Întreprinderea de stat Moldatsa, responsabilă cu controlul traficului aerian, caută noi angajați. Pentru a-i găsi și a-i recruta, instituția a organizat “Ziua Porților Deschise”, la care zeci de tineri au arătat interes pentru această profesie care necesită multă responsabilitate, disciplină și determinare. Reprezentanții întreprinderii spun că oferta este atractivă, mai ales că salariul unui începător depășește 20 de mii de lei, scrie TVR Moldova.

 

Se ştiu multe despre piloţi şi însoţitoarele de bord, dar mai puţine despre oamenii care ghidează aeronavele pe autostrăzile aeriene. E vorba despre controlorii de trafic aerian. Ei sunt cei care au grijă să ajungem cu bine la destinaţie, de fiecare dată. Sunt mereu în turnul de control sau în sala de dirijare, având grijă ca zborurile să se desfășoare în deplină siguranță. Serghei Gheorghiță lucrează la Moldatsa din 1991. A fost controlor de trafic aerian iar acum este instructor și șef al Direcției Managementul Traficului Aerian.

SERGHEI GHEORGHIȚĂ  șef, Direcția Managementul Traficului Aerian, Î. S. “MOLDATSA”: „Am avut o situație,  în experința mea, încă era traficul din Ucraina, zborurile nu puteau să ocolească nori din Ucraina și intrau în spațiul nostru. Trafic neașteptat. Am avut concomitent la legătură 18-20 de aeronave, ceea ce depășește norma când controlorul poate să monitorizeze totul.

În cadrul Zilei uşilor deschise de la Modatsa, tinerii au avut ocazia să afle mai multe din culisele acestei profesii. Ei au vizitat departamentele instituţiei și chiar au avut posibilitatea să urce în turnul de control al Aeroportului Internațional Chișinău.

Când intră în spațiul de responsabilitate, este transferat către turn și turnul deja dirijează și este responsabil de aeronavă până la dirijare. Tot ce e cu albastru sunt setările făcute de pilot, iar tot ce-i cu verde sunt permisiunile controlorului.

Zilnic pe Aeroportul Internațional Chișinău aterizează și decolează aproximativ 70 de aeronave iar controlorii de trafic aerian lucrează în trei ture, atât ziua cât şi noaptea, în timpul săptămânii sau în weekend ori de sărbători. Deoarece aterizează pe pista opt, el a intrat la înalțimea de 110 mii de picioare, 3.300 de metri.

Un controlor de trafic aerian nu poate face nicio greşeală. Așa că responsabilitatea maxima, dar şi activitatea sub presiunea secundelor, fac parte din normalitatea acestei profesii.

Ion Colța este, de mic, pasionat de aviație. Tânărul studiază la București, la facultatea Inginerie Aerospațială. Vrea să devină pilot, dar a vrut să afle câte ceva și despre meseria de controlor de trafic aerian.

ION COLȚA  student:  „Destul de interesant, captivant, responsabil, deoarece în aviație necesită o precauție. Sunt destul de concentrați, focusați pe ceea ce fac. Monitorizează eficient traficul aerian. Au o comunicare destul de eficientă cu pilotul.”

Mihai Cerenicenco lucrează în domeniul logistic. Tânărul spune că e atras de meseria de controlor de trafic aerian, iar dificultăţile specifice acestei profesii nu îl sperie.

MIHAI CERENICENCO: „Mi-a părut destul de captivant. Mai întâîi trebuie să depun dosarul de colectare de acte. – Te-ai decis, depui dosarul? Da, am să depun, și vedem ce urmează.”

Întreprinderea de stat Moldatsa are câteva funcții vacante de controlor de trafic aerian. În Republica Moldova, această profesie nu se poate învăța decât în cadrul instituţiei. Cursurile durează aproximativ 10 luni, după care urmează patru luni de practică. Moldatsa dispune și de un simulator, bazat pe tehnologii avansate. Candidaţii trebuie să întrunească mai multe condiţii.

SERGHEI GHEORGHIȚĂ șef, Direcția Managementul Traficului Aerian, Î. S. “MOLDATSA”: „Primul este comisia medicală.  A doua este testul elaborate de Eurocontrol, care se numește FIST. Se testează abilitatea, posibilitatea de a desfășura mai multe lucruri concomitant.”

Moldatsa are în prezent 57 de controlori de traficul aerian. Cei care vor să devină specialiști în domeniu trebuie să aibă peste 18 ani, minim examenul de bacalaureat luat, o sănătate bună, rezistenţă la stres, o bună orientare în spaţiu, să ştie limba română şi limba engleză.