Se spune că poveștile au venit împreună cu noi de-a lungul istoriei, în încercarea de a ne domoli fricile care ne înconjurau, dar mai ales pentru a ne ancora în acea luptă dintre Bine și Rău, în care onoarea primează constant. Adevărul este, că într-o lume a corectitudinii politice duse la extreme, e tot mai complicat să alegi povești de calitate, din care cei mici să învețe ceva cu adevărat valoros.

Copiii au nevoie de povești, deoarece acestea le oferă oportunitatea de a explora lumea și de a înțelege lucrurile într-un mod distractiv și accesibil. Poveștile pot fi folosite ca instrumente pentru a-i ajuta pe copii să învețe despre valorile morale, să își dezvolte abilități cognitive și lingvistice și să-și extindă imaginația.

De asemenea, poveștile sunt o modalitate eficientă de a-i ajuta pe cei mici să își dezvolte competențe de comunicare și să-și îmbunătățească vocabularul. În timp ce ascultă sau citesc, copiii sunt expuși la cuvinte noi și la structuri gramaticale diferite, ceea ce îi ajută să își îmbogățească vocabularul și să-și dezvolte abilitățile de exprimare.

Pe lângă aceste beneficii lingvistice și cognitive, poveștile pot fi folosite și pentru a-i ajuta pe copii să învețe să facă față unor emoții precum frica, tristețea sau furia, pentru a le arăta copiilor că nu sunt singuri în sentimentele lor și că există modalități de a depăși aceste emoții.

Există multe studii care arată efectele benefice ale cititului asupra creierului copiilor, dar este important să reținem că fiecare copil este unic și că nu există o singură metodă universală de dezvoltare a creierului.

Potrivit unui studiu din 2018 realizat de Asociația Americană de Psihologie, copiii care au crescut cu cărți în casă și cărora li s-a citit încă din primele luni de viață au avut performanțe mai bune în domeniul cognitiv și lingvistic.

Un alt studiu din 2019 publicat în jurnalul “Pediatrics” a arătat că cititul înainte de culcare timp de cel puțin șase minute pe zi timp de cel puțin un an a dus la îmbunătățiri semnificative ale dezvoltării cognitive și lingvistice la copiii cu vârsta de 4-5 ani.

Într-un alt studiu publicat în 2019, în revista “Brain Connectivity”, s-a constatat că cititul poveștilor la copii a dus la creșterea conexiunilor neuronale din creierul lor, ceea ce poate îmbunătăți procesul de învățare și dezvoltarea cognitivă.

Mă bucur mult să descopăr colecții cu povești diferite de vechile structuri cu care mă obișnuisem când eram mică. Descoperirea lunii aprilie a fost „Colecția de Aur” de la Editura Arc, disponibilă în rețeaua Librarius, și anume două titluri:

  • „Povești din toată lumea de adormit copiii”, repovestite de Stefania Leonardi Hartley
  • „Povești optimiste”, repovestite și ele de Stefania Leonardi Hartley

Fiecare volum conține o selecție de povești superb repovestite într-un limbaj accesibil, iar ilustrațiile individuale realizate de diverși artiști plasticieni fac din lectură o adevărată plăcere. Fetița mea de aproape 3 ani este foarte curioasă să arate și să găsească cele mai diverse obiecte sau ființe în coperțile acestor cărți.

Și da, mesajele atent alese, maniera în care fiecare poveste vine la pachet cu anumite învățături, le fac numai bune de pus pe raftul din biblioteca voastră comună.

Distribuie articolul: