Copiii reprezintă viitorul unei societăți, motiv pentru care este important pentru ei să dobândească abilitățile necesare pentru a trăi decent în societate. Simplul fapt că tehnologia ne însoțește peste tot este un motiv suficient de bun pentru a schimba modul în care noua generație asimilează informația. În multe state europene și americane, companiile IT, împreună cu guvernele, au implementat cu succes mii de proiecte în instituții de învățământ. 

Această nouă orientare a învățământului urmărește dezvoltarea gândirii critice a copiilor prin folosirea unor metode și tehnici activ-participative, care pun accentul pe participarea activă a copilului și îl plasează pe acesta în centrul procesului de învățare. Copilul dobândește capacitatea de a gândi critic în timp, ceea ce-i permite să se manifeste spontan, fără îngrădire, fără să-i fie teamă de părerea celor din jur, oferindu-i  putere și încredere de analiză și reflexie.

Într-o grădiniță privată, în cadrul activităților desfășurate cu preșcolarii, se poate folosi ca metodă învățarea asistată pe calculator, dacă sunt îndeplinite cumulativ trei coordonate esențiale: cadrele didactice dispun de pregătirea necesară care să le permită utilizarea calculatorului, grădinița să dețină baza materială necesară desfășurării activităților asistate de calculator, timpul alocat să fie în concordanță deplină cu nevoile și nivelul de vârstă al preșcolarilor.

În activitatea cu preșcolarii, utilizarea tehnologiei informației are un ecou pozitiv. Alături de mijloacele didactice clasice, calculatorul este un instrument didactic ce poate fi folosit în scopul eficientizării activităților, cu condiția că acest lucru este bine gândit și inclus într-un plan de dezvoltare a instituției preșcolare proiectat corect.

Utilizarea calculatorului în activitatea didactică crește randamentul profesorului, încurajează inovația/ modernizarea procesului didactic, facilitează înțelegerea fenomenelor de către copii, promovează învățarea cooperativă, dezvoltând abilități de lucru în echipă, permite o învățare individualizată, personalizată.

Tehnologia informațională se poate utiliza pentru următoarele tipuri de activități:

  • predarea și învățarea ce se poate face utilizând lecții electronice, interactive, multimedia (un film documentar sau didactic, o pagină web, o prezentare pe calculator);
  • activități în care se cere copiilor să fie creativi, să exploreze și să inoveze, utilizând Internetul, îmbogățindu-și cunoștințele cu informații din domenii variate;
  • softuri educaționale.

Jocurile dezvoltă viteza de reacție, gândirea logică, spiritul competitiv. Copilul poate învăța prin joc, într-un mod plăcut și accesibil, culorile, cifrele, literele, figurile geometrice, compunerea și descompunerea numerelor naturale, clasificarea obiectelor după diferite criterii și multe alte activități.

Calculatorul, prin intermediul softurilor educaționale, poate, în egală măsură, să instruiască, să ajute în rezolvarea unor sarcini și să distreze.

Folosirea calculatorului în activitățile cu preșcolarii are unele avantaje și dezavantaje:

Avantaje:

  • reprezintă un mijloc de învățare preferat de copii, pentru că este animat, viu și interactiv;
  • stimulează interesul, curiozitatea, independența în rezolvarea sarcinilor, în căutarea soluțiilor;
  • permite minții și mâinii să se joace până la găsirea soluției, creând din instinct și imaginație;
  • dezvoltă perspicacitatea, gândirea logică, creativitatea, puterea de concentrare, îndemânarea;
  • interacțiunea cu profesorul este neconstrângătoare și liberă;
  • petrecerea timpului liber într-un mod plăcut și util;
  • instrumentele și aplicațiile sunt ușor de folosit.

Dezavantaje:

  • lucrul la calculator implică o poziție statică, solicitând coloana vertebrală și generând poziții defectuoase;
  • poate afecta vederea;
  • unele jocuri dezvoltă și încurajează violența;
  • nu favorizează relațiile sociale, putând duce la așa numita ”singurătate computerizată” și, în final, la izolarea copilului;
  • creează dependență;
  • este o ”fabrică” uriașă de cunoaștere, dar care exploatată excesiv provoacă pierderea unor aspecte din lumea basmelor, poveștilor, a jocurilor în aer liber;
  • folosirea excesivă poate conduce la îngrădirea și limitarea dezvoltării afective firești a copiilor.

Proiectată și desfășurată corect, predarea-învățarea-evaluarea cu ajutorul calculatorului poate deveni o  metodă prin care copiii de vârstă preșcolară descoperă și se dezvoltă în mod planificat, ajutându-i să învețe prin acțiuni logice, evitându-se dezvoltarea unor deprinderi mecanice.

Noi, cei din echipa Kiddo Club ne exprimăm în mod cert deschiderea către utilizarea tehnologiilor informaționale în grădiniță, dar grădinița nu ar mai avea farmecul specific dacă s-ar renunța la jocuri, poezii, povești care modelează suflete și îi ajută pe copii să înțeleagă lumea pe care o trăim.

Indiferent de cotitura pe care o va lua învățământul în următorii ani, noi credem cu tărie că o nouă generație nu poate fi crescută și educată fără a avea la bază valorile sufletești și cultura, mai ales într-o țară ca a noastră, atât de bogată în obiceiuri și tradiții. Vom încerca să îmbinăm productiv aceste două metode, pentru a atinge rezultate remarcabile în procesul educațional. Completează formularul de înscriere la grădiniță în Chișinău și împreună vom crește și educa generații ce vor schimba lumea.

P