Unul dintre cele mai atractive sectoare pentru țara noastră rămâne a fi turismul rural. Cetățenii străini sunt încântați de arhitectura caselor vechi, de tradițiile culinare moștenite din străbuni și locațiile istorice. Unii antreprenorii au profitat de ocazie, au investit și au dezvoltat afaceri în sate, iar, în rezultat, au de câștigat localnicii, autoritățile publice locale, dar și economia națională. Iată cum o astfel de soluție funcționează în satele Moldovei și cum poate fi replicată și în alte regiuni.

Rezervația „Orheiul Vechi” este una dintre cele mai populare destinații turistice din R. Moldova, pe unde trec majoritatea străinilor ce ne vizitează țara. Regiunea a devenit și inima turismului rural. Experții susțin că aici au apărut primele pensiuni ce au început să presteze servicii de cazare, alimentare și de promovare a tradițiilor naționale, notează AGORA.md.

Butuceni: Prima casă pentru turiști străini

Anatolie Botnaru a venit în 2004 în Butuceni, localitatea de lângă complexul istoric. Antreprenorul spune că, pe atunci, în regiune exista o singură pensiune, la Tribujeni, satul vecin. „Nu erau servicii, precum să mănânci, să dormi, să stai aici – nu era nici pe aproape nimic”, își amintește Anatolie Botnaru.

Impresionat de locurile frumoase, de atmosfera satului și de fluxul mare de turiști care cutreierau străzile localității, interesați de viața localnicilor, antreprenorul a decis să pună pe roate o afacere, așa încât să presteze servicii sătești vizitatorilor. Așa a cumpărat prima casă și s-a dedicat ideii.

După 16 ani, afacerea din Butuceni s-a extins la dimensiunile unui complex turistic, numit „Eco Resort Butuceni”. Locuințele au 20 de camere de cazare, cu bucătărie tradițională variată și activități sătești pentru turiști.

Totul se întâmplă în mediul conservat de la Butuceni. Anatolie Botnaru susține că străinii pun mare preț pe lucrurile autentice, aceasta fiind și direcția afacerii.

Antreprenorul a reușit să facă echipă cu localnicii. Deși era privit sceptic la început, acum aceștia conlucrează, bucătăria complexului fiind asigurată cu cele necesare din producția locală: „Avem ferma noastră unde creștem toate celea, dar prioritate dăm localnicilor. Chiar dacă câteodată nu ne trebuie producția, noi totuna o cumpărăm. Pentru ca lumea să înțeleagă că împreună noi avem de câștigat și nu-i numaidecât să avem câte un restaurant. Unul crește roșii, altul iepuri, al treilea găini”, afirmă directorul complexului turistic.

Și angajații pensiunii sunt băștinași. Nevoia de forță de muncă variază în funcție de fluxul de turiști, iarna numărul lor fiind mai mic. Totuși, în pensiune activează 15 angajați permanenți.

Deși afacerea se bucură de succes, antreprenorul susține că se ciocnește cu un șir de dificultăți. Satul Butuceni, îndrăgit de turiști, „șchiopătează” la capitolul infrastructură, fiind nevoie de investiții. „Lumină nu-i, gaz nu-i, drum nu-i, este numai apă. Dar trebuie făcută întâi canalizarea. Pentru că dacă omul are apă, el trebuie să o ducă undeva.

În toate țările normale când se simțea că iată în satul cutare este posibilitate sau este un obiectiv istoric, atunci statul făcea întâi rețele pe sub pământ, drumuri, tot necesarul și apoi „vină și dezvoltă-te!”. Dar noi am mers invers”, spune directorul pensiunii.

Totuși, încurajați de exemplul afacerii lui Anatolie Botnaru, și alți localnici din sat și-au deschis pensiuni. Iar antreprenor susține că, așa cum satele Moldovei au condiții pentru astfel de soluții de dezvoltare, el ar fi dispus să servească model pentru alți investitori. „Veniți, vedeți și replicați pensiuni și restaurante prin toată țara. Asta ar fi o cale, pentru că ajunge la toți”, spune el.

Populația de la sate, baza turismului rural

Potrivit expertului turistic și doctorului în geografie Vitalie Sochircă, R. Moldova se află încă la începuturi în sectorul turismului rural, comparativ cu țările Uniunii Europene și mai ales cele din vestul Europei. „Avem, însă, un mare potențial, chiar semnificativ, pentru dezvoltarea turismului rural, slab valorificat sau chiar nevalorificat.

În primul rând avem populație și mediu rural, rețea de sate numeroase și densă. Ponderea populație rurale în R. Moldova, din totalul populației, este cea mai mare în Europa și constituie circa 50-55%. Acest lucru este mai puțin caracteristic țărilor europene, unde gradul de urbanizare este foarte înalt – peste 70-80% din cetățeni locuiesc în mediul urban. De aceea premisele sunt mari”, spune expertul în turism.

Tendințe de dezvoltare

„Tendința afacerilor turistice rurale este spre dezvoltare și am o viziune optimistă în acest sens. Aceasta pentru că constatăm că numărul de prestatori de astfel de servicii este în crește anual. Poate mai încet decât ne-am dori noi, dar, totuși, este o tendință de creștere. Mai mult, se extinde și aria”, susține expertul în turism rural Vitalie Sochircă.

Acesta confirmă că primele pensiuni au apărut în regiunea Orheiului Vechi, iar ulterior și în alte regiuni, ajungând să acopere într-o mică măsură majoritatea raioanelor țării.

Datele arată că în R. Moldova sunt înregistrate oficial în jur de 30 de pensiuni în mediul rural. De menționat este că există pensiuni înregistrate oficial și catalogate conform cerințelor și, de altă parte, este un număr de prestatori de servicii rurale care au altă activitate de bază, cum ar fi unii meșteri populari, apicultori, mănăstiri, dar unde sunt prestate servicii pentru turiști, fie de cazare sau de alimentație.

Dorință este, dar mai e nevoie de…

Ca oamenii să fie încurajați să-și deschidă afaceri turistice în satele Moldovei este nevoie să se întreprindă un șir de măsuri, în special din partea autorităților. Potrivit expertului Vitalie Sochircă, sunt necesare ajustări la cadrul normativ-juridic. „Oamenii pot să investească, chiar și cei care au muncit ani la rând peste hotare și au adunat resurse financiare ar investi în turismul rural, dar le este frică să nu-și piardă banii, pentru că există cazuri când investitorii sunt prejudiciați”, spune Sochircă.

Și din punct de vedere economic, investitorii trebuie încurajați: „Persoanele care și-au deschis pensiuni în R. Moldova au fost niște temerari, niște persoane foarte curajoase. Acești investitori nu că au obținut sprijin, dar au reușit să depășească o mulțime de bariere în calea lor, inclusiv generate de structurile birocratice ale statului”.

Cât despre infrastructură, expertul subliniază că drumurile reparate, rețelele de apeduct și canalizare, iluminatul stradal sunt strict necesare. Cu toate acestea, expertul menționează: „Turistul care preferă turismul rural, nu neapărat este foarte pretențios la aceste condiții. El este pregătit oarecum că se duce în localități rurale unde infrastructura nu este foarte dezvoltată și că o să vadă acolo și drumuri mai puțin asfaltate și alte lipsuri. Acest lucru este compensat prin faptul că mediul este mai puțin poluat, mai liniștit, cu oameni pașnici și primitori.

Din spuse prestatorilor de servicii rurale din Moldova, sunt turiști din străinătate care vin și din start pun condiția ca să nu fie internet și Wi-Fi, ca el să se poată odihni și să facă o abstracție de la aceste lucruri”, spune Vitalie Sochircă.

Au de câștigat toți

Afacerile turistice rurale contribuie la dezvoltarea regiunii și bunăstarea nu doar a antreprenorului, dar și a comunității. Se creează noi locuri de muncă, iar băștinașii își pot vinde produsele crescute în curte. Și  bugetele locale obțin un plus de venit.