Dana și Violette Basoc au pornit în 2012 o afacere în modă, iar azi sunt cel mai cunoscut brand de haine care vine din Moldova. Într-un interviu acordat revistei „Altitude”, cele două creatoare de modă povestesc despre parcursul lor, cum au ajuns departe și unde visează de fapt să ajungă. Aflăm că sunt meticuloase, ușor obsedate de perfecțiune și că, în marea parte a timpului ele poartă alb și negru, restul fiind imaginație, după cum recunosc chiar ele.

Paradoxul care le uimește

„Atunci în Moldova nu exista modă. Nu exista o formulă pentru astfel de afacere. De aici și vine ne dorința noastră de a repeta experiența. Suntem un pic nostalgice după acea perioadă. E o nostalgie mai ales pentru faptul că atunci lucrurile erau mai simple, mai complicate, dar totuși mai simple. Des discutăm despre asta, când vine Violette la Chișinău și ne plimbăm pe străzi sau stăm la un ceai, „ți-ai imaginat vreodată că lucrurile vor deveni atât de complicate, că vor exista atâtea sute de detalii de care să ții cont?”. Uneori vii la Chișinău doar pentru a alege un nasture”, spune Dana Basoc.

O echipă aproape intactă, de la începuturi

„Aproape toți cei cu care lucrăm sunt cei cu care am fost de la început. De asta probabil și suntem acuzate că ar fi greu să lucrezi cu noi. Foarte greu acceptăm oameni noi în echipă. Suntem un cerc închis. Suntem o afacere de familie, abia la prima generație”, mărturisește Violeta. „Noi credem în asta, ăsta este scopul nostru, ca afacerea noastră să treacă din generație în generație. Nu vrem să creștem o afacere pe care să o vindem după asta. E copilul nostru, nici nu-mi imaginez cum am putea să o vindem. Suntem gata să facem asta toată viața”, mai adaugă Dana.

Din dragostea pentru modă și bun gust

Violette recunoaște că a mai stricat câteva haine de la începuturi, iar Dana și-a amintit despre prima haină pe care a cumpărat-o din banii ei, prin clasa a 5-a, un hanorac pe care îl poartă mama lor acum. „Se pare că am avut ochi pentru haine de calitate dintotdeauna. Chiar și în liceu mie îmi plăceau uniformele alb-negru”. Violeta adaugă: „Noi suntem foarte alb-negru. Asta e despre tot și despre nimic. E despre cum e să fii simplu și sofisticat, în același timp, dacă o citez pe sora mea. Eu cred că totul poate fi cadrat în alb și negru. La facultatea de Drept ne învățau că femeia fie este gravidă, fie nu este, nu există „un pic gravidă”. Deci eu cred că aș îmbrăca toată lumea în alb și negru. Celelalte culori sunt frumoase doar în natură”.

Haina îți dă o atitudine și o prezență

„Fiecare femeie e frumoasă în felul ei. Dacă studiem istoria „frumuseții”, atunci vedem că azi frumusețea e atipică, e frumos ceea ce e altfel sau poate chiar ceea ce reprezintă un defect. De asta nu vrem să creăm pentru o anumită femeie, ci pentru toate femeile. Vrem să le îmbrăcăm pe toate – de la studente, la superstaruri. Stilul Raquette e feminin cu note masculine. E o femeie care știe să-și păstreze feminitatea cu o atitudine masculină. Dar nici nu vrem să adăugăm în colecțiile noastre elementul foarte matur sau foarte feminist. Ținutele noastre trebuie să fie suficient de cool pentru o fată de 16 ani, dar și suficient de „problem-solving” pentru o femeie de 35”, spun cele două surori, creatoarele brandului Raquette.

E provocator să ieși din Moldova

„În Moldova, cum am mai spus, este foarte ușor să te diferențiezi de alții cu un produs de calitate. Dacă ieși, asta nu este suficient. Competiția e foarte mare și te trezești undeva la capătul listei. Chiar și ajunși în România, să ne facem văzute și să afle lumea despre noi și chiar să ajungem în top branduri românești e deja clar: a trebuit să muncim mai mult. Noi am dat un produs de calitate. Și am știut și cu cine să ne asociem. Primim multe solicitări de colaborare, dar alegem totuși cu cine lucrăm, cine va fi femeia care va purta rochia Raquette într-o sesiune foto, de exemplu”, spune Dana, confirmând că a învățat să spună „NU”.

Mama, mândria și lauda

Fetele își amintesc cu multă mândrie de primul costum apărut în revista Vogue sau când rețeaua de magazine Selfridges le-a propus să le vândă exclusiv la ei. La ultima propunere fetele încă se mai gândesc, asta deoarece ele preferă comunicarea directă cu clientul lor,  fără intermediari și să afle de la clienți direct ce cred despre hainele pe care le fac. „Fusta cu imprimeu floral pe bordo, care a marcat brandul nostru, este și acum păstrată la mama în safeu. Primele piese nu le-am vândut, fac parte din istorie. Mama este vocea din capul nostru, cred că a amândurora. Poate nu o vezi mereu, dar îi simți prezența oricum. Și uneori când mai luăm niște decizii care știm că n-o să-i placă, ne gândim de 10 ori, le luăm și după ne mustră conștiința. Ea e mândră de noi, la sigur, însă nu ne laudă. În copilărie, părinții ne lăudau în fața altora așa ca noi să nu auzim”, își amintesc fetele.

Unde se lucrează cel mai bine, în ce formulă, de unde vine muza și cum au ajuns ținutele Raquette să fie purtate la nivel mondial, puteți afla citind interviul complet acordat de cele două surori în revista Altitude.

Autor: Anastasia Taburceanu

Distribuie articolul: