Trilogia „The Matrix” este un clasic al cinematografiei mondiale și unul dintre cele mai cunoscute filme din istorie. Au trecut mai bine de douăzeci de ani de la lansarea primului film, dar este încă adorat de milioane de telespectatori din întreaga lume. Filmul a stabilit noi standarde pentru efectele speciale: de exemplu, a introdus în modă utilizarea pe scară largă a efectului de timp glonț – o tehnică de filmare combinată pentru a crea efectul timpului de „oprire”, care anterior era folosit în principal în videoclipuri mici.

Matricea s-a transformat într-un fel de manual despre filozofie, psihologie și sociologie contemporane. Să ne uităm la 8 teme non-banale care stau la baza lumii surorilor Wachowski și să încercăm să tragem propriile noastre concluzii: așa cum au spus cineastii, nu vor să dea răspunsuri neechivoce la întrebări despre ordinea mondială, dar speră că filmul îi va face pe spectatori să se gândească singuri la asta.

1. Trăim într-o matrice?

Matrix poate părea un film despre viitor, dar nimic nu împiedică acțiunea să se întâmple în prezent. Cum poți să știi că ești treaz când visele sunt surprinzător de credibile? Cum poți fi sigur cu privire la trecutul tău sau la percepția ta? Cum îți poți da seama dacă ceea ce vezi este real sau un fruct al imaginației tale?

Ideea centrală a complotului „Matrix” este că lumea noastră poate fi ireală și tot ceea ce vedem în jurul nostru este o simulare creată de mașini, pe care creierul nostru o percepe ca realitate.

Irealitatea realității este o idee foarte veche care i-a afectat pe filozofi de milenii. Buddha Shakyamuni a pus o idee similară la baza învățăturii sale și budismul a influențat opera lui Wachowski în multe feluri. În Occident, această idee a fost popularizată de filosoful francez René Descartes din secolul al XVII-lea. Filosoful modern Hilary Putnam, în cartea sa Reason, Truth and History (1981), a cerut cititorului să-și imagineze că creierul său este închis într-un borcan și conectat la un computer: cum, atunci, se poate înțelege că semnalele computerului – virtual realitate – sunt ireale? Această imagine este similară cu linia figurativă a „Matrix”.

2. Este „lumea reală” o matrice?

După cum au confirmat în mod repetat surorile Wachowski, opera lor a fost influențată de ideile filosofului francez Jean Baudrillard. În ciuda faptului că mai târziu Baudrillard a criticat „Matricea” și a spus că ideile sale din film erau în mare parte denaturate, fără o analiză a acestor idei, discuția despre filosofie în trilogia Wachowski ar fi incompletă.

La începutul primului film, protagonistul The Matrix, Neo, deschide cartea Simulacra și Simulare. Neo a păstrat și, cel mai probabil, a studiat această carte chiar în acea perioadă a vieții sale, când a început să înțeleagă că ceva nu este în regulă cu lumea și a încercat cu disperare să găsească răspunsuri care să-l ajute să distingă realitatea de iluzie.

Baudrillard susține că trăim într-o lume iluzorie și numește multe fenomene general acceptate „simulacre și simulare”. Filosoful consideră astfel de fenomene sociale ca societate de consum, modă și opinie publică drept simulacre. Omenirea ia aceste fenomene în realitate, având o existență independentă, și le subordonează viața, fără să-și dea seama că, de fapt, ele sunt create artificial de cultură și mass-media – și ne sunt impuse. Adică oamenii nu cunosc starea reală a lucrurilor și nici măcar nu se gândesc la asta.

Este interesant să luăm în considerare această idee a lui Baudrillard într-un context mai larg: chiar înainte de apariția mass-media și a societății de consum, existau instituții sociale care determinau viața oamenilor, a căror voință nimeni nu îndrăznea să o conteste. Gândiți-vă la lucruri precum bârfa satului despre curiozitățile urbane, predicarea preoților cu autoritate în biserică, idei despre moralitatea publică pe care părinții le-au lovit în capul copiilor lor.

Matricea din film a fost repornită și recreată de șase ori complet neobservată de omenire – dar în lumea noastră reală s-au schimbat și „simulacrele” care controlează viețile oamenilor!

3. Credința ne determină viața?

Deci, majoritatea oamenilor nu pot percepe realitatea în afara cadrului culturii și, pentru a înțelege ce este real și ce nu, ne putem baza doar pe semnalele creierului nostru. Deci, cum putem fi siguri de percepția noastră? Oamenii acceptă pur și simplu faptul că, așa cum ar spune creatorul logicii formale Aristotel, „A este A” – adică realitatea este reală, iar obiectele din jur sunt așa cum le percepem noi.

Dar mulți nu sunt de acord doar cu „regulile jocului”, din motive de comoditate, acceptând realitatea lumii, dar devin credincioși sinceri: adică nu renunță doar la îndoielile cu privire la realitatea lumii, ci regândiți-vă și propriile credințe. Pentru astfel de oameni, dorința lor de a crede poate deveni mult mai importantă decât înțelegerea realității, iar credința lor este singura realitate.

Există doi fanatici în prima parte a The Matrix: Morpheus și Cypher. La prima vedere, sunt opuse unul față de celălalt: Morfeu crede că îl va găsi pe Ales, care va elibera omenirea de jugul mașinilor, permițând tuturor oamenilor să trăiască în lumea reală. Cypher nu crede în nimic și vrea să uite tot ce a învățat despre lumea reală și să se conecteze înapoi la matrice.

Sursa: knife.media


Distribuie articolul: