Starea de urgență în sănătatea publică a impus toate instituțiile de învățământ să organizeze procesul de studii în mod individual. Astfel, MECC a propus cele șapte modele de reluare a procesului educațional. Prin urmare, fiecare instituție de învățământ își desfășoară orele conform unuia dintre cele șapte scenarii propuse.

Liceul Teoretic „Alexandru Donici” din satul Peresecina, raionul Orhei, a ales cel de-al doilea scenariu, care presupune organizarea procesului de studii în două schimburi. Prioritate pentru primul schimb îl au clasele primare și cele gimnaziale. Conform acestui model, orele durează a câte 30 de minute, fapt ce permite schimbului doi să înceapă lecțiile mai devreme.

„Am ales acest model pentru că este recomandat pentru instituțiile cu multe clase la paralelă și corespunzător cu mulți elevi. Anul acesta suntem cei mai bogați la clasa a 10-a, avem 32 de elevi, în rest sunt câte 29-31 de elevi într-o clasă”, a declarat Ion Chistol, directorul liceului.

În acest mod, orele se organizează în două schimburi: primul schimb în intervalul orelor 8:00 – 11:50 și al doilea schimb, în intervalul 13:00 – 16:50. Numărul de elevi din fiecare clasă a fost împărțit în mod egal, reieșind că în cadrul unui schimb sunt prezenți la ore aproximativ 14-15 elevi. Pentru a preveni răspândirea virusului s-a luat decizia ca elevii să stea a câte unu în bancă și mereu cu măștile la îndemână, iar la intrarea în fiecare clasă, să fie pus dezinfectant, exact ca și la intrarea în liceu.

De asemenea directorul liceului a mărturisit că se practică și unele ore în aer liber, în parcul liceului, care recent a fost amenajat în colaborare cu Centrul Multifuncțional din localitate și Primărie. „Mai cu seamă, se organizează orele de religie, educație fizică desigur, biologie și geografie. Desigur că această decizie e la discreția fiecărui cadru didactic, atâta timp cât nu au nevoie de tablă sau alte instrumente, se acceptă”, a menționat Ion Chistol.

Ce ține de productivitatea orelor, cadrele didactice au realizat un sondaj în rândul elevilor și a părinților, prin care au aflat că modelul doi totuși este unul reușit, astfel încât fiecare elev reușește să se afirme la ore, să participe la discuție, dar și profesorilor le este mai ușor cu un număr mai mic de copii.

„Orele la momentul dat îmi par mult mai bune, chiar dacă au fost impuse anumite reguli ce ține de distanță socială și purtarea măștilor de protecție. Lecțiile sunt mai eficiente, pentru că suntem mai puțini în clasă, se acordă mai multă atenție fiecărui elev. Iar atunci când este necesitatea să ieșim la tablă, păstrăm distanța socială cu profesorii și de asemenea purtăm obligatoriu masca de protecție”, a relatat o elevă a clasei a 9-a.

Profesorii susțin că pentru copii scenariul în două schimburi este perfect, pentru că li se acordă mai mult timp, ei asimilează mai rapid informația și sunt mult mai productivi la ore din cauza că nu sunt atât de mulți. În timp ce elevii petrec doar câteva ore la școală, atunci profesorii sunt nevoiți să stea de dimineață până seara. De la muncă se întorc epuizați și fără puteri, unii dintre ei chiar își iau și schimburi, pentru că obosesc să stea toată ziua în picioare și au nevoie de încălțăminte mai confortabilă.

„Pentru ei este bine cu schimbul întâi și doi, cu toate că pentru schimbul doi este un pic mai dificil. Dacă noi acum vom avea conexiunea la internet și fiecare sală de clasă va avea câte un calculator, vom putea trece la modelul numărul cinci. Adică am putea jumătate să fie prezenți fizic și jumătate online, dar avem și aici niște dubii. Să admitem că stau cu calculatorul la masă și jumătate mă ascultă de acasă, trebuie cumva să-i găsesc loc pentru ca cei de acasă să vadă totul și să înțeleagă. Apoi mai pot apărea și probleme tehnice, să spună cineva că nu mă aude, înțelege sau mă vede rău. De aceea totuși acest model e mai benefic pentru ei, cu toate că noi ne sufocăm”, a explicat profesoara de limba română, Tatiana Boțan.

Chiar dacă în liceu deja se organizează procesul de studii după modelul doi, cadrele didactice se pregătesc și pentru cel de-al 5-lea scenariu. După cum a menționat directorul liceului, acum se extinde conexiunea la internet pentru fiecare clasă și deja a fost trimisă o solicitare pentru procurarea laptop-urilor.

Pentru a preveni infectarea cu Covid-19 în rândul elevilor, dar și a profesorilor, suprafețele din liceu se supun dezinfectării, iar pe coridoare sunt afișate regulile de prevenire, pe care elevii le respectă cu grijă. La momentul actual, în Liceul Teoretic „Alexandru Donici” sunt înmatriculați 771 de elevi.