68 de companii vinicole au expus în Piața Marii Adunări Naționale nu doar cele mai preferate de consumatori și cele mai medaliate vinuri, dar și vinurile care pot fi degustate în premieră.  Marea „luptă” pentru cucerirea papilelor gustative ale vizitatorilor, s-a dat, bineînțeles, în categoria vinurilor roșii, căci anume ele vor încălzi sufletele consumatorilor în serile reci de toamnă și iarnă. IGP „Ștefan Vodă” și „Valul lui Traian” au un cuvânt de spus la capitolul vinuri roșii, deci vedeți și lansările ediției a 18-a a Zilei Naționale a Vinului 2019.

La eveniment au fost prezenți mii de oameni, sute de turiști străini, dar și un grup de 83 de jurnaliști care reprezintă mass-media
din 14 state: Belgia, Franta, Austria, Finlanda, SUA, România, Ucraina, Rusia, China, Cehia, Italia, Polonia, Coreea, Japonia.

Victor Bostan, director general, „Purcari”: „Aducem pe piață un nou produs vinicol – Malbec de Purcari, o nouă etichetă în colecția de vinuri 1827, produs în ediție limitată din soiul de origine franceză Malbec. „Malbec de Purcari” reprezintă o explozie de gusturi și arome surprinzătoare, cu o culoare rubinie cu reflexii purpurii și note subtile de fructe negre. Este un vin roșu sec aromat, care credem că va fi pe placul iubitorilor de vinuri de calitate.”

 

Vladimir Hmelevskii, director comercial, „Vinuri de Comrat”: „La ediția din acest an am lansat un vin roșu sec – „Bessarabian Province. Limited Edition”, denumirea făcând trimitere la faptul că întreprinderea noastră a fost fondată în Gubernia Basarabia, în 1897. Respectiv, pe etichetă s-a regăsit stema noastră din acea vreme.  Este un vin de calitate înaltă, maturat în butoi timp de 12 luni. Am ales soiul Saperavi – de ce? Este un soi interesant, fructat, din care rezultă un vin moale, băubil, dar corpolent. Este o ediție limitată – în vânzare vor ajunge doar 2760 de sticle. Prognozăm că acest vin ne va aduce cel puțin 5-6 medalii în palmares.”

 

Elena Davidescu, director marketing, „Vinăria din Vale”: „Astăzi am lansat 3 produse noi. Este vorba de gama «Mozaic» cu soiurile Saperavi, Malbec și Shiraz. Ne-am inspirat foarte mult din culturile georgiene, argentiniene și australiene. Toate vinurile provin din soiuri internaționale care s-au adaptat perfect pe teritoriul Moldovei și pe care le cultivăm în zona «Valul lui Traian». Saperavi este un vin foarte intens, taninos. Malbec este puțin mai fructat, iar Shiraz este potrivit pentru cei care vor un pic de astringență și plinătate în gust.”

Iar vinăria „Sălcuța” a lansat un „eșalon” întreg din roada 2018 și 2017 – 10 vinuri noi, grupate în 2 colecții și un „trio”.

Dina Pâslaru, specialist marketing, vinăria „Sălcuța”: „Am lansat trei vinuri noi: „Viorica”, un vin foarte echilibrat, care e o performanță pentru acest soi, un „Alb de Onițcani”, noi fiind a doua vinărie din Moldova care a creat vinuri din acest soi, și un „Pinot Gris bluched”, care e un soi destul de reprezentativ pentru vinăria noastră, dar am decis să-l îmbujorăm un pic, să-l facem rosé. Și am mai lansat colecția „Alternative”, 2 vinuri roșii și 2 vinuri albe – cupaje dintre soiuri internaționale și locale, putem spune că sunt cupaje unice, care nu se regăsesc la alte vinării din țară. De exemplu, cupajul Saperavi, Fetească Neagră și Rară Neagră. Și ultima noutate – colecția „Epizod” – trei vinuri din roada 2017, baricate în stejar franțuzesc, care poartă semnătura a trei oenologi diferiți.”

 

Își pune mari speranțe în vinul alb, proaspăt lansat, și producătorul „Chateau Cristi”.

Irina Urumoglova, tehnolog, vinăria „Chateau Cristi”: „E un Chardonnay în ediție limitată de 5 mii de sticle, din roada 2018, maturat timp de 4 luni în barique românesc. Putem spune că este o continuare a Chardonnay-ului lansat anul trecut, dar e mai interesant. Predomină note de fructe exotice, mere coapte, un pic de gutuie, aromă de flori de tei. Avem destule Chardonnay-uri baricate în Moldova, dar am încercat să ajungem la acel mijloc de aur dintre Chardonnay-ul nematurat și cel baricat, să combinăm armonios aromele tipice cu notele mai picante.”

 

Iar combinatul „Cricova” a surpins consumatorii cu un spumant inedit – „Crisecco Gold Collection”.

Veaceslav Dogari, manager de comunicare al produsului, vinăria „Cricova”:Este un spumant brut alb, produs din 2 soiuri autohtone din roada anului 2018: Viorica și Alb de Onițcani, în proporție de 50 la 50.  Viorica puțin domină prin parfumul său de arome de gutuie, flori de salcâm și cel mai important, busuioc, iar Alb de Onițcani oferă structura și corpul spumantului. Nu știm cum se comportă aceste soiuri autohtone în spumante, de obicei, erau utilizate mai mult pentru vinuri. Putem să spunem că acum am decis să facem un experiment. Spumantul este produs în ediție limitată de 28 de mii de sticle, dar dacă va fi apreciat de consumatori, vom mai lansa.”

 

Când vorbim de sezonul rece, vorbim și de sezonul divinurilor. Și standurile producătorilor de băuturi tari abundă în nouătăți. Bunăoară, compania „Barza Albă” a ambalat „vârful său de lance” într-o sticlă la fel de „prețioasă”.

Sergiu Babii, director general, S.A „Barza Albă”: „Noutatea cu care am venit azi este sticla pentru divinul din categoria XXO – maturat în butoi timp de 50 ani – vârful de gamă din palmaresul nostru. Este o sticlă din cristal, iar printr-un procedeu tehnologic sofisticat am asigurat un strat foarte subțire de sticlă pe interior, ca divinul să nu contacteze direct cu cristalul. Sticla este foarte grea, cântărește 2 kilograme, iar imprimarea elementelor de marcaj s-a făcut prin gravare cu aur, ceea ce îi asigură acestui divin statutul de produs unic. ”

 

Pentru al treilea an consecutiv, oaspeții evenimentului vor avea ocazia să deguste vinuri de calitate, fiind ghidați de Carnetul Degustătorului, care le permite vizitatorilor să descopere terroir-ul celor patru zone cu Indicație Geografică Protejată (IGP) fără a depăși limita care se încadrează în conceptul de „consum moderat”. Carnetul este compus din 12 tichete detașabile pentru degustarea vinurilor și oferă următoarele beneficii:

  • un pahar ecologic, 100% reciclabil, produs din tritan și dotat cu un accesoriu special de purtat în jurul gâtului (port pahar);
  • harta Drumului Vinului și detalii despre vinăriile care organizează tururi vinicole de Ziua Națională a Vinului;
  • reduceri pentru materiale promoționale „Wine of Moldova” (pălării, imprimare pe tricouri, pahare, torbe, etc.);
  • două bilete de călătorie pentru transportul public, pentru a încuraja vizitatorii să-și lase mașinile acasă;
  • programul celor două zile festive.

Carnetul Degustatorului costă 250 de lei și poate fi cumpărat la cele două info-point-uri amplasate la intrarea în Orășelul Vinului din Piața Marii Adunări Naționale.

Ziua Națională a Vinului este organizată de Oficiul Național al Viei și Vinului, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Primăria municipiului Chișinău, Asociațiile producătorilor de produse vitivinicole cu IGP „Codru”, „Valul lui Traian”, „Ștefan Vodă”, „Divin”, cu suportul partenerului strategic al evenimentului, Proiectul de Competitivitate din Moldova, finanțat de USAID și Guvernul Suediei, al partenerului general „Moldova Agroindbank” și al Mastercard – cardul de plată al evenimentului.

 

Foto: Cristina Tocan

Distribuie articolul: