Unii au decis să împartă clasele pe culori, astfel încât copiii să se deplaseze mai ușor prin instituție, iar alții au organizat elevii în grupe a câte 10 persoane. AGORA a discutat cu administrația mai multor școli, pentru a vedea ce model propus de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării (MECC) a ales, dar și care sunt provocările relansării activității, notează Agora

„Toată lumea este speriată de ceea ce se întâmplă”

Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Chișinău, unde își fac studiile 1.315 elevi și activează 102 profesori, a combinat mai multe modele propuse de MECC.

„Pentru clasele I, în prima lună, până se adaptează, prezența fizică e 100% în sălile mai mari de 80 de metri pătrați. Pentru clasele a II-a, a III-a și a IV-a va fi modelul patru de învățare – de tip hibrid, unde copiii vor învăța o zi la școală și o zi acasă. Pauzele vor fi de 15 minute între lecții, cu dejun și prânz. Vor fi și grupe cu program prelungit”, ne-a spus directoarea instituției Elena Cernei.

În cazul învățământul gimnazial și liceal, s-a optat pentru învățarea alternantă – o săptămână la școală, o săptămână acasă. „O săptămână vor veni la școală și o săptămână acasă. Când vin la școală, ne axăm pe predarea temelor noi, iar când se află acasă, i se dau sarcini, iar după lecții profesorii comunică cu cei de acasă prin intermediul mijloacelor tehnice moderne. Și avem modelul șase, în caz de urgență în sănătate publică, atunci când învățăm exclusiv online. Toți profesorii au făcut formări și încercăm să ne echipăm toți cu mijloace tehnice”, a explicat directoarea liceului.

Totodată, se va ține cont de recomandările autorităților: „Accesul în instituție va fi marcat pe unde se intră și se iese. În fiecare dimineață va fi măsurată temperatura atât la copii, cât și la angajați. Purtarea măștilor va fi obligatorie pentru angajați și se va recomanda claselor mai mari. Cei care au probleme de sănătate, vom solicita părinților să poarte măști. Accesul persoanelor străine, a părinților va fi interzisă în instituție atât timp cât sunt elevii.

„Toată lumea este speriată de ceea ce se întâmplă. Avem profesori care au suferit de această infecție și le este frică să vină la școală. Pentru ei vom elabora un orar special. Se poate și de la distanță de realizat aceste activități educaționale. La fel, avem și părinți care nu vor să dea copiii la școală în această perioadă. Vom încerca ca și acești copii să beneficieze de educație prin intermediul mijloacelor tehnice”, a adăugat Elena Cernei.

Lipsă de termometre: „Bugetul nu ne permite”

Iar o bună parte din instituții organizează procesul de studii cu prezența tuturor elevilor la școală. Este și exemplul Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din Chișinău.

„Noi avem doar clasele a X-a și a XII-a. De aceea, cu 350 de copii, ne integrăm perfect în modelul numărul unu. În instituție avem 26 de săli de clasă, dintre care patru au fost reparate, două reparate capital și două cosmetic. Celelalte sunt foarte bine dotate. Astfel, copilul va sta singur în bancă. Cealaltă jumătate am însemnat-o că nu are voie să se așeze nimeni. Vom împărți clasele mari de 30 de copii în jumătate”, a declarat directoarea instituției, Daniela Vacarciuc.

Și în aceste zile se muncește la amenajarea sălilor de studii: „Am adus multe bănci din depozit. Am cumpărat scaune care au și masă pentru conferințe, astfel încât să stea mai departe unii de alții. Am amenajat sălile de relaxare. Am conectat toată instituția la internet pentru a prevedea și riscul să trecem online. Am procurat dezinfectanți, covorașe pentru dezinfectarea încălțămintei”.

Mai mult, administrația liceului a decis să împartă clasele pe culori, astfel încât procesul de deplasare să fie și pe înțelesul copiilor. „Am cumpărat toate indicatoarele în instituție, pentru că noi vom folosi patru intrări și patru ieșiri pentru copii. Fiecare grupă va avea culoarea sa, fie roșu, verde sau albastru”, a povestit managera.

Totuși, sunt și lipsuri: „Vor fi patru termometre pentru fiecare ieșire unde va fi realizată termometria. Bugetul nu ne permite. Am făcut mai multe demersuri la Direcția Generală de Educație, la Primărie, am apelat la părinți și încercăm să ne descurcăm. O altă mare problemă e cu angajații care se află în grupurile de risc, pentru că majoritatea îngrijitoarelor pentru încăperi, paznicii instituției, dar și o parte din profesori sunt din grupul de risc. Prin urmare, încercăm să luăm măsuri de prevenire”, a menționat Daniela Vacarciuc.

Vârsta medie a profesorilor – 55 de ani

A combinat mai multe modele de organizare a învățământului și Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” din orașul Cantemir, unde își fac studiile 236 de elevi și activează 21 de profesori.

„Conform normelor, în săli nu încap mai mult de 15 persoane, cu respectarea distanței fizice de 1,5-2 metri. Încă nu trecem la educația online 100%, deoarece măsurile de siguranță în instituție pot fi asigurate: detergenți, dezinfectant, apă caldă, săpun etc. Ne pune în gardă siguranța elevilor supuși riscului în timpul navetei”, a menționat directoarea liceului, Elena Macaria.

Prin urmare, s-a optat pentru mai multe scenarii: „În clasa cu 20 de elevi, fiecare elev frecventează orele fizic timp de trei săptămâni și conectat online – o săptămână. În clasa cu 30 de elevi – două săptămâni în clasă, două săptămâni online, prin rotație. Pentru clasele absolvente, frecvența va fi de 100% în clasă, cu adaptarea sălii de festivități și a sălilor de clasă mai încăpătoare”.

„Situația menționată vizează planul de activitate pentru situația actuală, pe termen scurt sau mediu. Dacă se limpezesc lucrurile, revenim la clasă 100%, reluând activitatea obișnuită și cu respectarea regulilor sanitar-epidemiologice. Dacă se agravează lucrurile, minim un caz de infectare, trecem la instruirea online 100%”, a adăugat Elena Macaria.

Directoarea instituției spune însă că cea mai mare îngrijorare ține de profesori: „Cel mai tânăr are vârsta de 40 de ani, cel mai în vârstă are 72 de ani. Șase angajați au vârsta mai mare de 63 de ani. Vârsta medie a cadrelor didactice angajate de bază este de 55 de ani, majoritatea înregistrând comorbidități, repet, sunt supuși riscului major”.

Clasele spațioase din școlile sătești permit aplicarea modelului I

Este și exemplul gimnaziului din satul Văratic, Ialoveni, unde studiază 123 de elevi în nouă clase. Instituția de învățământ a optat pentru modelul I propus de Ministerul Educației, așa încât elevii vor reveni la școală frecventând fizic în proporție de 100%. Excepție sunt primele două săptămâni, perioadă când elevii vor studia online, de acasă, iar instituția va fi evaluată de inspectorii din sistemul de Sănătate la rigorile de corespundere epidemiologică impuse pe timp de pandemie.

Potrivit directorului instituției, Dinu Cojocari, clădirea mare a școlii din sat, cu săli de clasă spațioase, permit să fie asigurată regula distanței de minim 1,5 metri între elevi în timpul lecțiilor: „Cea mai mică clasă este de patru elevi, singura de așa fel, iar cea mai mare clasă este de 22 de elevi. „O sală de curs are între 55-60 m2. Dacă trebuie să respectăm cerința de 2 m2 pentru un elev, atunci într-o clasă trebuie să fie nu mai mult de 23 de elevi. Noi ne încadrăm în această cerință”, dă asigurări managerul instituției.

Suplimentar, au fost prevăzute încă două intrări în școală și sunt funcționale și ieșirile de rezervă. Instituția este deja asigurată cu termometre, dezinfectanți și echipamente de protecție. Orele de educația fizică vor fi desfășurate în aer liber, fiecare clasă de elevi va petrece orele în aceeași sală de curs, iar recreațiile vor fi de cel puțin 10 min. „La pauze, profesorii, în mod organizat, vor ieși cu clasa de elevi afară, în timp ce spațiul este aerisit”, a spus directorul. Totodată, și orarul lecțiilor se modifică, așa încât pentru clasele primare și gimnaziale, pauzele vor fi la ore diferite pentru a evita aglomerațiile, a mai menționat directorul Dinu Cojocari.

„Copiii au nevoie să fie prezenți fizic la ore”

Am încercat să aflăm ce fac unele instituții private. Administrația școlii internaționale Heritage, de exemplu, ne-a spus că toți cei 400 de elevi vor reveni fizic la ore. Aceștia vor fi grupați în clase a câte 10 persoane. Asta datorită faptului că în procesul didactic sunt implicați în jur de 60 de angajați.

„Heritage are coridoare foarte spațioase, tavane înalte, săli de clasă mari, scări largi, spații publice mari și multe zone în aer liber. Avem campusul ideal pentru prima opțiune de organizare a învățământului – prezența fizică de 100%. Avem un plan B testat și foarte bine pus la punct pentru învățarea la distanță. Vom folosi modelul hibrid pentru familiile care vor fi izolate acasă”, a declarat directorul instituției, Robert Ford.

„Copiii au nevoie să fie prezenți fizic la ore. Spun asta ca directorul unei școli care a operat unul dintre cele mai dezvoltate planuri de învățare la distanță la nivel mondial. Forumul Economic Mondial a citat un studiu despre potențialul impact îngrijorător de profund asupra sănătății mintale și a bunăstării copiilor noștri care nu au școala lor fizică, interacțiunile și învățarea de acest fel”, a adăugat acesta în susținerea modelului de învățământ selectat.

Amintim că Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a propus șapte modele pentru reluarea învățământului școlar din 1 septembrie. Majoritatea școlilor au optat pentru prezența fizică de 100% la ore, iar o bună parte a combinat câteva modele.

Sursă: Agora

Distribuie articolul: