Vă anunțam acum ceva timp că în funcția de directoare al Oficiului Național al Viei și Vinului a fost aleasă Cristina Frolov. Noua directoare a oferit un interviu la începutul mandatului său, în care a vorbit mai multe despre provocările acestui domeniu și ce și-a propus să facă pentru domeniul viti-vinicol din funcția în care este.

Felicitări cu numirea în funcția de Directoare al Organizației Naționale a Viei și Vinului din Moldova. Cum e să fii prima femeie care va conduce industria vinului, un domeniu, dominat până acum de bărbați?

Mulțumesc pentru felicitări. Eu vin dintr-o familie care de multe generații se ocupă cu producerea vinului, la fel ca majoritatea moldovenilor, de altfel. Și bunicul meu și tatăl și fratele sunt în acest domeniu și eu de mic copil consideram fabrica de vin, care activa pe teritoriul Castel Mimi drept a doua mea casă. Nu-mi puteam imagina o altă carieră, de aceea am făcut studii economice la București și m-am întors acasă să ajut familia în afacerea cu vinuri.

În familia mea m-am simțit mereu cu drepturi depline și egale și probabil asta m-a făcut să descopăr că încă există la unii oameni o oarecare desconsiderare a capacităților femeii destul de târziu și cu un pic de uimire. Îmi pare ciudat că în secolul XXI mai poate cineva aborda această perspectivă. Cred că la nivel de cultură, societatea noastră a depășit demult patriarhatul, iar rămășițele sunt mai curînd psihologice, individuale, legate de frustrările personale ale unei minorități ancorate în trecut. Mă bucur că sunt prima femeie care conduce ONVV, dar puteam fi cu aceeași bucurie a treia sau a patra, pentru că sunt multe femei în industrie care au competența, experiența și capacitățile de lider necesare.

Cu ce se ocupă ONVV și de ce ți-ai dorit să devii directoarea acestei organizații?

ONVV a fost creat ca să ajute producătorii de vin din Moldova să dezvolte un brand de țară puternic și recognoscibil, care să îi ajute la vînzări mai bune peste hotarele țării. Vinurile moldovenești aveau o reputație foarte bună în fosta URSS, dar nu erau cunoscute și apreciate la justa valoare, după ce Moldova a devenit independentă. Acest lucru începe să se schimbe, tot mai mulți consumatori din multe țări descoperă vinurile noastre și le consumă în mod curent, iar aceasta are loc inclusiv datorită eforturilor ONVV. La fel, prin promovarea turismului viti-vinicol, organizarea Zilei Vinului și altor evenimente ONVV contribuie la promovarea Moldovei ca destinație turistică.

Cum a afectat criza COVID-19 industria vinului? Cît de afectat e consumul, exportul?

Criza Covid-19 a schimbat și continuă să schimbe lucrurile în economie și inclusiv în industria vinului. Trecem printr-o perioadă cu multe necunoscute, dar vreau să văd în această criză oportunitățile pentru industria vinului din Moldova. Această criză poate fi o șansă pentru vinurile noastre, dacă o să reușim să ne poziționăm pe segmentul care continuă să aibă vînzări ridicate – e vorba de vinurile de calitate la preț mediu.

În același timp trebuie să fim conștienți că mulți factori lucrează contra noastră – scăderea generală a puterii de cumpărare, atît în Moldova, cît și globală; criza profundă a industriei HoReCa, industriei turismului, industriilor de organizare a evenimentelor, toate acestea afectează vânzările de vin. Dar totuși cred că e vorba de o schimbare a contextului în care e servit vinul, pentru că și în izolare și în carantină oamenii continuă să consume vinurile și în ceea ce ține de vinurile vândute la magazinul de cartier, de la colțul străzii sau la vinurile livrate prin comandă, vânzările sunt bune, pentru moment.

Dar repet – situația e extrem de imprevizibilă și aici toți producătorii din Moldova trebuie să urmărească evoluțiile pe piețile-țintă și să ajusteze ofertele pentru a fortifica pozițiile vinurilor noastre în cadrul acestor schimbări ale deprinderilor de consum.

Ce priorități va avea ONVV cu Cristina Frolov la conducere?

Din start vreau să menționez că ONVV este o organizație colegială, nu dictează regulile în industrie, ci mai degrabă o deservește. Fiecare producător, exportator face ce vrea și ia decizii în baza propriilor interese. ONVV vine să ajute industria acolo unde interesele coincid. Și la moment din punctul meu de vedere pe majoritatea direcțiilor principiale, importante interesele vinăriilor din Moldova impun mai degrabă colaborare, decît competiție.

Vă dau câteva exemple:

Promovarea brandului de țară Vinul Moldovei – o legendă vie – este un interes comun al industriei, pentru că asigură o penetrare mai ușoară a piețelor noi, oportunități de a vinde vinurile la prețuri mai mari, o siguranță în continuitatea vânzărilor pe piețele cucerite, o creștere a vânzărilor globale. În acest sens avem o deschidere spre colaborare din partea jucătorilor de pe piață. Vinurile moldovenești sunt în expansiune globală în ceea ce ține de exporturi și spre lauda colegilor din domeniu cunosc mai multe cazuri cînd vinării care au avut succes pe o piață de export ajută alte vinării moldovenești să înceapă exporturile pe aceeași piață.

O altă direcție de acțiuni în care industria are de câștigat de la ajutor reciproc este relația cu statul. În această criză companiile private dau din coate și lucrează cu supra-efort și peste program pentru a menține balanța pozitivă și asta e valabil și din partea vinăriilor. E și normal că noi ne așteptăm că și angajații statului vor depune mai multe eforturi pentru a ajuta economia națională și aici cred că exprim doleanța întregii industrii cînd spun că ne așteptăm la simplificarea procedurilor de impozitare, certificare, export și de accesare a subvențiilor. Vrem să avem în instituțiile statului și Guvern un partener de nădejde, care ne ajută la greu. Și urmează o perioadă dificilă, din motivele enumerate mai sus.

Sunt multe alte provocări pentru industrie care impun o solidarizare și colaborare – de exemplu cercetarea pieții și a felului cum consumul e afectat de criză. Puține companii din domeniu își pot permite să angajeze expertiză care să țină pulsul pe schimbările economice generate de criza Covid-19, dar ca industrie am putea să ne permitem acest lucru și să ieșim învingători din această criză.

Alte direcții de activitate de interes comun țin de competiția, inclusiv pe piața locală, din partea vinurilor ieftine de import. Sunt țări în care producerea vinului, din motive obiective, este mai ieftin decît în Moldova. Alte țări subvenționează puternic sectorul sau oferă facilități pentru export, ceea ce ne face acum vulnerabili chiar pe propria piață.

Un alt domeniu despre care trebuie să vorbim este protecția mediului. Industria vinului prosperă, dar pentru a face această prosperitate sustenabilă, trebuie să ne asigurăm că lăsăm generațiilor următoare un sol de calitate, irigat corespunzător cu apă bună, cu salinitate conform normelor, că avem un proces de producție cap-coadă prietenos mediului. Aici vreau să avem un stat mai activ, care folosește fondurile ecologic sau cel de dezvoltare regională inclusiv în direcția protecției mediului. E iarăși un interes comun al industriei.

Acestea sunt doar câteva direcții principale de lucru și am mai multe idei și inițiative pe care abia aștept să le discut în cadrul consiliului și să conving colegii să adoptăm o agendă pro-activă, pentru industrie a ONVV.

Cât de realistă este realizarea acestei agende în condițiile unei permanente instabilități politice în care se află Moldova?

Eu vin din sectorul privat și am deprinderea că atunci când ceva trebuie făcut – fac, nu cer de la alții. Industria vinului în Moldova e una puternică, condusă de gospodine și gospodari în stare să răstoarne munți și să rezolve orice problemă. Indiferent cine este la putere, soarele răsare, vița învie, strugurii se coc și oamenii cinstesc vinul. De aceea eu sunt încrezătoare că noi ca industrie ne vom dezvolta și vom crește, pentru că energia acestui pământ este una legată puternic de cultura vinului și cred că avem o poveste interesantă pe care o vom spune în continuare întregii lumi.

P

Distribuie articolul: