Pe Natalia Sturza am cunoscut-o acum mai bine de un an când vorbeam despre planurile frumoase de viață eco, despre schimbări calitative și orientate către clienți în rețeaua de Farmacii Felicia, și despre vise frumoase. Directoarea generală Felicia a rămas o visătoare și am înțeles acest lucru acum, mai mult ca oricând. Însă a rămas și omul perseverenței, al lucrului bine făcut și al proiectelor care vor aduce schimbarea nu doar în domeniul farmaceutic. Vedem cum a fost anul pandemiei pentru Felicia și la ce provocări e gata să țină piept echipa pentru 2021 în interviul ce urmează.

Dna Sturza, ne oprisem la ultima discuție la Electric Ultra Maraton… Era exact un an în urmă și 2019 părea un an cu multe provocări. Cât de provocator și cum anume s-a dovedit a fi 2020?

Electric Ultra Maraton a fost o provocare foarte frumoasă și intensă. Însă pot afirma că anul 2020, pandemia și tot ce a adus aceasta cu ea pentru sistemul farmaceutic și pentru noi toți a fost o provocare mult mai mare.

Pandemia și 2020 în general a fost pe ritm alert, accelerat, cu situații neprevăzute la minut, dar i-am ținut piept cu destoinicie. În primul rând cu gândul la angajați și la securitatea lor, și în al doilea – cu grijă și mereu de strajă pentru sănătatea pacienților, clienților care ne calcă pragul.

Am reținut tot atunci și câteva traiectorii importante pe care vi le propuneați pentru anul 2020… Ce v-a reușit din cele puse în plan?

Natalia Sturza, directoare generală FELICIA

Pot spune cu mândrie că echipa Felicia a reușit să implementeze ce și-a propus. Pentru unele obiective a fost nevoie de mai mult timp și au trecut drept prerogative și în 2021. Spre exemplu, direcțiile eco au fost amânate un pic din cauza prioritizării altor aspecte, dar deja prind contur și vor fi duse la bună realizare în 2021.

Voi trece pe listă Școala Felicia – un know-how în domeniul instruirilor și a perfecționării cadrelor farmaceutice, o structură de care nu doar compania noastră avea nevoie. Speranța mea este că vom putea deschide acest serviciu către tot sectorul farmaceutic din țara noastră.

Am demarat lucrul și la un alt proiect măreț în colaborare cu Universitatea de Medicină și Farmacie „N.Testemițanu”, prin care Felicia își propune să ajute copiii din familii cu mai puține posibilități să aibă acces la educație superioară în domeniul farmaceutic. Este o continuare a demersului pe care îl realizam prin Bursa FELICIA, dar care merge mai departe, asigurând acestor studenți un loc de muncă la finalizarea studiilor și un suport real nu în timpul anilor de studii, dar la startul acestora.

Dincolo de proiecte, mă bucur enorm să știu că echipa a rezistat aproape intactă, că am fost mai uniți ca niciodată și că ne-am susținut unii pe alții pentru a ne bucura de reușite împreună.

A devenit și mai dificil să gestionezi echipele în pandemie, mai cu seamă într-un domeniu care nu-și permite concedii mari sau schimbarea totală a paradigmei de lucru. Cum v-a reușit să motivați și încurajați marea echipă Felicia în perioada de pandemie?

E foarte dificil să încurajezi și motivezi angajații când orice acuzație sau problemă din sector este pusă pe umerii medicilor și farmaciștilor și ridicată de politicieni la rang de discuție publică. E păcat că se atacă oameni temerari și plini de dăruire în munca lor. Un exemplu mic, dar foarte relevant aici: atunci când eu insistam să fie asigurați, în cazul nostru, în primul rând angajații din prima linie cu mijloace de protecție împotriva răspândirii virusului COVID, farmaciștii mă sunau personal să mă întrebe despre când vom avea utilitare sau mai multe medicamente de primă necesitate, căci se epuizau foarte repede în farmacii și erau solicitate. Iar grija lor pentru oamenii care ne pășesc pragul este mereu prioritate.

Chiar dacă am fost nevoiți să reducem mult din costuri, să modificăm programe de activitate, să ajustăm bonusările, ne-am străduit să oferim angajaților previzibilitate, iar această constantă oferă multă încredere și siguranță. Din aprilie încă, angajații Felicia, peste 1000 la număr, știau exact cum vor sta lucrurile până în august. Am avut doar 2 sau 3 cereri de reducere a programului pe motiv de boală, iar deschiderea a fost maximă pentru program de lucru la distanță sau cu regim individual. Am angajat noi colegi, am deschis noi filiale, iar această parte a „normalității” ne dă încrederea că vom depăși cu succes și pandemia.

Îmi imaginez că responsabilitatea e mare. În același timp, este dificil să oferi oamenilor asigurări că „totul va fi bine”. De unde găsiți „asigurările”? Este exemplul personal elocvent în acest sens?

În companie suntem pe condiții egale. Atât eu ca și manager, cât și doamna Valentina, femeia de serviciu din clădirea administrativă, suntem o echipă și atunci când avem o bucurie, dar și atunci când trebuie să urmăm niște restricții sau să ne conformăm unor reguli noi. Suntem cu toții în aceeași barcă și vâslim împreună spre același scop.

Bănuiesc că în acest domeniu, ca și în multe altele, este nevoie de un mare curaj. Cât de mult riscați?

Mai degrabă mă consider curioasă. Am mereu idei pe care le transform în planuri și proiecte. Dar am o particularitate: să segmentez aceste strategii în etape și să muncesc în îndeplinirea fiecărei trepte, rând pe rând. M-am prins deja că echipa mea, după ce i-am anunțat despre scopul la care vrem să ajungem, mă întreabă: „Și mai departe, ce urmează?” Pentru că ei deja știu bine stilul și înțeleg că există un scop major spre care tindem, însă îndeplinit pas cu pas, acesta va fi mult mai lejer și bine structurat.

Nu mă consider curajoasă, poate chiar fricoasă – eu nu risc. Îmi asum responsabilități și am idei interesante, lucrez mult în realizarea lor și cer disciplină și profesionalism de la toți care mă înconjoară.

De unde găsiți inspirația pentru atâtea proiecte noi și pentru a ține piept concurenței foarte acerbe din domeniu?

Cele mai bune idei îmi vin în vacanțe. În avion am mereu agenda sau telefonul cu mine pentru a mi le nota. Îmi însemn ideile la finalul agendelor, iar la finalul cărților – ideile care m-au cucerit. Cel mai interesant este că, adunate la un loc, acestea se unesc la fel ca picăturile de ulei și devin un scop comun. Fără să vreau ele rezonează între ele și, atunci când s-au unit, trebuie neapărat să trec și la implementare, ca să nu las „picăturile” să se desprindă una de alta. Sper că s-a înțeles principiul.

Natalia Sturza, directoare generală FELICIA

Ce nu ne doboară, ne face mai puternici. Ce situații profesionale v-au călit?

Fiecare experiență este una binevenită. Sunt extrem de recunoscătoare oamenilor pe care i-am întâlnit în carieră, la orice etapă. Anume ei m-au inspirat să reușesc și să găsesc soluții în orice problemă. Familia, copiii, dar și colegi știu bine: la mine nu poți veni să te plângi sau să povestești o problemă, fără să propui și soluții pentru ea. Experiența m-a învățat să fiu organizată, să am cerințe mari față de mine, dar și față de cei cu care lucrez. Sper că acest lucru îi impulsionează pe toți spre rezultate.

Ce calități credeți că vă recomandă ca lider?

Nu m-am poziționat niciodată deasupra angajaților, ci mai degrabă de rând cu ei, cot la cot – este esențial pentru spiritul de echipă. Însa uneori prefer să mă detașez total de problemă sau de mediul în care muncesc, ca să văd situația dintr-o parte, dintr-o altă perspectivă. Cred că numai așa, văzând cu alți ochi anumite aspecte, putem găsi soluții viabile, ingenioase. Și da, eu vâslesc cu ei, și pe pace, și pe furtună.

Ce perspective oferă în față 2021, pe ce domenii veți insista în anul ce vine și care sunt prioritățile Felicia în perioada următoare?

Avem în față un mare proiect de fuziune, mărire a capacității și integrare cu o altă rețea, iar aceasta va fi provocarea cea mare a lui 2021, despre care o să vă povestim și pe îndelete. Cred că cel mai mult acum toată lumea își dorește să scape de acest virus. Îmi doresc să-mi îmbrățișez colegii, la evenimente de echipă, la teambuilding-uri și să ne putem povesti experiențele față în față.

Avem proiecte mari pentru anul 2021 și îmi doresc mult să putem prin ele ajuta oamenii. De la Școala Felicia, prin care îmbunătățim zi de zi relația farmacist-client, prin proiectul de susținere a elevilor din familii defavorizate să studieze farmacia și până la planurile de reciclare a medicamentelor expirate și a ambalajelor din farmaceutică… tind să cred că vom reuși să schimbăm multe. De la personal la global, exact ca în cazul viselor. Și vă doresc să aveți nu doar vise profesionale, căci fără cele personale, astea din carieră nu și-ar avea rostul.

Vă mulțumesc mult pentru timp și discuția interesantă.

P