Tatiana Dragan n-a visat să îmbrățișeze pedagogia, însă, precum e firesc unui profesionist, oamenii potriviți apăruți în cale au și fost acei care i-au marcat decizia. A revenit în Liceul pe care l-a absolvit și ea, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Florești, predând elevilor Limba engleză și dragostea pentru carte și dezvoltare continuă. Este mereu conectată la programele de perfecționare pentru cadrele didactice, recunoscând singură că provocările unui profesor în secolul XXI sunt la fel de mari ca și pentru elevi. Urmează un nou interviu pentru proiectul #ProfesoriCOOL cu Tatiana Dragan.

A urmat sfatul bunicii

„Ca și alți adolescenți, am fost destul de confuză la ce aș dori să devin, ce meserie mi-ar fi pe plac. La 18 ani am hotărât să fac studii la facultatea de Limbi Străine a Universității de Stat, urmând sfatul bunicii mele să merg acolo unde îmi reușește mai bine. Am avut marele noroc să întâlnesc oameni deosebiți – asemeni profesorului Ion Guțu care m-a ajutat să mă regăsesc și să mă dezvolt personal, dar și să obțin performanța și experiența necesară pentru a-mi continua activitatea profesională”, povestește Tatiana.

Cel mai înalt obiectiv

„La început de cale am căutat să îmi ating cel mai înalt obiectiv – să îmi fac treaba cu pasiune. Recunoscând faptul că profesorii sunt indispensabili pentru dezvoltarea la elevi a atitudinilor pozitive în procesului învățării, am urmărit să le creez o ambianță favorabilă, să le insuflu să fie creativi, deschiși dialogului și lucrului în echipă. Ținând cont de faptul că beneficiarul educației este elevul, consider că feedback-ul lui trebuie luat în considerație și numai prin simbioza dăruire de sine și motivație reciprocă apare produsul scontat”, spune profesoara de engleză.

Profesorul – mentor activ al elevului

„Găsesc satisfacție mult mai des în realizările de zi cu zi ai discipolilor mei, dar în același timp și o bucurie enormă, când un elev de care ești legat ca profesor își face timp să-ți scrie câteva rânduri prin care își exprimă recunoștința pentru eforturile tale. În școala sec XXI nu este loc pentru discriminare. Fiecare elev este important în felul său , de aceea le-am oferit  mereu o structură de lucru individuală ce îmi permite să le ghidez eforturile de învățare. Un alt aspect la fel de important este și mentoratul în rândul elevilor ce le permite să se integreze mai rapid și să stabilească niște relații eficiente de colaborare ce îi ajută să își dezvolte abilități și competențe de a se manifesta mai degajat în comunitate. Acesta e remediul succesului”, recunoaște Tatiana Dragan.

Tehnologia – parte a vieții de zi cu zi

„Încă din primul an de viață copiii sunt atrași de tehnologie și, pe măsură ce cresc, experimentează expunerea la diverse device-uri smart. Consider că cea mai mare provocare este tehnologizarea. Încerc să transform obsesia acestora în utilitate implicându-i în proiecte educaționale eTwinning  ce au la bază dezvoltarea abilităților digitale și a comunicării unei limbi străine. În urma integrării elevilor în aceste proiecte, am constatat o îmbunătățire la nivelul procesului instructiv educativ în ansamblu. Un impact pozitiv s-a produs asupra elevilor, astfel sunt mai motivați să lucreze și să- și ducă la îndeplinire sarcina de lucru, devin mai activi, gestionează și rezolvă cu mai mare ușurință problemele apărute. Noile tehnologii vor genera schimbări majore, atât în ceea ce privește învățarea cât și metodele de utilizare a acestora”, ne spune profesoara.

Cum se schimbă copiii

„Copiii devin mai încrezuți în sine, au o abordare mai diferită a lucrurilor comparativ cu generațiilor anterioare, o gândire critică mai dezvoltată.

Datorită pandemiei prin care toată lumea trece, școala online  a fost singura soluție de a continua procesul educațional, și atunci tot ce se petrecea în sala de clasă s-a mutat în mediul online. Dacă la început mi se părea ușor dat fiind faptul că utilizez cu ușurință instrumentele  web, ceea ce mă ajută să îmi structurez interactiv o lecție  online, atunci pe parcurs  m-am pomenit cu sute de notificări din ”classroom” și spațiu insuficient, neclarități în timpul orelor și elevi dornici să se alăture orelor, dar , din păcate lipsa dispozitivului digital și rețea slabă de internet. Am înțeles cu certitudine  că instruirea la distanță e o soluție, dar nicidecum nu poate înlocui comunicarea elev – profesor din sala de clasă”.

E loc de mai bine în educație

„Cu toții știm că la dezvoltarea unui popor și a evoluției acestuia din punct de vedere economic și social stă educația, investiția în copii și tineri. De aceea consider că sunt lucruri în sistemul de educație care pot fi îmbunătățite, actualizate la nivelul vremurilor pe care le trăim și care ar face școala din Republica Moldova mai atractivă dar și mai eficientă. Eu îmi doresc ca generațiile de elevi să le facă plăcere să meargă la școală, să fie pasionați de ceea ce studiază, materia să fie conformă cu realitățile pe care le trăim, să se simtă liberi, să exploreze, să încerce să se dezvolte coordonați de profesori competenți și cred că este responsabilitatea noastră , a profesorilor să ne unim forțele pentru a restarta sistemul de educație care să genereze rezultate școlare mai bune, elevi care să părăsească băncile școlii pregătiți real pentru viață”, mai spune pentru EA.md Tatiana Dragan.

Foto: Arhivă personală