Se împlinesc 5 ani de când dependența de cărți se afișează cu mândrie, în poșetele chișinăuiencei Rusanda Cojocaru. O aniversare trudită și răsplătită frumos, am zice. Astăzi, „super-poșetele” antreprenoarei devin accesorii râvnite în tot mai multe țări ale lumii. În cinstea aniversării acestei afaceri crescute cu multă dedicație în România, am decis să o descoasem pe Rusanda și să vă dezvăluim ce provocări, emoții și titluri de carte împărtășește în 2017.

Dragă Rusanda, primește întâi de toate felicitări cu ocazia zilei de naștere a Booklettei. Vreau să vorbim mai întâi despre decizia ta de a merge cu afacerea în România. Cum te simți în această piață? Dacă ai fi pusă din nou în fața alegerii, ce decizie ai lua?

Mulțumesc! Decizia a fost de a pleca în România la studii, la 19 ani, mai exact la București. Apoi decizia a fost de a rămâne la București și de a-mi construi o viață aici.

Abia mulți ani mai târziu a venit decizia de a deveni antreprenor, în orașul căruia acum pot să-i spun „acasă”. Sunt fericită și mulțumită de viața mea aici, și, deși călătoresc relativ mult, încă nu mă gândesc să mă mut în altă țară.

 

„Bobocii” Bookletta se numără primăvara. Te rugăm să ne dezvălui câteva rezultate importante de care tu și echipa ta sunteți mândri.

Da, Bookletta s-a născut primăvară, cu 5 ani în urmă, când ideea mea a înflorit și a prins viață. Am decis să marchez acest moment în fiecare an, cu o petrecere alături de #booklettagirls.

Anul acesta a început în forță și sper să continue tot așa: am fost nominalizată la Femeia Anului, categoria Antreprenoriat Feminin, am ținut un discurs TEDx, am semnat o colaborare cu Editura Nemira, de care ne mândrim mult, am continuat să livrăm Booklette peste tot în lume și să facem fericite cât mai multe bookaholice fashioniste.

 

Se spune că dacă o afacere rezistă în primi 3 ani, „pragul” e deja trecut. Care au fost cele mai mari provocări prin care ai trecut în această perioadă?

Cele mai mari provocări au fost legate de producție, așa cum se întâmplă deseori în cazul inovațiilor, iar apoi a durat ceva timp ca să creștem brand awareness, să ajungem în fața publicului vizat.

Apreciez strategia voastră a oferi câte o carte la comandarea fiecărui produs. Dacă ar să caracterizezi acum profilul purtătoarei de Bookletta, care ar fi el?

Femeia Bookletta are SUPER-PUTERI, chiar dacă e modestă și nu și le arată tuturor. Ea știe să echilibreze o viața profesională de succes cu o viața personală frumoasă, dar și cu hobby-uri și viață socială activă. Este tânără, puternică, curajoasă, încurajează inovația și își dorește să se evidențieze din mulțime prin produse unice, personalizate, prin calitate și nu în ultimul rând produse locale, ale micilor antreprenori. Este o ființă colorată și foarte dragă mie.

Știu foarte bine că uneori, când pune capul pe pernă seara, simte că îi slăbesc puterile și adoarme în aceeași secundă. Dar a doua zi se trezește și e iar Super-Femeie. Iar Super-Femeile au nevoie de Super-Genți, nu-i așa?

Te felicităm cu ocazia nominalizării recente la titlul „Femeia Anului”. Te rugăm să ne spui ce a însemnat pentru tine această experiență.

Dacă ar fi să transpun într-un singur cuvânt toate emoțiile, toată book-uria resimțită cu ocazia acestei nominalizări, ar fi acesta: CONTINUĂ! Am simțit o încurajare publică de a continua să cred în ceea ce fac, în efectele culturale ale genții pentru carte, în crezul meu că lucrurile se pot schimba și că moda nu e neapărat să fie superficială.

Cine sunt oamenii cărora ai dori să le mulțumești pentru „umăr”, sprijin și inspirație, în realizarea obiectivelor pe care le-ai atins?

Sunt o mulțime de oameni care mă ajută, zi de zi, fie că le cer asta sau nu. Am norocul de a fi înconjurată de persoane de calitate, de la care am ce să învăț. Îi apreciez pe fiecare dintre ei și sper să pot vreodată să le ofer cel puțin la fel de mult cât îmi oferă ei.

Ești o ambasadoare a propriei mărci, cărțile tale preferate călătorind peste tot în lume, în poșete elegante. Ce îți place să preiei din fiecare călătorie? Ți se întâmplă des ca trecătorii să se apropie și să te lase măguliți cu aprecieri la adresa Booklettei?

Cred că orice #Booklettagirl are nenumărate povești cu ceea ce le întreabă oamenii pe stradă și cum reacționează la vederea genții pentru carte. Câteodată primesc complimente doar pe baza cărții pe care o citesc, alte dăți se leagă conversații, prietenii, etc. Este un produs care atrage foarte multă atenție, asta pot să garantez.

În călătorii, iau 3-4 cărți cu mine, dar de multe ori prefer să cumpăr unele în engleză sau franceză din țările în care merg, cu autori locali. În Sri Lanka, de exemplu, am cumpărat „Pacientul Englez” în engleză original, de Ondaatje.

Fiecare vârstă are cărțile ei. Te rugăm să ne recomanzi câte un titlu pentru femeia, iubita și antreprenoarea care se ascunde în fiecare dintre noi.

Femeia – „De ce fierbe copilul în mămăligă”, de Aglaja Veteranyi

Iubita – „Lolita”, de Vladimir Nabokov

Antreprenoarea – „Vaca mov”, de Seth Godin

Ce citat are înscris pe portofelul său Rusanda Cojocaru?

Portofelul meu are citatul: „Friendship is one mind in two bodies” – Mencius.

Foto: Bookletta, arhiva personală