate.

Noile certificate vor conține informații despre cazul când persoana a trecut prin boală și s-a vindecat sau dacă are test negativ într-o perioadă anumită.

Certificatele emise de Moldova sunt acceptate la nivel internațional în formatul în care au fost emise indiferent că deocamdată se trece la formatul european, dă asigurări ministrul Digitalizării.

Vicepremierul pentru digitalizare, Iurie Țurcanu, susține că toată lumea, inclusiv cei din HoReCa au acces la aceste instrumente de verificare a certificatelor digitale.

Menționăm că, potrivit noilor prevederi a CNESP, pe perioada stării de urgență în sănătate publică, se obligă ca toți cetățenii, cu excepția minorilor, să dețină asupra lor un act de identitate, o copie a unui act de identitate sau o fotocopie a unui act de identitate în format digital în timpul aflării în toate spațiile publice, inclusiv în transportul public.

Sursa: AGORA