Bugetul de stat pierde anual zeci de milioane de lei din activitatea a peste 1.400 de șoferi care oferă servicii de taxi fără a fi angajați ai parcurilor autorizate, dar care colaborează cu Yandex Go prin companii din străinătate. Potrivit Asociației „Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi”, consultate de ZdG, doar în 2025, impozitul neîncasat ar putea ajunge la minimum 55 de milioane de lei.

 

Deși în 2023, doi deputați ai partidului de la guvernare au venit cu modificări la mai multe legi pentru a reglementa pentru prima dată platformele electronice de taxi, la final de 2025, la aproape doi ani de la obligarea platformei Yandex Go să se înregistreze în R. Moldova, banii pentru fiecare cursă achitată online de clienți au continuat să ajungă în Țările de Jos, iar acum – în Dubai, în timp ce firma deschisă în Chișinău declară doar pierderi, cu venituri de 0 lei. Implementarea modificărilor nu a fost „cea dorită”, recunosc cei doi deputați. Mai multe companii din domeniu, depistate cu șoferi nedeclarați, au fost luate la întrebări de Serviciul Fiscal după ce ZdG a cerut informații.

O lege din 2023 și mai multe promisiuni

În iulie 2023, deputații PAS Marina Morozova și Alexandr Trubca au prezentat modificări la mai multe legi pentru a reglementa pentru prima dată platformele electronice de taxi. Morozova afirma că „domeniul taximetriei se confruntă de câțiva ani cu o problemă majoră – concurență neloială”, menționând că există „mașini care, din păcate, prestează servicii de taxi, dar nu sunt înregistrate în Registrul Agenției Naționale Transport Auto (ANTA)”. Inițiativa venea la circa șase ani de la intrarea pe piață a aplicației „Yandex Go”, devenită cea mai utilizată aplicație de taxi din țară.

Trubca declara atunci că doar „cel mult 20%” din cursele de taxi sunt fiscalizate și estima că „în 2–3 luni”, fiscalizarea ar putea crește de câteva ori, cu „așteptări… de cel puțin 60–70 % în următoarele șase luni”. Proiectul a avut nevoie de șase luni pentru a fi votat, intrând în vigoare la 13 decembrie 2023. Obiectivele nu au fost atinse nici în 2025.

Morozova mai anunțase că „aceste platforme vor fi responsabile fiscal pe teritoriul R. Moldova”, iar operatorii vor putea conecta doar mașini din Registrul Operatorilor de Transport Rutier (ROTR). În plus, începând din 2024, platformele trebuiau să prezinte trimestrial la ANTA lista vehiculelor și a șoferilor care au operat cel puțin o cursă în regim de taxi prin intermediul aplicațiilor.

Înainte de votarea în a doua lectură, la 22 septembrie 2023, Comisia economie, buget și finanțe a organizat consultări publice cu firmele din domeniu. La discuții a participat Maxim Kozlov, reprezentant al Yandex, care s-a prezentat drept delegat al oficiului central olandez. El a comparat Yandex cu Google, Airbnb, Amazon și a avertizat asupra riscului unor reguli locale care ar putea afecta concurența: „Se pot crea reguli care vor funcționa în exclusivitate pentru platformele occidentale”. Kozlov a susținut că prevederile ar putea „diminua puterea de concurență” a Yandex, deoarece aceleași cerințe nu s-ar aplica altor platforme globale. A mai spus că în R. Moldova, „impozitul nostru de la comision este achitat de parcurile de taxiuri”.

Întrebat cine răspunde dacă o platformă permite șoferilor neangajați să preia comenzi, Alexandr Trubca a afirmat că va exista un „sistem trimestrial de raportare” și obligația de înregistrare în R. Moldova, iar autoritățile vor putea sancționa sau chiar „interzice o aplicație”. Totuși, mecanismul de suspendare a activității platformelor a fost propus abia la aproape doi ani de la consultări și nu este încă funcțional, Guvernul urmând să stabilească procedura de aplicare.

Cel puțin o treime din șoferii care prestează servicii de taxi, fără actele necesare. Bugetul de stat – lipsit anual de zeci de milioane de lei

Realitatea din 2025, la doi ani de la intrarea legii în vigoare, demonstrează că aproximativ o treime din autoturismele care prestează servicii de taximetrie în Chișinău prin intermediul aplicației „Yandex Go” activează în afara legii, conform datelor analizate de Asociația patronală „Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi” (ATAT).

Calculele ATAT, care a fost fondată de unele din cele mai mari companii ce oferă servicii de taxi, indică că în ultimul an, statul ar fi pierdut zeci de milioane de lei din activitatea a cel puțin 1 400 de șoferi care prestează servicii de taximetrie fără să fie angajați ai parcurilor de taxi, care au contracte cu Yandex Go prin diferite companii din afara țării. Mai exact, doar în 2025, impozitul anual neperceput (care este în valoare lunară de cel puțin 3263 de lei/șofer) ar fi de minim 55 de milioane de lei.

Totodată, pentru că autoturismele nu sunt înregistrate pentru a opera servicii de transport rutier de persoane în regim de taxi, și bugetul local ar pierde bani. În 2025, în capitală, unde sunt efectuate cele mai multe curse, taxa colectată de către Primărie este de 440 de lei lunar pentru fiecare mașină. Astfel, suma pierderilor anuale s-ar ridica la peste șapte milioane de lei, arată aceleași date. Conform ATAT, compania „Yandex Go” a declarat valoarea totală a tranzacțiilor pe care le operează cu firmele contractate – companii locale de taxi, ca fiind în sumă medie lunară de circa 106 milioane de lei – peste 1,274 miliarde de lei anual.

ATAT: „Doar conform calculelor noastre, valoarea totală a evaziunii fiscale este de cel puțin 95 de milioane de lei anual”

Yandex Go operează servicii de comandă a taxiurilor în R. Moldova din 2017 (inițial sub numele de Yandex.Taxi, n.r.), prin intermediul aplicației cu același nume. Clienții comandă taxi prin aplicația „Yandex Go” sau pe pagina web, iar șoferii (taximetriștii), angajați ai companiilor de taxi partenere ale Yandex Go, efectuează transportul. Comisionul perceput de Yandex este de 12% din valoarea călătoriei, iar între 4 și 10% din suma achitată de clienți ajung la operatorii de transport rutier (parcurile de taxi, n.r.).

Datele oferite ZdG de către Serviciul Fiscal de Stat (SFS) arată că în 2020, în R. Moldova erau 209 companii care aveau ca activitate transportul rutier de persoane în regim de taxi. În 2025, numărul acestora a ajuns la 250. Dintre acestea, conform ATAT, circa 110 au contracte cu Yandex Go.

„Având valoarea totală a tranzacțiilor și aplicând comisionul perceput de Yandex, calculăm sumele impresionante care, pur și simplu, pleacă din țară, fără contribuții la bugetul național și care sunt, de facto, evaziune în proporții deosebit de mari.

Valoare comision: 12% din 1,274 miliarde de lei vor constitui 152,961 milioane de lei anual. Această sumă reprezintă, conform fiscalității R. Moldova, un import de servicii care s-ar taxa cu 20% TVA din valoare. Deci, avem un calcul estimat de 30,592 milioane de lei/anual al evaziunii fiscale privind neplata TVA (20%) pentru importul de servicii în valoare de 152,961 milioane de lei. Doar conform calculelor noastre, valoarea totală a evaziunii fiscale este de cel puțin 95 de milioane de lei anual; anual din țară pleacă circa 153 de milioane de lei spre conturile companiei Yandex, fără ca aceasta să investească în R. Moldova”, a transmis într-un răspuns pentru ZdG președintele ATAT, Constantin Condrea.

Compania fondată de Yandex în R. Moldova – în pierdere

La sfârșitul lunii ianuarie 2024, utilizatorii serviciului „Yandex Go” au fost anunțați că „Ridetech” SRL va fi compania care va „acorda licența de a utiliza Yandex Pro și va prelucra datele cu caracter personal”, „în vederea respectării prevederilor Codului transporturilor rutiere”. Totuși, la aproape doi ani de la obligarea platformei să se înregistreze în R. Moldova, banii pentru fiecare cursă achitată de clienți au continuat să ajungă în Țările de Jos, iar acum – în Dubai, iar firma deschisă în Chișinău declară doar pierderi, cu venituri de 0 lei. Mai mult, deși în mesajul afișat utilizatorilor se spune că Ridetech va „acorda licența de a utiliza Yandex Pro”, într-un răspuns pentru ZdG, SFS a comunicat că „Ridetech nu oferă acces la serviciul YANDEX.Go furnizorilor de servicii de transport taxi.

Distribuie articolul: