După o muncă de mai bine de 2 ani și o investiție de peste 13 milioane de lei, la Chișinău a fost inaugurat primul și unicul centru de excelență destinat creatorilor de conținut grafic, audio/muzical, animație, artă, film, realitate VR / AR, producție video, publicitate și alte subsectoare din industria creativă cu potențial înalt de export. Evenimentul de lansare Artcor a găzduit și inaugurarea Moldovan Design Week, un festival care promovează designul autohton contemporan drept un instrument ce poate contribui la progresul social, economic și cultural.

Centru Industriilor Creative – Artcor este situat în campusul AMTAP, are circa 1.000 de metri pătrați, atât din sediul universității, precum și din curtea acestuia. Acesta este alcătuit dintr-o jumătate de etaj și un subsol al unei clădiri existente din cadrul Facultății de Arte Plastice, Decorative și Design și o clădire nou construită din curtea Academiei. Arhitectul acestui proiect este Maxim Calujac, care a dezvoltat un concept unic, menit să corespundă tendințelor moderne în design și să constituie un start pentru inspirația rezidenților acestui hub.

Clădirea va pune la dispoziție mai multe facilități, printre care: spaţiu de coworking pentru tinerii creativi, birouri pentru startupuri în domeniile creative, spațiu pentru evenimente (workshopuri, conferințe și masterclass-uri etc.), sală de ședințe, bibliotecă; studio de înregistrare audio și pentru repetiții muzicale, mini atelier de fabricare (imprimante profesioniste și 3D), programe de dezvoltarea abilităților în domeniile creative de grafică, de produse audio și video, de design interior, de arhitectură, de animație, de creare a jocurilor online etc.; educație alternativă, care presupune participarea la diferite programe de accelerare, la cursuri specializate, la programe de mentorat etc.

„E o mare bucurie ca după 2 ani de muncă să asistăm astăzi la noua viață care începe pentru industriile creative. O mare oportunitate atât pentru profesioniștii din domeniu, cât și pentru studenții Academiei. Guvernul va susține mai departe acest sector vizionar în care tinerii să se realizeze aici acasă, pentru că acest domeniu este unul de viitor și mulțumesc tuturor celor implicați și partenerilor care susțin demersul de dezvoltare al țării noastre”, a menționat Monica Babuc, Ministra Educației, Culturii și Cercetării.

„Industria serviciilor creative este un pilon central al economiei britanice moderne, de la publicitate și film la jocuri video și animație. Acesta este rezultatul investițiilor pe termen lung în ecosistemul serviciilor creative, creând oportunități pentru co-locație, co-creație și polenizare încrucișată între sectoare. Artcor adună toată lumea din comunitatea creativă a Republicii Moldova sub un singur acoperiș pentru a conecta, învăța și accelera startup-urile emergente”, a spus Lucy Joyce, Ambasadoarea Marii Britanii la Chișinău.

„Investiția noastră în Artcor, primul Centru al Industriilor Creative din Moldova, este determinată de dorința noastră ca economia Moldovei să beneficieze de această uniune între creativitate și tehnologie. Artcor va completa industriile creative existente ale Moldovei cu tehnologii moderne, de la studiourile de înregistrare a sunetului până la suitele de design grafic și software-urile licențiate precum Logic Pro X, Steinberg Cubase și Adobe Creative Suite”, a declarat Anna Lyberg, Ambasadoarea Suediei la Chșinău.

Lynn Vega, directorul interimar al Misiunii USAID în Moldova, a declarat: USAID a investit în industria TIC din Moldova în ultimii 12 ani, rezultând o creștere de neegalat, exporturi internaționale și locuri de muncă bine plătite pentru tinerii moldoveni. Între timp, industria creativă angajează peste 30 de milioane de oameni din întreaga lume, iar în Europa sectorul în cauză generează anual peste 550 miliarde USD, oferind oportunități pentru tinerii moldoveni. Artcor este un parteneriat public-privat realizat de contribuabili americani, suedezi și britanici, alături de investiții considerabile de la contribuabilii moldoveni.

Fiind și o platformă de învățare alternativă, Centrul de excelență Artcor are capacitatea de a pregăti minim 1000 de persoane pe an, oferind totodată asistență pentru companiile din domeniu. Beneficiarii acestuia vor fi atât studenții și profesorii AMTAP, precum și mediul de business, companiile din sectorul creativ, startup-ri, liberi profesioniști, aceasta contribuind la colaborarea mediului academic cu sectorul privat, oferind noi perspective de dezvoltare. Mai mult decât atât, activitățile ulterioare din cadrul Artcor vor fi integrate în curricula universitară, oferind nu doar un spațiu modern de învățare și interacțiune, dar și o nouă abordare de studiu.

Artcor este suma eforturilor depuse de Guvern prin Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP) cu sprijinul Proiectului de Competitvitate din Moldova (MCP) finanțat de USAID, Suedia și UK aid, precum și cu participarea sectorului privat reprezentat de către Asociația Companiilor de Creație din Moldova (COR). În așa fel, ARTCOR devine produsul unui parteneriat public-privat valoarea căruia constituie peste 13 milioane de lei investiți în construcție, reparații, dotare cu echipamente, consultanță și programele de conținut pentru dezvoltarea industriei creative. Se estimează ca în următorii 3 ani, alte 5 milioane de lei vor fi alocați pentru programele de conținut care vor varia de la traininguri, mentorat, programe de accelerare, competiții și expoziții pentru coagularea și dezvoltarea comunității creative din Moldova.

În Moldova, peste 8000 de persoane sunt angajate în sectorul industriilor creative, majoritatea fiind tineri. La nivel mondial, industriile creative generează venituri de 2.250 miliarde de dolari SUA și oferă aproximativ 30 de milioane de locuri de muncă. La nivel european, cu venituri de 550 miliarde de dolari SUA, industriile creative contribuie cu 4,2% la PIB-ul Europei. Mai mult, acest sector este al treilea cel mai mare angajator după cel al construcțiilor și cel alimentar în Europa. Locurile de muncă din industria creativă sunt mult mai rezistente la procesele de automatizare, iar exporturile de astfel de servicii din țările în curs de dezvoltare înregistrează rate de creștere mult mai mari decât cele oferite de țările industrializate.