Social Media Marketing este un domeniu relativ nou, dar de care are nevoie fiecare companie, agenție sau brand pentru a se promova în mediul online. Anna Tiosa, și-a făcut studiile în contabilitate, dar s-a regăsit în această profesie, în care activează deja de cinci ani. Se ocupă de promovarea a 15 companii în mediul online și își face lucrul cu dăruire și pasiune. Haideți să vedem ce înseamna, de fapt, acest SMM și „cu ce se mănâncă” profesia dată la noi în țară.

În ce constă profesia de Social Media Manager?

Social media marketing sau mai pe scurt SMM este o nișă relativ nouă în lumea marketingului, apărută în peisajul digital ca o unealtă foarte folositoare pentru companii.

Aceasta este astăzi, sau ar trebui să fie, o parte integrată a strategiei de marketing a oricărui brand care are ca scop creșterea sau menținerea unei imagini și a unei reputații în piață, indiferent de domeniul de activitate. Social media marketing, internet marketing, SMM – indiferent cum alegem să o numim, este, practic, vocea și identitatea brandului, care ajunge la publicul-țintă cu ajutorul rețelelor de socializare, website-urilor dedicate, și prin intermediul diverselor aplicații.

SMM include activități de promovare și chiar vânzare de bunuri și servicii pe diverse platforme online, fie ele de socializare sau nu. Cel mai important argument pentru SMM este generarea de noi clienți, atingerea unui public pe care, posibil, în mod normal o promovare offline nu ar atinge-o.

Cum funcționează?

Odată cu boom-ul tehnologic și cu dezvoltarea comerțului electronic, uneltele și strategiile de marketing au trebuit să evolueze și să se adapteze noilor realități. Astăzi, în locul mult cunoscutului flyer, trimitem un newsletter, sau chiar ajungem direct în inbox-ul potențialului client.

Și, odată cu toată tehnologia, și oamenii s-au schimbat. Nu mai este în ADN-ul nostru să așteptăm, totul este la un click distanță, deci, consumatorul, automat, caută să economisească cele 2-3 ore pierdute la shopping – și da, aceasta se rezolvă cu un click. Iar aici intervin canalele de social media.

Respectiv, companiile la rândul lor se adaptează noilor strategii de promovare și se conectează la online unde se împărtășesc atât interesele, valorile lor, cât și serviciile/ produselecomercializate.

Toate acestea vin sub formă de conținut relevant în diferite formate (text, imagini, clipuri video etc.), ce e capabil să genereze o imagine pozitivă a brandului, să aducă potențiali clienți noi, și, nu în ultimul rând, vânzări. Aici aș vrea să subliniez cuvântul relevant: pentru că fiecare companie trebuia să înțeleagă că fiecare canal în parte are un public propriu, cu cerințe proprii, astfel încât este absolut necesar să existe acel „know-how” de adaptare a conținutului pentru fiecare platformă în parte.

Cum te-ai regăsit în această profesie?

Ce m-a adus în primă instanță în acest domeniu a fost pasiunile mele față de conținuturile foto și video, ambele dezvoltate încă din copilărie.

Totul a început dintr-o provocare, care s-a transformat într-o pasiune și, respectiv, într-o activitate de succes. Nu știu dacă m-aș putea regăsi într-un alt domeniu, deși în fiecare zi, fiecare proiect este o nouă provocare. Cred că anume acest aspect mă face să iubesc atât de mult acest domeniu.

Creativitatea și inspirația sunt caracteristici de bază, atunci când vorbim de SMM. Este foarte important, totuși, pe lângă acestea să existe perseverență și dorință de perfecționare. Vorbim aici de un domeniu care se dezvoltă în fiecare zi, iar eu simt ca mă dezvolt odată cu el.

Cum a început totul și de ce ai ales anume această cale?

Prima mea experiență a fost cu unul dintre cele mai populare branduri de haine – un proiect drag, conceput de o prietenă, la fel de dragă mie.

Digitalizarea, ca și fenomen cheie în rândul companiilor de pe piața din Republica Moldova, a luat amploare acum 2 ani, și s-a intensificat în mod vizibil în perioada pandemiei.

Am început SMM-ul dintr-o provocare, iar la acel moment nu îmi imaginam că voi transforma asta într-o carieră. Însă, cu timpul am început să aprofundez și să descopăr cât de mult mă atrage. Nu am mers la școli de SMM, pentru că în 2016 piața online la noi era aproape inexistentă. Oamenii foloseau canalele de Instagram și Facebook pentru a-și posta dejunurile, prânzurile, selfie-uri în oglinda din baie, și poze din concediu.

Am studiat foarte mult individual, adunând informații de pe motoarele de căutare (Google, Youtube). În mare parte, cunoștințele cele mai importante le-am cules de-a lungul anilor, din experiență. Am alcătuit multe statistici, analize și am dedicat mult timp procesului, ca să pot să-mi înțeleg propriile greșeli. Strategiile pe care le-am aplicat și nu au avut succesul așteptat au și ele un farmec aparte, pentru că mi-au deschis noi orizonturi, și m-au ajutat să îmi răspund la întrebările deschise cu mult timp în urmă, la care nu am găsit răspunsuri nicăieri.

Cum consideri, cât de necesar este ca o firmă sau un brand să se promovoeze prin intermediul SMM?

Da, cu siguranță promovarea în mediul online este astăzi nu doar o necesitate, ci chiar ceva firesc, din punctul de vedere al clienților! Din păcate încă există antreprenori care și acum privesc sceptic la acest domeniu. În acest caz, eu cred că este pur și simplu vorba de un refuz de a se alinia cu tehnologia și realitatea.

80% din potențialii clienți sunt activi pe canalele de socializare. Oare pe ce alte căi putem, ca și companie, avea acces la un flux de oameni atât de mare, cărora le poți vinde produsul/serviciul, cărora le poți transmite informații, atât despre companie sau activitățile de retail? În plus, astăzi este mai ușor ca niciodată să selectezi exact publicul căruia vrei să i te adresezi, iar când vorbim despre promovarea pe social media, vorbim de niște instrumente impresionante, care te ajută să selectezi exact audiența la care compania vrea să ajungă. Marketingul nu a fost niciodată mai exact ca astăzi.

Tu mai ești și profesoară de SMM! Pe ce te bazezi atunci când „predai” această profesie?

După o perioadă lungă de activitate și de împărtășire de tips & tricks pe propria pagină (care, de fapt, este personală, nu și comercială) am început să primesc foarte multe mesaje și solicitări de la urmăritorii mei, cu una și aceeași întrebare: „Când faci un curs și pentru noi?”

Am tot revenit asupra acestei idei și după ce am conceput un plan solid, am lansat primul meu curs. Un curs amplu, pentru cei care vor să descopere și să înțeleagă acest domeniu.

În elaborarea și dezvoltarea acestui curs m-am bazat, în primul rând, pe transparența față de elevi și, bineînțeles, pe practică. Eu nu prea îmi place să dau foarte multă teorie și nu vreau să văd fețe plictisite, încărcate de statistici și cifre, așa că da, accent pe practică și informație bine concentrată, culeasă în mare parte din propria experiență. Cred, cu tărie, că informația teoretică se poate culege, dar experiența personală este ceea ce oferă acestui curs o latură deosebită.

Care sunt calitățile necesare, pe care trebuie să le dețină un specialist SMM?

Din punctul meu de vedere, atributele fundamentale pentru cineva care vrea să facă social media sunt: ambiția, perseverența și încrederea în propriile puteri. Și nu în ultimul rând: pasiunea pentru tot ceea ce înseamnă mediul online. Bineînțeles, sunt necesare și creativitatea, un bun time management și multă disciplină.

Cum crezi că va evolua social media în viitorul apropiat?

În perioada 2020-2050 se preconizează o revoluție tehnologică spectaculoasă! Omenirea se schimbă și se modernizează, într-un ritm din ce în ce mai accelerat. Cererea pentru profesiile clasice scade ca urmare a revoluțiilor tehnologice. Ceea ce credeam noi în anii 2000 ca este SF, astăzi este o banalitate. Oamenii se adaptează noului ritm de viata, optează din ce în ce mai mult pentru freelancing, în mare parte pentru un time management mai bun. SMM-ul este despre viitor, digitalizare, libertate în acțiuni și creștere în venituri, din orice colț al lumii.

Cum crezi: la noi sunt destui specialiști în acest domeniu? Și la ce nivel se află SMM-ul la noi în țară, în comparație cu altele?

În Republica Moldova sunt, într-adevăr, mulți specialiști în domeniu. SMM-ul a devenit un trend, mai ales acum, când platforme precum Instagram se transformă din simple rețele de socializare și promovare în adevărate platforme de e-commerce.

Descopăr tot mai mulți și mai mulți doritori de a se iniția în acest domeniu. Dacă acum câțiva ani această nișă era aproape mitică, acum antreprenorii se aprofundează din ce în ce mai mult în cum funcționează aceste unelte de promovare a propriilor afaceri.

Spune-mi trei criterii pe care trebuie să se bazeze o pagină de Instagram de succes?

  • Transparență
  • Continuitate
  • Colaborare.

Spunemi primul cuvânt care îți vine în minte când spun:

Instagram – promovare

Facebook- comunicare

Social Media Marketing- viitor

Companie – vânzări

Succes – disciplină.

Foto: arhiva personală