În ultimii ani, turismul în Republica Moldova s-a dezvoltat foarte mult. Restricțiile pandemiei COVID-19 a dus la dezvoltarea turismului intern. Vinăriile, rezervațiile naturale din țară, dar și alte locații și-au diversificat și dezvoltat serviciile, promovarea online a ajutat foarte mult, iar locuitorii din Moldova, s-au arătat interesați să-și cunoască țara. 

Veaceslav Ioniță, expert în economie, scrie pe blogul său, că anul trecut, în 2022 ramura turismului din Moldova a înregistrat cea mai spectaculoasă creștere și s-a recuperat complet, după prăbușirea provocată de pandemie în 2020.

„Doresc să reamintesc că în 2020, pandemia a lovit cel mai dur în ramura turismului, când numărul de turiști s-a redus de 3 ori, de la 377 mii în 2019 la doar 125 mii în 2020. Cel mai mult turismul a fost afectat de imposibilitatea moldovenilor de a pleca peste hotare. Totodată însă, pandemia a oferit o șansă turismului intern, care a reușit cu succes să profite de această oportunitate, iar astăzi, turismul intern a înregistrat o creștere de neimaginat acum câțiva ani.

În 2022 numărul de turiști deserviți de operatorii din ramură a crescut cu 50%, de la 321 mii turiști în 2021 la 477 mii în 2022. În opinia noastră ,creșterea se datorează la doi factori de bază:

1) creșterea rapidă a turismului inter,

2) războiul din Ucraina, care a reorientat o parte considerabilă de turiști care mergeau la odihnă neorganizat în Ucraina spre agențiile de turism.

Turismul intern, cunoaște în prezent o înviorare fără precedent. În 2022 el a ajuns la nivelul de 124 mii turiști, cea ce este triplu față de situația de până la pandemie. Astfel pandemia din 2020 a oferit o oportunitate unică ramurii turismului intern și este îmbucurător că companiile locale au reușit să fructifice la maxim această oportunitate. Dacă până la pandemie, ponderea turismului intern, ca număr de persoane era de 15% dint totalul turiștilor, atunci în 2022 ponderea turismului intern a ajuns la 25% având în continuare o tendință clară de creștere.”

Însă, autoritățile centrale, dar și cele locale, ar trebui să pună accent și pe infrastructura locală, spre obiectivele turistice din țară. Contează foarte mult și calitatea drumurilor din locațiile turistice, care deseori lasă de dorit. Bugetele primăriilor locale nu întotdeauna sunt suficiente pentru a rezolva problemele localității, iar afirmația „nu sunt bani” e un refren deja bine-cunoscut în țara noastră.

Recent, am fost la Cojușna cu niște treburi. Întâmplător, am trecut pe lângă vinăria din localitate. Deși vinăria din localitate este foarte faină, bine amenajară și cu siguranță au mulți turiști locali și internaționali, m-a mirat faptul că drumul și amenajarea zonei lasă de dorit. Totuși, se află o vinărie, unde aduce turiști, inclusiv din străinătate.

În contextul dezvoltării turismului în țara noastră, autoritățile centrale în colaborare cu cele locale, ar trebui să dezvolte și infrastructura, reparând drumurile, să facă trotuare moderne, să amenajeze stații de așteptare moderne, indicându-se orarul transportului public și tot așa mai departe.

În preajma vinăriei din Cojușna am văzut exact contrariul.

Fapt care m-a mirat, în contextul în care localitatea sus-menționată, este o suburbie a capitalei.

Moldova are un potențial turistic enorm, dar și neîngrijit în același timp. Turismul este o ramură importantă a unei țări și poate aduce un venit enorm în bugetul țării. Doar că și statul ar trebui să investească mai mult în acest sens.