Stas Balaur este un tânăr din Moldova care de mai bine de 10 ani este antreprenor digital și marketer. A realizat platforma Cahul.Travel care a devenit deja binecunoscută în spațiul informațional. Totuși, am decis să-l întrebăm anumite detalii despre activitatea lui Stas.

Daniela Gorincioi: Cine este Stas Balaur? Povestește-ne un pic despre tine.

Stas Balaur: Sunt un patriot care trăiește în Moldova, dar doresc să călătoresc și să trăiesc în întreaga lume. Inclusiv să ajung pe Lună în 2032. Din 2020, îmi dedic întregul timp dezvoltării proiectului meu de vis și ajut oamenii să descopere noi orașe și să câștige bani, împărtășind trasee pe Teleportravel. De mai bine de 3 ani în lumea start-up-urilor și 10 ani ca antreprenor digital și marketer, am realizat că întotdeauna voi avea ce învăța.

 

DG: Ai creat platforma Cahul Travel. De unde vine ideea asta?

SB: Cahul.Travel a apărut ca rezultat al unui accelerator turistic pe care l-am lansat în septembrie 2022 împreună cu XY Partners. A fost un program de trei luni în cadrul căruia am organizat sesiuni de instruire și mentorat pentru 15 proprietari de pensiuni, am efectuat audituri ale fiecărei pensiuni, am studiat serviciile oferite de fiecare locație pentru a le ajuta să-și dezvăluie unicitatea.

La finalul programului, am dezvoltat platforma cahul.travel, care a adunat toate obiectivele turistice, evenimentele și pensiunile, oferind posibilitatea de a rezerva online una sau mai multe camere, precum și de a obține un traseu pregătit sau de a solicita elaborarea unui plan personalizat.

 

DG: Care este impactul platformei Cahul Travel la moment?

SB: În primul rând, platforma poate contribui la atragerea unui număr mai mare de turiști, oferind informații despre atracții turistice, evenimente, cazare etc. Aceasta poate ajuta la diversificarea ofertei turistice și la creșterea veniturilor afacerilor locale.

În al doilea rând, sperăm că platforma va contribui la îmbunătățirea nivelului de servicii și calitate a industriei turistice, prin stimularea concurenței între companii și antreprenori din acest domeniu.

Și în cele din urmă, platforma va susține dezvoltarea comunității locale, atrăgând atenția turiștilor asupra tradițiilor, culturii și istoriei locale, promovând crearea de noi locuri de muncă și stimulând creșterea antreprenoriatului în regiune.

 

DG: Cine stă în spatele platformei?

SB: În prezent, echipa noastră, Teleportravel, se ocupă de gestionarea platformei. De asemenea, planificăm să implicăm în lucrările noastre studenți care studiază în Cahul și doresc să acumuleze experiență în domeniul turismului.

Vrem să motivăm studenții să nu părăsească locurile natale și să rămână acasă, având în același timp oportunitatea de a lucra în startup-ul nostru, de a-și extinde rețeaua de contacte și de a descoperi mai multe despre comunitatea de startup-uri de călătorie din Moldova.

 

DG: Care sunt obiectivele turistice ale raionului Cahul?

SB:Regiunea Prutului de Jos are propria sa istorie și o cultură bogată și este imposibil să evidențiezi o singură atracție turistică. Pe acest teritoriu se găsesc numeroase monumente naturale, cum ar fi „Valul lui Traian” sau „Colinele de Aur”. De asemenea, aici se află Rezervația Naturală „Prutul de Jos”, care include lacurile Beleu și Manta, cele mai mari lacuri naturale ale țării. De asemenea, una dintre atracțiile regiunii sunt pelicanii, care vin în aceste locuri primăvara și pleacă toamna, odată cu venirea frigului.

DG: Cine sunt oaspeții raionului Cahul?

SB: În prezent, planificăm să ne concentrăm pe turiștii care vin în Moldova din România și alte țări europene, precum și pe locuitorii din Chișinău și alte regiuni care au dezvoltat deja obiceiul minunat de a explora locurile natale și de a descoperi cât de diversă este mica noastră țară.

DG: Cum s-a schimbat raionul Cahul în ultimii 2-3 ani, din punct de vedere turistic?

SB: Ne-am familiarizat cu regiunea acum exact trei ani, când am desfășurat proiectul Ruta MestesugarilorAm vizitat meșteșugarii locali și ne-am apropiat mai mult de regiune. Putem spune cu certitudine că numărul pensiunilor în zonă a crescut, datorită acordării de granturi specifice acestei regiuni, ceea ce ajută localnicii să nu mai fie atât de reticenți în a-și deschide propriile afaceri. De asemenea, vizibilitatea regiunii în întreaga țară și în special în Chișinău a crescut, oamenii fiind mai interesați de sud și neavând frică să călătorească destul de departe pentru a descoperi noi regiuni din țara lor. În general, am observat că Cahul a devenit tot mai des menționat ca destinație nouă în Moldova.

DG: Ce tradiții frumoase putem vedea la Cahul?

SB: De exemplu, satul Slobozia Mare este renumit pentru rețeta sa de cus-cus, sau cum sunt numite local, cuțcuți, a cărei rețetă este păstrată și popularizată cu grijă de către tanti Mașa de peste 100 de ani. De asemenea, în satul Văleni, timp de mai bine de zece ani, funcționează un muzeu minunat. Acolo, gazda ospitalieră, Vera Kaminski, povestește despre tradițiile legate de colaci ritualici, arătându-le cum arată și ce-i diferențiază. “Exponatele” principale ale muzeului sunt cele 12 tipuri de colaci pentru nunți. În plus, muzeul are o mulțime de obiecte utilizate de strămoși în meșteșuguri sau agricultură.

Și, desigur, cântece și dansuri tradiționale, precum ansamblul de folclor masculin „Mocănașii”, care fac parte din lista Patrimoniului Mondial UNESCO.

 

DG: Care e feedback-ul turiștilor?

SB: În prezent, feedback-ul nu este atât de numeros, deoarece sezonul turistic abia începe și încă nu am promovat platforma în mod extensiv. Cu toate acestea, ne dorim să facem platforma noastră cât mai convenabilă și utilă pentru utilizatori și suntem deschiși să primim orice sugestii și observații pentru a îmbunătăți produsul nostru.

DG: Care e scopul platformei dvs?

SB: Desigur, scopul principal este atragerea turiștilor. Călătorii vor fi interesați să viziteze regiunea dacă li se oferă un program interesant și captivant, de aceea platforma noastră oferă și posibilitatea de a crea un itinerariu personalizat pentru fiecare, implicând o abordare individuală pentru fiecare turist. Platforma a fost creată pentru a crește vizibilitatea regiunii, atragerea atenției către atracțiile sale și pentru a atrage investiții în dezvoltarea turismului și a infrastructurii. Regiunea Cahul are o valoare culturală și istorică unică, care trebuie păstrată și protejată. Platforma a fost, de asemenea, creată pentru a atrage atenția asupra acestor valori, a le conserva și a le populariza.

Dacă totul merge conform planului, Cahul va intra în topul celor 5 locuri pe care fiecare turist trebuie să le viziteze în Moldova și va deveni un exemplu pentru multe alte regiuni din țară.

 

Distribuie articolul: