Educația financiară în rândul copiilor a devenit o necesitate temeinică pentru un viitor echilibrat și prosper. Într-un nou interviu marca Nota de Plată, directoarea executivă a Junior Achievement Moldova, Laurenția Filipschi, vorbește mai multe despre acest subiect. Află de la ce vârstă ar trebui să explicăm copiilor cum să își gestioneze eficient banii de buzunar, instrumentele necesare și dacă le vorbim despre eșecurile noastre financiare.

Junior Achievement Moldova e o organizație cu 25 de ani de experiență în educarea elevilor în domeniul antreprenoriatului. Până în prezent, au fost pregătiți aproape 300.000 de tineri prin intermediul mai multor programe în acest scop, incluse în programul de învățământ.

Abilitățile financiare pot fi deprinse din primii ani de viață

Directoarea executivă Laurenția Filipschi spune că educația financiară a devenit o necesitate pentru fiecare, iar abilitățile pot fi deprinse chiar în primii ani de viață. Mai întâi de toate, părinții ar trebui să-și învețe odraslele diferența dintre necesități și dorințe.

„În primul rând trebuie acoperite nevoile, în schimb dorințele lor sunt nelimitate coraportate la resurse și îi învățăm să le pririotizeze. Poate că nu e o dorință fără de care nu poți exista. De exemplu, părinții consideră că înainte de anul școlar trebuie să îți cumpere o pereche de adidași. Copilul vrea o pereche de adidași nu știu de care. Adidașii de firmă sunt o necesitate sau dorință?”.

Prin muncă și economie, ajungem să câștigăm

La fel, o altă lecție importantă e să îi facem să înțeleagă că banii înseamnă muncă și responsabilitate, iar economiile îi pot ajuta să își realizeze visurile.

„Îi învățăm că banii nu sunt cadouri. Până la o anumită vârstă, ei primesc banii sub formă de cadouri de la mama, tata, bunica. Atunci noi îi învățăm că pentru ei se muncește și încercăm să îi orientăm spre unele treburi casnice. Însă, dacă mama îți achită 100 de lei pentru a-ți face curățenie în camera proprie, atunci nu cred că ar fi corect. E camera ta și tu ești responsabilă să îți gestionezi treburile ca să te simți bine. Însă, dacă mergeți la o vecină și v-a rugat să faceți curat contra unei sume, atunci e ok. Asta pentru că tu participi la bugetul familiei”.

Parte din gestionarea bugetului de familie

Un alt exercițiu ar fi să le oferim un exemplu bun prin acțiunile noastre și să îi facem membri activi în gestionarea bugetului de familie.

„Ceea ce înseamnă pentru noi  100 de lei, nu înseamnă și pentru ei. Noi trebuie să îi învățăm să economisească și din 10 lei. Trebuie să explicăm de ce e nevoie să economisească. Noi avem tendința să le satisfacem necesitățile, nu și dorințele. Aici e o oportunitate să le zicem că aceste economiii ar putea să le aducă un surplus de bani care îi vor ajuta să își îndeplinească visele. Din orice ban primit, trebuie să reinvestești, astfel încât să te ajute la creșterea bugetului.

Ar fi bine să le explicăm că banii sunt o resursă cu ajutorul căreia achităm anumite servicii sau anumite produse de care avem nevoie. Copilul nu înțelege prea mult despre bani doar prin explicații, dar însuși prin modelele noastre de comportament. De exemplu, îl luăm la cumpărături și îl facem membru al echipei de elaborare a bugetului pentru o anumită sărbătoare. Împreună cu el facem lista și îl putem susține ca din economiile sale să facă parte din bugetul sărbătorii”.

Urmărește integral interviul Nota de Plată pe AGORA și află cum trebuie să procedezi în cazul în care cel mic ia bani pe furiș, dacă îi povestești despre eșecurile financiare, de la ce vârstă ar trebui să muncească și cum îi poți oferi o lecție de educație financiară la cumpărături.