Comunitatea Moldovenilor din Chicago (CMC) este o organizație non-profit creată pentru a oferi oportunități emigranților moldoveni din Illinois, pentru a-și afirma identitatea culturală și spirituală și pentru a sprijini o mai mare cooperare și înțelegere între Statele Unite și Republica Moldova în domeniile artei, culturii, educației și nu numai. Discutăm astăzi despre organizarea și desfășurarea Festivalului Moldova Wine Fest – Back to the Roots.

Întrebare 1: Cum ați evalua succesul primei ediții a Festivalului Vinului Moldovei Back to the Roots?

CMC: Festivalul Moldova Wine Fest – Back to the Roots organizat de Comunitatea Moldovenilor din Chicago a avut un succes răsunător chiar de la prima ediție. Organizat cu susținerea Dl Dorel Nasui, Consul Onorific al Republicii Moldova în Illinois, evenimentul a fost de o frumusețe aparte și a mai scris o filă de poveste în istoria Comunității Moldovenilor din Chicago. Ideea de a organiza un festival dedicat vinului, a apărut încă din anul 2019, însă, din cauza pandemiei, planificarea a fost amânată și abia în acest an am reușit să invităm publicul să descopere sau să redescopere vinurile, muzica, gastronomia și cultura moldovenească într-un cadru diferit. Dacă numărul persoanelor participante la eveniment se limita la doar 600 de persoane, prezența publicului într-un număr de aproximativ 1,000 de persoane a demonstrat că eforturile noastre nu au fost în zadar și că oamenii apreciază munca noastră. După 2 luni de muncă intensă, am avut parte de un eveniment fantastic, sold out cu o seară înainte, fiind nevoiți să anunțăm publicul, în ziua evenimentului, să nu mai vină din lipsa locurilor de parcare.

Întrebare: Care au fost provocările specifice de a organiza un festival moldovenesc în Chicago și cum ați gestionat aceste aspecte pentru a asigura autenticitatea și relevanța culturală a evenimentului într-un mediu atât de divers precum cel american?

CMC: Organizarea unui festival moldovenesc într-un mediu cultural divers precum Chicago poate implica mai multe provocări. Ținând cont de diversitatea culturală, ne-am asigurat că elementele specifice moldovenești au fost integrate, reprezentate autentic și înțelese în contextul local astfel încât să atragă și să încânte și publicul american, fără a-și pierde autenticitatea. Am reușit să colaborăm cu organizații din alte comunități și ne-am asigurat că oferim o promovare eficientă pentru a împărtăși corect bogăția culturală a Moldovei, mai ales că printre oaspeții noștri au fost și americani, români, kazahstanezi, ucraineni, ruși, mexicani. Într-un cadru atât de divers de participanți, ne-am asigurat că elementele specifice moldovenești, cum ar fi muzica, dansurile și tradițiile culinare, sunt prezentate și interpretate într-un mod accesibil și interesant pentru public. Încă de la începutul planificării evenimentului am avut ca obiective principale promovarea vinurilor moldovenești, informarea consumatorilor cu privire la varietatea vinurilor și la consumul responsabil, creșterea cantitativă și valorică a exportului de vinuri, consolidarea prezenței vinurilor moldovenești în comunitatea din SUA, îmbunătățirea competitivității vinurilor moldovenești pe piața din SUA și promovarea imaginii țării.

Întrebare: Care au fost feedback-urile primite din partea participanților și cum v-ați utiliza aceste informații pentru îmbunătățirea evenimentului în viitor?

CMC: Atenția la detalii și-a spus cuvântul și acest lucru s-a văzut și din aprecierile celor prezenți. Oamenii s-au bucurat de fiecare colțișor al locației, au savurat bucate tradiționale și au dansat pe ritmurile moldovenești cunoscute de toți. Comunitatea Moldovenilor din Chicago este bogată în oameni talentați, așa că am identificat vendori și artizani care au adus o notă aparte evenimentului nostru. Am reușit să implicăm activ membrii comunității și să creăm un sentiment de apartenență față de comunitatea în dezvoltare. Dacă la etapa planificării duceam lipsă de voluntari, odată cu anunțarea evenimentului au apărut și voluntarii iscusiți care și-au oferit suportul și s-au implicat cot la cot în organizare, în special în ziua evenimentului.

Întrebare: Care au fost cele mai apreciate activități sau atracții din cadrul festivalului, conform reacțiilor publicului?

CMC: Cu siguranță degustarea de vinuri a fost cel mai apreciat moment, mai ales că programul de degustare s-a prelungit de la 3 până la 6 ore. Zdrobirea strugurilor în mod tradițional, cu picioarele, de către dansatoarele talentate din comunitate a fost cireașa de pe tort. Dacă acest obicei de peste veacuri atât de cunoscut acasă a fost dat uitării odată cu trecerea timpului, noi am reușit să aducem ritualul pentru prima dată în fața publicului și să creăm un moment deosebit, cu o încărcătură emoțională aparte. Un alt punct de atracție a fost zdrobirea strugurilor la zdrobitorul manual și storsul mustului la teasc. Oaspeții noștri s-au delectat cu câte un pahar de must proaspăt, strugurii fiind aduși de la o familie de români din Michigan. Alte activități au inclus un târg cu expozanți talentați și produse variate, pictură pe canvas și povești depănate în jurul unui rug de seară. Activitățile au fost diferite, astfel încât să se bucure și copiii de programul variat. În rândul copiilor, cei mici s-au bucurat de clasele de pictură pe canvas, plimbările cu trăsura, jocurile de teren și pictură pe față.

Întrebare: Cum ați abordat aspectele logistice ale evenimentului, cum ar fi gestionarea traficului, parcarea, și facilitățile pentru participanți?

CMC: Echipa CMC s-a bucurat de implicarea și susținerea voluntarilor care au reușit să gestioneze eficient traficul spre locul amenajat pentru parcare. Ferma dispune de suficient teren, așa că locurile de parcare au fost destule pentru toată lumea prezentă. Ne-am asigurat de vizibilitatea evenimentului, tocmai de aceea am integrat elemente de marketing care să faciliteze identificarea locației. Pe partea de marketing, evenimentul a fost promovat în totalitate pe paginile de socializare CMC, dar am abordat și tehnica tradițională de advertising, plasând postere în locații cunoscute de europeni (magazine, restaurante, biserici).

Întrebare: Ce lecții ați învățat din această ediție a festivalului și cum intenționați să le aplicați în organizarea viitoarelor evenimente similare?

CMC: În urma experienței acumulate cu această primă ediție a festivalului “Moldova Wine Fest”, am învățat că nimic nu este imposibil și că atenția la detalii contează foarte mult. Gestionarea acestor aspecte necesită o abordare echilibrată între menținerea autenticității culturale moldovenești și adaptarea la contextul și preferințele locale din Chicago, ceea ce am reușit să integrăm cu succes, credem noi.

Întrebare: În ce fel ați integrat feedback-ul participanților în planificarea și organizarea festivalului și cum v-ați asigurat că evenimentul a răspuns așteptărilor publicului?

CMC: Identificarea unei locații diferite, ieșită din tipar, a fost unul dintre momentele cheie ale organizării. După multe căutări, cereri, vizite și dezbateri, am găsit locația care se potrivea de minune cu ce aveam noi în plan să prezentăm publicului. Situată în partea de sud-vest față de orașul Chicago, ferma BrighterDaze a fost alegerea perfectă pentru evenimentul nostru – o locație pitorească diferită, un hambar încăpător decorat cu elemente rustice, o zonă încă nedescoperită de comunitatea noastră, cu o coloristică aparte, departe de agitația orașului. Natura, liniștea, mirosul toamnei, hectarele de verdeață, hergheliile de cai, lacul cu nuferi, salciile, apusul de soare ne-au dat invitația la relaxare și au completat perfect tabloul festivalului. Mai mult, combinația dintre vinurile de calitate, muzica bună și gastronomia moldovenească, activitățile variate și locația inedită au creat formula potrivită pentru un eveniment de succes. Ne-am convins încă o dată că ai noștri aveau nevoie de ceva diferit. Cu siguranță nu am excelat la toate capitolele, însă am reușit să ne dăm seama de preferințele publicului. Comunicarea deschisă cu comunitatea locală și adaptarea continuă contribuie enorm la reușita unui eveniment într-un mediu atât de diversificat, tocmai de aceea discutăm cu oamenii și acceptăm orice laude sau critici care ne pot ajuta constructiv în viitor în obținerea unor rezultate promițătoare.

Întrebare: Care au fost cele mai mari provocări întâmpinate în organizarea Festivalului Vinului Moldovei, și cum ați depășit aceste obstacole?

CMC: La nivel de logistică și infrastructură, ne-au cam dat bătăi de cap gestionarea aspectelor practice, cum ar fi stabilirea bugetului, spațiul și autorizațiile, pentru a asigura desfășurarea evenimentului fără probleme. Startul fiecărui proiect implică cheltuieli inițiale costisitoare și este extraordinar de dificil, mai ales când se implică bugetul personal. Menționăm că evenimentele inițiate de echipa Comunității Moldovenilor din Chicago nu au fost niciodată susținute prin granturi sau alte forme de sprijin financiar din țară. Al doilea pas important pentru implementarea proiectului a fost obținerea autorizațiilor și licențelor pentru a asigura un eveniment de calitate în conformitate cu cerințele legale locale, dar după o muncă asiduă, am reușit să gestionăm direct și aceste aspecte.

Întrebare: Cum ați colaborat cu partenerii, inclusiv brandurile de vin moldovenesc și ceilalți participanți, pentru a asigura o experiență de calitate?

CMC: O altă provocare la nivel organizatoric a fost identificarea vinăriilor participante. Aici, Sponsorul General al evenimentului, Deluxe Wine & Spirits – lideri în importul vinurilor, dar și ai altor băuturi moldovenești pe piața din SUA, ne-a fost de mare ajutor. Datorită domnului Andrei Țurea, fondatorul Deluxe Wine & Spirits, și echipei sale, oaspeții noștri s-au delectat cu aromele a peste 20 de vinuri de la 5 producători din țară: Purcari, Cricova, Kvint, Sweet Lilly și Unicorn. De asemenea, ne-am bucurat de prezența domnului Sergiu Galușcă, vinificatorul și fondatorul Unicorn, care a împărtășit cu publicul larg din cunoștințele sale în domeniu.

În condițiile în care simțim cu toții schimbările la nivel economic, am apreciat suportul sponsorilor locali. Este minunat să simți susținerea și aprecierea celor din jur în aceste vremuri incerte și ținem să le mulțumim pe această cale. Pe viitor, ne-am dori să identificăm și să colaborăm cu mai mulți producători din Moldova pentru a aduce beneficii concrete și durabile comunităților de ambele părți ale oceanului.

Întrebare: Puteți împărtăși momente deosebite sau amintiri speciale din cadrul festivalului care au avut un impact semnificativ?

CMC: Memorabil pentru noi rămâne întreaga zi de 8 octombrie, o zi presărată cu de toate, care a adunat laolaltă toți iubitorii de frumos pentru a sărbători vinul, mândria noastră națională. Zâmbetele oamenilor, încurajările, imaginile foto și video transmit mai mult decât putem exprima noi prin cuvinte. Avem cu ce ne mândri și, mai ales, avem cu ce crea amintiri speciale!

Festivalul Vinului Moldovei Back to the Roots a fost nu doar o reușită, ci și o experiență culturală autentică, dovedind că organizatorii au fost sută la sută dedicați să promoveze și să consolideze legăturile culturale dintre Moldova și comunitatea din Chicago. Cu fiecare eveniment, ei aduc un strop de acasă în inimile emigranților moldoveni și a celor din jur, continuând să creeze amintiri speciale și să contribuie la afirmarea identității culturale moldovenești în Statele Unite.

Distribuie articolul: