Bazele afacerii de familie au fost puse încă în anul 2007, atunci când a fost plantat primul pom de migdal. Ce provocări a întâlnit producătorul de „Migdal Moldovenesc” la început de cale, cât de anevoios a fost procesul și cum au reușit să aducă acest produs neobișnuit, dar atât de sănătos și gustos, pe mesele moldovenilor, aflăm de la Oxana Lebedev, în interviul ce urmează.

La început a fost dorința, răbdarea și multă muncă pentru realizarea unui vis frumos

„Totul a început din dorința de a crea o afacere de familie, am plantat această sămânță în mințile noastre până a crescut la nivel de pom. După câțiva ani de muncă peste hotare, am decis să devenim antreprenori sociali în orașul de baștină. Ne-am dorit o livadă amplasată într-o regiune ecologic inofensivă, de aceea am ales un teritoriu de 40 ha în apropierea orașului Ștefan-Vodă.

Livada cu migdale a fost plantată în anul 2007. Prima roadă a fost înregistrată abia după trei ani. A fost o roadă mai mult simbolică, care a contribuit la consolidarea motivației și a determinat potențialul afacerii.

De la cultivarea livezii până în 2012, lucrările și implementările se făceau în afara țării. Banii câștigați peste hotare de către familia Lebedev au contribuit în totalitate la dezvoltarea proiectului Laro Migdale. Astăzi, toți mebrii familiei au revenit acasă și contribuie la cultivarea acestei culturi de produse foarte sănătoase”, povestește Oxana.

Începuturile sunt grele, iar noi nu am fost excepție

„Insuficiența de resurse finaciare pentru a crea baza afacerii, conjunctura pieței nefavorabilă, frica pe care am trăit-o și retrăit-o cu privire la incertitudine atunci când am revenit dintr-o țară sensibil mai dezvoltată socio-economic decât Republica Moldova etc… au constituit greutăți, dar cu răbdare le-am depășit.

Părinții au fost implicați în pregătirea terenului și în lucrările agricole în perioda când ne aflam în afara țării. Privind retrospectiv, nu pot afirma că am primit mâini de ajutor. Am fost pe cont propriu în momentul în care s-a înfiripat ideea plantării livezii, acum însă suntem ajutați de colegii noștri ( muncitorii sezonieri, mecanizatorii, paznicul) pe care-i apreciem și le suntem recunoscători că sunt alături de noi, umăr la umăr în fiecare zi.

Din păcare cultura lansării și dezvoltării afacerilor la noi e ceva needucat în Republica Moldova. De aceea, apropiații ne-au privit ca pe niște amatori, dar treptat, odată cu dezvoltarea livezii de la nivel de embrion, la nivel de produs finit se schimbă și atitudinea apropiaților.

Cumva, oamenii sunt „fizici” – nu cred până nu au ceva palpabil, măsurabil. Și te urmează doar atunci când demonstrezi rezultate, când ei pot aplica o unitate de măsură asupra lucrurilor.

Plantarea migdalelor e o cultură mai rar întâlnită, dar are un potential enorm, fapt pe care îl demonstrează extinderea și evoluția constantă de la o afacere de familie la o afacere profitabilă”, mărturisește femeia de afaceri.

Cine sunt consumatorii produsului

„Patiserille din țară, restaurantele, magazinele mici care promovează consumul produselor locale și sănătoase. Dar  nouă ne place să credem că toți locuitorii țării noastre sunt cosumatorii noștri (ca preferință față de produs), dar migdalele și produsele de migdale sunt alese de cei care au „pretenții sănătoase”. Migdalele sunt produse cu aport sănătos mult peste medie, de aia e preferat de consumatorii care sunt atenți la ce mănâncă și-și doresc valoare nutritivă de la produsele pe care le folosesc în igiena alimentară”, dezvăluie antreprenoarea.

Greutăți sunt multe, majoritatea de ordin operațional. Însă le înfruntăm deoarece iubim ceea ce facem și asta ne dă forță să luptăm, să cream ceva aici, acasă.

„Primele vânzari au fost pentru export. Am încercat să facem livrări în afara țării, dar ne-am lovit de problema logisticii. La etapa actuală de dezvoltare nu ne putem permite organizarea, efectuarea și controlul proceselor legate de transportare pe distanțe mari, însă suntem cu gândul la extindere în afara țării, mai ales că produsele noastre sunt competitive cu produsele de peste hotare.

Încercăm să fim puternici și optimiști. Ne dăm seama că nu trebuie să cedăm deoarece purtăm răspundere față de angajati, parteneri și clienți. Criza lovește direct în fiecare care are un rol pe „piață”. E un lanț de acțiuni care-i afectează pe toți, fără excepție: criza lovește în imposibilitatea de a merge la lucru, fapt care are efecte asupra salariului, ceea ce duce la diminuarea puterii de cumpărare, puterea de cumpărare limitează consumul general pe piață, iar de-aici fiecare producător/comerciant este afectat. Noi nu suntem excepție…

Acum luptăm cu armele de care dispunem, facem promovare cât ne permit resursele noastre, însă încercăm să nu fim invazivi. Încercăm să servim cleinții noștri așa cum am abișnuit până acum, ca pe niște prieteni apropiați”, ”, mai dezvăluie femeia de afaceri.

De ce este nevoie pentru a pune o afacere pe picioare în afară de idee și bani?

„În afară de idee și bani, credem cu fermitate că este nevoie de pasiune, de viziune, cunoștințe și de corectitudine față de cei care s-au încredințat să cumpere cel puțin o dată de la tine. Pasiunea este necesară pentru a da viață unei idei (la etapa incipientă), tot de pasiune este nevoie atunci când idea ia turații și este necesar să alimentezi business-ul cu idei, muncă. Pasiunea te va încuraja să inspiri aer în piept și să mergi acolo unde alții nu o fac.

Viziunea și cunoștințele sunt componente fără de care afacerea nu ar funcționa. Cumva astea două sunt interdependente deoarece poți citi o sumedenie de cărți, dar dacă nu dispui de o viziune, afacerea ta nu are personalitate și invers, poți avea o viziune, dar s-o aduci la liman este nevoie de cunoștințe teoretice și practice, în cazul nostru în agricultură.

Iar când spunem „corectitudine”, avem în vedere corectitudinea față de prietenii noștri (clienții noștri). Ei simt atunci când urmărești să obții avantaje economice din raporturile pe care le stabilești, de aceea noi trăim cu convingerea că este nevoie de multă corectitudine când vine vorba de preț, gramaj, timp de livrare, condiții de păstrare, dorința de a nu oferi produse alterate sau pline de chimicate chiar dacă asta scade tare din sinecostul produselor și-ți oferă o marjă de profit mai mare etc…”, încheie Oxana Lebedev.

Foto: Arhiva personală

Distribuie articolul: