Spre deosebire de efectul pozitiv al zâmbetului în întâlnirile față în față, folosirea emoticoanelor - simboluri grafice pentru diferite emoții - în corespondența de serviciu nu îmbunătățește tonul mesajului, ci poate lăsa impresia de incompetență, este concluzia unui studiu recent.

Emoticoanele se folosesc tot mai des ca substitute pentru cuvinte în mesaje, aplicații de chat sau email, așa că o echipă de cercetători din Israel și Olanda a realizat un studiu pentru analiza efectului emoticoanelor în formarea primei impresii la locul de muncă. Studiul, publicat în Social Psychological and Personality Science, a fost realizat cu ajutorul a trei experimente în care au fost implicați 549 de participanți, din 29 de țări.

Concluzia a fost că un emoticon cu zâmbet dă, deseori, impresia de incompetență a celui care a trimis mesajul.

O altă concluzie a studiului a fost că impresia unei competențe scăzute duce la scăderea dorinței destinatarului de a împărtăși informații cu expeditorul, ceea ce poate avea ca rezultat o relație de lucru dificilă. Pe lângă toate astea, destinatarii erau mai degrabă înclinați să presupună că email-ul cu „fețe zâmbitoare” fusese trimis de o femeie.

Potrivit agerpres.ro, Glikson spune că studiul ar putea constitui un ghid util pentru tânăra generație care folosește dispozitivele mobile și limbajul internetului.