Cine nu a auzit de Dior? Dacă ai un articol de la acest brand, cel mai probabil ești mândră de el, iar dacă nu, cred că îți dorești unul. Istoria acestei case de modă începe în 1964 cu un mic atelier, astăzi este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate branduri din lume. De-a lungul anilor s-au schimbat multe și totuși acest nume a rămas sonor. Care să fie secretul lor? 

Vă propunem să aflăm împreună istoria din spatele acestui brand: 

Istoria casei de modă Christian Dior a început în 1946 într-un mic conac de pe strada pariziană Montaigne, unde tânărul și entuziastul designer Christian Dior și-a deschis atelierul. Aici, în februarie 1947, a prezentat faimoasa colecție New Look cu fuste evazate și talie accentuată publicului larg. Noua siluetă a revoluționat moda ascetică postbelică. „Am creat o femeie cu flori”, a spus designerul. Dior le-a întors femeilor dorința de a fi plăcute, a învățat să atragă atenția asupra frumuseții lor. Criticii l-au certat pentru utilizarea risipitoare a țesăturilor (muza designerului și clienta iubită, prințesa Margaret, i-a fost interzis la un moment dat să poarte hainele mărcii).

Cu toate acestea, nemulțumirea nu a împiedicat extinderea imperiului modei. În 1948, buticul Casei apare la New York, iar un an mai târziu, Christian Dior licențiază accesorii, blănuri și genți sub propriul nume. Este demn de remarcat faptul că, de-a lungul carierei sale în casa de modă, Dior însuși a fost doar un angajat – marca sa a aparținut investitorului Marcel Boussac.

În 1957, Christian Dior moare în mod neașteptat pentru toată lumea, iar fostul său asistent Yves Saint Laurent preia frâiele, devenind cel mai tânăr couturier din lume – atunci avea doar 21 de ani. În prima colecție a sezonului primăvară-vară 1958, numită „Trapezium”, designerul a relaxat ușor stilurile de constrângere a corpului care dominau Christian Dior și a introdus o siluetă trapezoidală complet nouă. Yves Saint Laurent a comentat-o astfel: „Am uitat de figură în favoarea stilului”.

Când Yves Saint Laurent a fost înrolat în armată în 1960, Marc Bohan a fost numit să-i ia locul. Conducând casa de modă timp de aproape trei decenii (până în 1989), designerul francez a introdus așa-numitul Slimlook – o adaptare mai flexibilă și mai moale a siluetei iconice Dior. Din păcate, în timp, interesul publicului pentru viziunea lui Bohan a început să se estompeze, iar proprietarul casei Bernard Arnault (a achiziționat marca în 1985) a decis să schimbe directorul creativ.

Succesorul lui Boan este italianul Gianfranco Ferre, primul designer străin invitat să lucreze la Christian Dior. Ferré a readus estetica fondatorului Casei, cu accent pe o siluetă în relief, un decor sofisticat și cu adevărat șic francez. Nu este surprinzător faptul că prima sa colecție a fost bine primită de public. Mai târziu, pentru dragostea sa de arhitectură. Triumful lui Ferré a fost relativ scurt – a părăsit marca în 1996.

Postul de director creativ a fost preluat de extravagantul John Galliano. Cu mâna sa ușoară, decorul complicat și teatralitatea accentuată au intrat în codurile stilistice ale lui Christian Dior. Galliano a condus timp de 5 ani, până când, datorită dependenței sale de alcool și droguri, într-o zi și-a permis declarații și atacuri antisemite explicite public – pentru acest comportament, geniul a fost obligat să se retragă.

 

După Galliano, procesul de creație a fost temporar supravegheat de asistentul său Bill Gaten, până când belgianul Raf Simons a intrat pe scena modei în 2012. Adept al minimalismului, a făcut un pariu pe imprimeuri futuriste, împreună cu metaforele florale semnate de Christian Dior. Cineva l-a condamnat, cineva l-a admirat, dar un lucru este sigur – trei ani din munca sa la Christian Dior au intrat în istoria Casei ca fiind una dintre cele mai strălucitoare și mai neașteptate. A părăsit marca din motive personale, arătându-și colecția de primăvară / vară 2016 la Louvre.

În iulie 2016, Maria Grazia Chiuri, prima femeie care a ocupat funcția de Director Creativ al Dior, a preluat conducerea. Odată cu sosirea ei, începe un nou capitol în istoria Casei. În creațiile sale, designerul atinge schimbările socio-culturale actuale. Să ne amintim de colecția de debut din primăvara-vara 2017, când pe pasarelă au apărut tricouri cu sloganurile fulgerătoare We Should All Be Feminists și Dio (R) evolution.

„O femeie Dior poate fi puternică fără a-și pierde feminitatea”, spune designerul. Eroina ei este atât îndrăzneață, cât și blândă: poartă fuste pufoase din tul transparent, nu este timidă în legătură cu un bustier transparent și poartă un corset din piele peste un tricou.

Ce fel de istorie va scrie Chiuri pe paginile istoriei Christian Dior, nu putem decât să ghicim și să așteptăm cu nerăbdare următoarele colecții.

Surse: historia.ro/crfashionbook.com

Distribuie articolul: