Cristiana Oprea este femeia care își depășește visurile. De la arhitectură, a ajuns direct în motorsport și jurnalism auto! Ea, împreună cu copilotul său, Diana Hațegan, a devenit în 2018, primul echipaj feminin românesc din ultimii 50 de ani care a participat la un raliu în afara României. Tot ea consideră că partea pasagerului din automobil este, de fapt, „partea greșită” a mașinii. Despre pasiunile sale și succes, Cristiana a mărturisit în interviu. 

Într-o postare pe Instagram ai menționat că poți schimba lumea, stând în scaunul unei mașini, de ce consideri astfel?

„Pur și simplu asta am simțit. În 2015, când absolvisem Facultatea de Urbanism de 1 an și eram în anul 4 la cea de Arhitectură, nu știam exact ce voi face. Mi-am dat seama că nu îmi doresc să profesez, cel puțin nu în România. Scriam de câteva luni despre #mașinicupoveste pe blogul Emoticar.ro atunci când am ajuns pentru prima dată copilot într-o mașină de raliu – acolo m-am simțit „acasă” și pur și simplu știam că trebuie să îmi urmez visul de a deveni pilot de raliuri.

Acum, 5 ani mai târziu, sunt zilnic recunoscătoare pentru mesajele de mulțumire și de apreciere pe care le primesc în online, atât de la bărbați cât și de la femei care îmi spun că îi inspir, că mă admiră pentru determinare și pentru curaj. Iar faptul că pot să încurajez conducerea defensivă și responsabilitatea la volan este cea mai grea, dar importantă misiune pe care mi-am asumat-o încă de la început, de când mi-am dat seama cât de puțin știam, de fapt, când venea vorba de șofat” , a relatat Cristiana.

Cum a fost Cristiana Oprea în arhitectură și cum Cristiana Oprea este în motorsport?

„În arhitectură și urbanism am fost ca acum: perseverentă, muncitoare, curioasă și ambițioasă. Întotdeauna mi-au plăcut provocările și mi-am găsit „oamenii mei”, care m-au înțeles, m-au susținut și cu care am legat prietenii valoroase”, a spus EA.

De ce prezența ta în motorsport o definești drept „un alt tip de istorie” în rally?

„Nu cred că am definit-o eu așa, însă e adevărat că am zguduit câteva stereotipuri legate de femei în motorsport. Încă de la primul meu raliu în calitate de pilot am adoptat formula echipajului feminin. Împreună cu copilotul meu, Diana Hațegan, am devenit în 2018 primul echipaj feminin românesc din ultimii 50 de ani care a participat la un raliu în afara țării. Apoi, în vara lui 2019 am mai marcat un moment important în istoria automobilismului din România, când am devenit primul pilot și, implicit, primul echipaj feminin românesc care a concurat în Campionatul European de Raliuri FIA ERC, la Rally di Roma Capitale. Nu doar că am terminat cu bine un raliu foarte greu, dar am luat maximul de puncte în clasamentul ERC Ladies Trophy, la primul nostru raliu cu un Peugeot 208 R2”, a explicat pilotul.

Cum te simți pe „partea greșită” a mașinii?

„Haha! Dacă acum câțiva ani mă simțeam inconfortabil și, recunosc, îmi era frică, am rămas plăcut surprinsă cu ce am descoperit vara trecută. Am fost iar copilot în 2 raliuri naționale, însă perspectiva a fost cu totul alta: simțeam și înțelegeam mult mai bine mașina și cred că am putut să mă sincronizez mult mai bine cu piloții cărora le dictam.

La Raliul Brașovului l-am copilotat pe Victor Supuran, un tânăr aflat la primul său raliu! Cred că am făcut treabă bună, am încercat să îi transmit cât mai multe informații învățate de mine în ultimii ani și să îi dau încredere în timpul concursului”, a menționat femeia.

Care a fost cel mai fain moment trăit în motorsport?

„Cred că fiecare etapă de creștere a avut highlight-urile ei: revenirea din 2018 după ce m-am răsturnat pe macadamul de la Bacău a fost o mare reușită pe plan personal, pentru că m-a făcut mai puternică mental. Primul podium din Cupa DACIA, cel care mi-a scăpat printre degete la Brașov 2018, l-am obținut cu multă muncă și ne-a adus multă satisfacție în mai 2019, la Raliul Argeșului. Încununarea drumului meu către performanța de până acum a fost însă Rally di Roma, cu o nouă mașină, un traseu de concurs mult mai greu, multă presiune și un rezultat la care nici nu visam”, a povestit pilotul.

Ce scop urmărești prin fondarea platformei Femei în Motorsport?

„Mi s-a spus de prea multe ori că mă promovez prea mult. Așa că am decis să pun aptitudinile mele de comunicare și PR în slujba comunității de motorsport – mai exact, să identific și să promovez toate femeile implicate în automobilismul și motociclismul din România, pentru că suntem mai multe decât crede lumea!”, a declarat fondatoarea.

Care ar fi diferența dintre succes și progres?

„Progresul este format și din eșecuri, dar și din micile victorii. Nu există progres fără piedici, provocări sau lecții învățate. Nu cred că succesul este o noțiune pe care trebuie să o ating și apoi să îmi setez alt obiectiv – motorsportul (și Diana) m-a învățat să mă bucur de micile victorii, de proces, iar asta mă face să mă simt că sunt pe drumul cel bun și să îmi doresc tot timpul mai mult, mai bine”, a explicat Cristiana.

În viața de zi cu zi, ești șofer sau pilot?

„Cu siguranță sunt șofer, chiar dacă poate îmi curge puțin mai multă benzină prin vene. Asta le recomand tuturor celor cu care povestesc despre aventurile mele de la volan: dacă sunteți pasionați de mașini și de viteză, haideți la raliu să fiți piloți, pe stradă toți suntem șoferi! Oricine poate face un curs de pilotaj, poate merge pe circuit sau își poate închiria o mașină de raliu pentru o etapă, pentru a învăța cum e de fapt să fii pilot. Pasiunea pentru viteză trebuie exprimată doar în cadrul competițiilor organizate legal, într-un mediu sigur”, a declarat femeia.

Ce semnifică #mașinicupoveste?

„Mașini cu poveste este, dacă vrei, nucleul a tot ceea ce fac. Așa cum arhitectura este întotdeauna bazată pe un concept, pe o „poveste”, așa și drumul meu de la arhitectură la automobilism: esența nu stă în datele tehnice, nici măcar în marca mașinilor pe care le conduc. Importantă este emoția, relația omului cu „perechea lui de roți”. La volan simți, trăiești, descoperi”, a destăinuit Cristiana.

Cum se leagă Motorsportul cu jurnalismul auto? De ce ai decis să fii jurnalistă auto freelancer?

„Se leagă perfect aș spune eu – când nu sunt la raliuri, mă pot bucura de cele mai faine mașini de pe piață, conducându-le prin țară, pe acolo pe unde cred că se potrivesc cel mai bine. Fiecare mașină are pentru mine o personalitate, care în viziunea mea editorială se potrivește unui loc, unui drum, unui anotimp.

Deși am avut câteva propuneri să mă alătur unor redacții, am ales să rămân pe cont propriu pentru a investi totul în munca mea. Imaginea pe care mi-am construit-o online, blogul Emoticar.ro, contul meu de Instagram @crissoprea și pagina de Facebook mă reprezintă în fața partenerilor, de al căror buget depinde în totalitate evoluția mea în motorsport. Când trag linie, sunt în primul rând pilot de raliuri, apoi jurnalist, iar povestea mea nu ar mai avea atâta sens fără curse. Cum s-ar spune… rally is life”, a concluzionat pilotul.