Stresul legat de locul de muncă poate răpi ce este mai bun din noi. E-mailuri, mesaje pe Slack, telefoane care sună permanent, colegul tău de muncă care te distrage – în sumă acești factori sunt suficienți pentru a deruta pe oricine.

Este normal să simți o oarecare tensiune, mai ales dacă te confrunți cu un termen limită care se apropie sau cu o misiune dificilă. Dar atunci când stresul de la locul de muncă devine cronic, poate ajunge să îți afecteze atât bunăstarea fizică, cât și emoțională. Este inevitabil să te confrunți cu un grad de efort la muncă – chiar dacă îți place ceea ce faci – dar există pași pe care îi poți lua pentru a menține stresul la locul de muncă la minimum.

1. Fii conștient de modul în care te afectează

Acest lucru poate suna cam simplu, dar este ușor să subestimezi cât de mult te afectează stresul. Ia notă dacă te simți epuizată emoțional și pesimistă până la sfârșitul zilei. Expunerea pe termen lung la stresul necontrolat poate afecta corpul și sănătatea mintală, iar cercetările recente sugerează o potențială legătură între epuizarea profesională și depresie sau anxietate.

Semne de stres
Iată o listă a unora dintre semnele mai subtile de stres:

  • energie scăzută sau oboseală
  • dureri de cap
  • insomnie
  • modificări ale apetitului
  • probleme digestive
  • ritm cardiac rapid
  • transpiraţie
  • stimă de sine scazută
  • pierderea apetitului sexual
  • boli frecvente

2. Notează-ți factorii de stres

Identificarea și înregistrarea situațiilor stresante te poate ajuta să înțelegi ce te deranjează. Unele dintre acestea pot fi surse subtile de tensiune, cum ar fi un spațiu de lucru inconfortabil sau o călătorie lungă.

Păstrează un jurnal timp de 1 săptămână pentru a urmări factorii declanșatori ai stresului și reacțiile la acestea. Asigură-te că incluzi oamenii, locurile și evenimentele care ți-au dat un răspuns fizic, mental sau emoțional.

Pe măsură ce scrii, întreabă-te:

Cum m-a făcut să mă simt asta? (Înspăimântată, supărată, rănită?)
Care a fost reacția mea? (M-am retras să beau o cafea sau am mers la o plimbare?)
Care sunt câteva modalități de a o rezolva? (Cum pot găsi soluții la acest factor de stres?)

3. Fă-ți timp pentru a te reîncărca

Alocarea chiar și a câtorva minute de timp personal în timpul unei zile aglomerate poate ajuta la prevenirea epuizării. Ascultarea unui podcast interesant între întâlniri sau vizionarea unui videoclip amuzant pe Youtube îți poate oferi pauze relaxante pe tot parcursul zilei.

De asemenea, este important să iei pauze de la a te gândi la locul de muncă, fără a verifica e-mailurile legate de muncă în timpul liber sau deconectându-te de la telefon seara.

4. Perfecționează-ți abilitățile de gestionare a timpului

Uneori, să te simți copleșit de muncă se reduce la cât de organizat ești. Încearcă să configurezi o listă de priorități la începutul săptămânii de lucru, pregătind sarcinile și clasificându-le în funcție de importanță.

De asemenea, poți învinge procrastinarea, rezervând anumite blocuri de timp pentru munca de concentrare profundă.

5. Echilibrează-ți viața profesională și cea personală

A fi disponibil non-stop te va epuiza cu ușurință. Este important să creezi limite clare între viața de muncă și cea de acasă pentru a te ajuta să eviți potențialul stres.

O parte din aceasta înseamnă să aloci timp pentru socializare și să stabilești reguli pentru când vei verifica e-mailurile sau vei prelua apeluri telefonice.

7. Bazează-te pe o rețea de suport puternică

Păstrează legătura cu prietenii și membrii familiei de încredere pentru a te ajuta să faci față situațiilor de muncă stresante.

Dacă te confrunți cu o săptămână de lucru deosebit de provocatoare, încercă să-i întrebi pe prietenii apropiați sau părinții tăi dacă te pot ajuta cu transportul copiilor la școală în anumite zile, de exemplu. A avea oameni pe care te poți baza în vremurile grele poate atenua o parte din tensiunea acumulată.

8. Ai grijă de tine

Să-ți aloci timp pentru îngrijire personală este o necesitate dacă te simți în mod regulat copleșită de muncă. Aceasta înseamnă să acorzi prioritate somnului, să îți rezervi timp pentru distracție și să te asigurați că mănânci pe tot parcursul zilei.

Simți că nu ai timp? Reține că probabil că vei putea aborda problemele de muncă mai eficient atunci când nevoile tale de bază sunt îndeplinite.

9. Învață tehnici de relaxare

Încetinirea intenționată și conștientizarea mediului înconjurător te poate menține relaxată pe tot parcursul săptămânii. Meditația, exercițiile de respirație profundă și mindfulness funcționează pentru a-ți calma anxietatea.

Începe prin a acorda câteva minute în fiecare zi pentru a te concentra pe a fi prezent și a te bucura de o activitate simplă – fie că este vorba de o scurtă plimbare prin parc sau de necesitatea de a aprecia o masă la birou.

10. Stai departe de bârfa de la birou

Conflictele la locul de muncă pot avea un impact major asupra bunăstării tale emoționale. Încearcă să eviți să participi la situații de bârfă.

Dacă știi că unul dintre colegii tăi este deosebit de predispus la bârfă, găsește o modalitate de a petrece mai puțin timp cu el sau orientează conversația către subiecte mai sigure.

11. Renunță la perfecționism

Dacă ai nevoie să refaci acea prezentare corect sau să muncești ore suplimentare la perfecționarea unui raport pe care l-ai terminat cu câteva zile în urmă, poate fi timpul să faci un pas înapoi și să reflectezi.

În timp ce perfecționismul are unele beneficii pozitive, poate fi, de asemenea, extrem de stresant și poate duce la epuizare.

Încearcă să menții standardele înalte sub control concentrându-te pe efortul pe care îl depuni într-un proiect și nu personalizând eșecul atunci când faci o greșeală.

12. Caută consiliere

Nu trebuie să ai o afecțiune mintală pentru a încerca terapia. A te simți copleșit la locul de muncă este un motiv perfect valabil pentru a solicita ajutor și sprijin suplimentar.

Lucrul cu un terapeut te poate ajuta să identifici mai bine sursele stresului de la locul de muncă și te poate ajuta să găsești modalități de a le gestiona mai bine. De asemenea, te pot ajuta să dezvolți strategii de decomprimare și de îngrijire.

Distribuie articolul: