Aerogara veche a Chișinăului, considerată un simbol al debutului aviației civile în Republica Moldova, ar putea fi transformată într-un muzeu dedicat acestui domeniu. Propunerea vine din partea Asociației Veteranilor Aviației Civile și vizează nu doar reabilitarea terminalului construit în anii ’60, ci și amenajarea unei expoziții cu avioane și elicoptere de epocă, aflate în prezent într-o stare avansată de degradare.

 

Potrivit președintelui Asociației Veteranilor, Ștefan Fulga, care a participat la inaugurarea aerogării în 1961, clădirea a fost construită și dată în exploatare în anul 1960 și a funcționat până în 1974, iar în primii ani, deservea anual în jur de o jumătate de milion de pasageri, transmite moldova1.md.

Unul dintre momentele marcante din istoria aerogării este legat de vizita lui Iuri Gagarin, primul cosmonaut din lume, care a trecut prin acest terminal și a fost cazat într-una dintre încăperile sale.

„Acea cameră trebuie păstrată ca memorial. Aici a stat Gagarin, nimeni nu avea voie să intre. Era spațiul lui”, a mai spus Ștefan Fulga.

Veteranii aviației civile propun ca pe platoul din fața clădirii să fie expuse avioane și elicoptere scoase din uz, care în prezent zac abandonate pe aerodromuri din Chișinău, Bălți sau Mărculești.

Printre exponatele cu valoare istorică se numără:

  • un avion prezidențial YAK-40, fabricat în 1979, oferit Republicii Moldova de către Vladimir Putin în 2003, în timpul președinției lui Vladimir Voronin;
  • un elicopter KA-26, utilizat în trecut în agricultură, Poliție și serviciul aviasan.

Fostul aviator Iacob Moraru subliniază că transformarea acestora în exponate ar fi valoroasă „pentru copii, pentru cetățeni, pentru veterani și pentru memoria R. Moldova”.

Proiectul presupune investiții majore, însă până în prezent autoritățile nu au identificat fondurile necesare. Roman Cojuhari, directorul Agenției Proprietății Publice, a declarat că sunt analizate soluții juridice pentru a include aeronavele nefuncționale în patrimoniul cultural.

„Suntem într-o etapă de identificare a soluțiilor legale. E necesar un dialog cu Ministerul Culturii și administrația Aeroportului Internațional Chișinău pentru a evalua fezabilitatea proiectului”, a explicat el.

Anterior, conducerea Aeroportului propusese transformarea clădirii vechi într-un terminal cargo, dar proiectul a fost abandonat.

În prezent, Republica Moldova deține 25 de aeronave vechi, cele mai multe aflate în stare avansată de degradare. Din 2017, acestea nu mai pot fi vândute sau casate, în lipsa unor prevederi clare în legislație.

Distribuie articolul: