Un nou centru de intervenție timpurie și 35 de centre de resurse în grădinițe vor oferi sprijin personalizat pentru peste 2.000 de copii.

Chișinău, 10 octombrie 2025. UNICEF, Consiliul Raional Edineț, Institutul Național de Intervenție Timpurie în Copilărie „Voinicel” și Programul Educațional „Pas cu Pas”, cu suportul financiar al Guvernului Republicii Coreea și al Guvernului SUA, prin intermediul Biroului pentru Populație, Refugiați și Migrație al SUA (BPRM), extind serviciile integrate pentru copiii din raionul Edineț.

Potrivit unui Memorandum de Înțelegere semnat astăzi, în raion va fi pilotat un model de intervenție timpurie centrat pe familie, bazat pe colaborarea dintre sectoarele de sănătate, educație și protecție socială. Proiectul prevede înființarea unui Centru de Intervenție Timpurie, a 35 de Centre de Resurse în grădinițele din raion și crearea echipelor transdisciplinare menite să sprijine copiii cu întârzieri de dezvoltare, dizabilități sau aflați în risc. Centrele de Resurse vor aplica metode inovatoare ale educației centrate pe copil prin programe ca învățarea prin joc, învățarea socio-emoțională și lectura interactivă care răspund necesitățilorholistice ale tuturor copiilor.

Aceste centre de resurse nu sunt simple servicii. Sunt fire de speranță. Atunci când medicii, profesorii, psihologii, asistenții sociali și specialiștii în intervenție timpurie lucrează cot la cot nu mai oferim familiilor bucăți răzlețe de sprijin. În schimb, țesem aceste fire într-o tapiserie puternică a vieții copilului o viață susținută și prețuită ca parte a comunității”, a declarat Maha Damaj, Reprezentanta de Țară UNICEF în Republica Moldova.

„Pentru noi, acest parteneriat înseamnă aducerea mai aproape a serviciilor de care au nevoie familiile și copiii. Este un pas important spre incluziune și spre construirea unei comunități mai puternice pentru fiecare copil”, a subliniat Nicolae Melnic, Președintele Consiliului Raional Edineț.

Pe parcursul anilor 2025-2026, cel puțin 250 de copii și familiile lor vor fi susținute prin servicii de monitorizare, asistență psihosocială și consiliere parentală.

Această colaborare se aliniază Programului de dezvoltare a educației incluzive în Republica Moldova pentru anii 2024–2027 și Planului său de acțiuni, aprobat de Guvern. Programul urmărește crearea unor medii educaționale incluzive la toate nivelurile de învățământ, dezvoltarea serviciilor de sprijin multidisciplinar și extinderea accesului copiilor cu cerințe educaționale speciale și/sau dizabilități la educație de calitate.Până în prezent, în Republica Moldova au fost deschise 16 Centre de Intervenție Timpurie, care oferă sprijin copiilor șifamiliilor lor. În grădinițele din Republica Moldova sunt înmatriculați aproximativ 1,7 mii de copii cu cerințe educaționale speciale.

De asemenea, peste 32.000 de copii de vârstă preșcolară beneficiază deja de abordări inovatoare în pedagogia centrată pe copil, precum învățarea prin joc, dezvoltarea socio-emoțională și lectura interactivă, prin intermediul celor 150 de centre de resurse lansate în grădinițele din țară, în octombrie 2024, de către UNICEF, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova.

Distribuie articolul: