Într-un efort de a oferi sprijin și resurse esențiale refugiaților ucraineni, Centrul SOS Autism a dezvoltat programe de After-school pentru copiii refugiați ucraineni și familiile acestora. Pentru a înțelege mai bine impactul și importanța acestor inițiative, am avut ocazia să discutăm cu trei membri cheie ai echipei implicate în proces: Lilia Mura, responsabilă cu Atelierul After-school, Mocan Alexandr, implicat în susținerea programului și implicarea comunității, și Irina Andreev, pedagogă și coordonatoare a programului.

Lilia Mura: Dezvoltare personală și creația prin artă

Ce tipuri de activități vocaționale și de dezvoltare personală sunt incluse în programul Atelierului After-school și cum acestea îi ajută pe copiii ucraineni să-și descopere potențialul și să se integreze mai bine în comunitate?

Lilia Mura: În programul Atelierului After-school, copiii sunt expuși la o gamă variată de activități care vizează dezvoltarea creativității și a abilităților practice. De exemplu, oferim sesiuni de ceramică, pictură, confecționare de lumânări din ceară naturală și săpunuri, precum și cursuri de croitorie. Aceste activități îi ajută să-și dezvolte abilitățile artistice și practice, în timp ce le oferă o modalitate distractivă de a învăța și de a interacționa cu colegii lor. În plus, aceste activități îi fac să se simtă parte a comunității și le stimulează încrederea în propria lor potențialitate.

 

Care sunt câteva exemple concludente de situații sau momente care ilustrează modul în care programul Atelierului After-school a contribuit la îmbunătățirea vieții și perspectivei copiilor refugiați din Ucraina?

Lilia Mura: Avem numeroase cazuri inspiratoare care arată cum programul nostru a schimbat viețile copiilor refugiați. De exemplu, un băiat timid din Ucraina, care s-a alăturat inițial programului cu puțină încredere în sine, acum este un artist talentat și încrezător care expune operele sale în comunitatea locală. De asemenea, am văzut cum copiii și părinții lor au început să-și dezvolte relații strânse cu ceilalți participanți și cu membrii comunității, ceea ce a contribuit la integrarea și acceptarea lor.

Ce planuri aveți pentru viitorul programului Atelierului After-school și cum doriți să continuați să aduceți schimbări pozitive în viața copiilor și părinților ucraineni refugiați?

Lilia Mura: Pentru viitor, ne propunem să extindem gama de activități oferite prin Atelierul After-school, cu un accent special pe dezvoltarea abilităților practice. Ne dorim să organizăm și mai multe excursii educaționale și evenimente culturale pentru a crea oportunități pentru copii și părinți de a descoperi lumea înconjurătoare și de a interacționa cu membrii comunității noastre. În plus, ne vom concentra pe dezvoltarea programelor de limba engleză, pentru a ajuta copiii să dobândească noi abilități lingvistice și de comunicare.

Mocan Alexandr: Solidaritate și înțelegere între comunități

Cum vedeți că aceste activități pot să inspire și să influențeze și alte comunități să se implice activ în sprijinirea refugiaților?

Mocan Alexandr: Prin intermediul programului After-school, am asistat la o transformare profundă în interacțiunile dintre comunitățile locale și refugiați. Inițial, existau anumite reticențe și neînțelegeri, dar prin implicarea activă a părinților și copiilor în activitățile noastre, am reușit să depășim barierele culturale și să construim punți de înțelegere. Comunitatea a înțeles nevoile și provocările cu care se confruntă refugiații, iar asta i-a motivat să devină voluntari și să ofere sprijin emoțional și practic. Astfel, activitățile noastre au servit nu doar copiilor refugiați, ci și comunității în ansamblul său.

Cum ați observat că diversitatea culturală adusă de refugiații ucraineni a influențat interacțiunile și relațiile dintre copii și părinții locali în cadrul acestor activități?

Mocan Alexandr: Diversitatea culturală adusă de refugiații ucraineni a fost inițial un obstacol, dar s-a dovedit a fi o oportunitate pentru învățare și creștere. Prin împărtășirea tradițiilor, obiceiurilor și valorilor unii cu alții, copiii și părinții locali au dobândit o înțelegere mai profundă a diversității culturale. Acest lucru i-a ajutat să dezvolte empatie și să construiască relații bazate pe respect reciproc. În cele din urmă, diversitatea culturală a devenit o sursă de învățare și conectare pentru toată lumea.

 

Irina Andreev: Evoluție individuală, plus coeziunea socială

Cum contribuie programul Atelierului After-school din cadrul Centrului de plasament temporar pentru refugiații din Ucraina la dezvoltarea personală și la coeziunea socială a copiilor și părinților lor în timpul verii?

Irina Andreev: Programul After-school oferă o varietate de activități care promovează dezvoltarea personală și coeziunea socială. Copiii sunt implicați în sesiuni de dezvoltare a abilităților sociale și emoționale, învățând să comunice eficient și să gestioneze conflictele. Aceste activități îi ajută să se dezvolte ca indivizi și să se integreze în comunitate. În timpul verii, organizăm, de asemenea, excursii și evenimente recreative care întăresc relațiile și dezvoltă spiritul comunitar.

Cum ați observat că încrederea și implicarea activă a copiilor și părinților ucraineni au crescut în cadrul comunității datorită acestui program?

Irina Andreev: Am observat că, pe măsură ce timpul a trecut, copiii și părinții ucraineni au devenit din ce în ce mai implicați și mai încrezători în ei înșiși în cadrul comunității. La început, erau reticenți și rezervați, dar odată cu participarea lor la activitățile noastre și cu sprijinul comunității, au început să se simtă acceptați și apreciați. Acest lucru i-a motivat să devină membri activi ai comunității, să se implice în voluntariat și să contribuie la viața comunității în diverse moduri.

Cum a contribuit finanțarea Ministerului Afacerilor Externe a Republicii Cehe prin intermediul Ambasadei Republicii Cehe în Republica Moldova la îmbunătățirea calității programului Atelierului After School?

Irina Andreev: La acest capitol, pot spune că refugiații din țara vecină au mare nevoie de activitățile noastre de recreere acum, în această perioadă dificilă pentru ei. Pentru ei, aceste activități reprezintă un spațiu sigur și un suport pentru a face față dificultăților și traumelor pe care le-au trăit. Prin oferirea unui suport emoțional adecvat, programul poate contribui la îmbunătățirea stării de bine și la dezvoltarea rezilienței copiilor și a părinților.

În concluzie, programele de After-school au avut un impact semnificativ asupra vieții și perspectivei copiilor și părinților ucraineni refugiați. Aceste programe au oferit oportunități de dezvoltare personală, integrare comunitară și solidaritate între diferitele grupuri culturale. Cu sprijinul continuu al comunității și a finanțării din partea Ministerului Afacerilor Externe a Republicii Cehe, Centrul SOS Autism continuă să aducă schimbări pozitive în viața celor care au nevoie de sprijinul nostru.

Acest articol este realizat în cadrul Proiectului „Extinderea SOS Autism medical, educațional și servicii sociale pentru refugiații ucraineni”, finanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Cehe prin intermediul Ambasadei Republicii Cehe din Republica Moldova și implementat de Asociația Obștească SOS Autism.
Distribuie articolul: