Pandemia a venit cu un val enorm de cereri pentru reprezentanțele țării noastre în diverse state unde există moldoveni. Care a fost specificul Ambasadei Republicii Moldova în Spania într-un an pandemic, ce a schimbat COVID-19 în diplomație, dar și planurile pentru 2021 le-am discutat într-un interviu cu Excelența Sa, Violeta Agrici, ambasadoarea RM în Regatul Spaniei. Am abordat și aspectul egalității de șanse în acest domeniu pentru femei și bărbați și am găsit răspunsul la întrebarea dacă este sau ba loc de stil în diplomație.

Cum v-a găsit pandemia, Excelență, și ce s-a schimbat în pandemie la nivel de activitate a ambasadei de la Madrid?

Activitatea diplomatică, de altfel ca și alte sfere sociale, a suferit o schimbare de la declanșarea pandemiei noului coronavirus Covid-19. Efectul asupra acesteia s-a simțit imediat de la apariția primelor cazuri de infectare și de la adoptarea de către autorități a carantinei și măsurilor restrictive de deplasare. Astfel, multe țări au fost nevoite să își folosească toate instrumentele consulare pentru a-și repatria cetățenii aflați în străinătate. Desigur, nu este prima dată când se întâmplă acest lucru, serviciul consular mereu este implicat în diferite procese similare cu scopul de a-și repatria cetățenii aflați în dificultate, dar niciodată la această scară sau în condiții atât de complexe. De aceea, practic toate resursele ambasadelor, inclusiv și ale misiunii noastre, s-au concentrat pe acordarea asistenței de urgență cetățenilor Republicii Moldova.

A fost o perioadă extrem de intensă, în care comunicarea a fost pilonul principal al activității noastre. Întreaga echipă a Ambasadei, inclusiv eu, am comunicat la telefon, prin email sau Facebook nonstop atât cu autoritățile, cât și cu cetățenii. Dezlănțuirea acestei pandemii necunoscute a fost bruscă, pe neașteptate, ceea ce inițial a creat confuzii, însă toți am învățat și ne-am adaptat din mers. Astfel, în colaborare cu autoritățile de la Chișinău, dar și cele din Spania, cred că am reușit să oferim acel suport consular de care au avut nevoie cetățenii noștri.

Chiar dacă în ultima perioadă am fost nevoiți să ne concentrăm exclusiv pe domeniul consular, pe informarea și asistența acordată cetățenilor moldoveni, în ciuda percepției că toate activitățile s-au oprit, agenda diplomatică a fost ajustată la mediul online și am continuat cu activitățile în diferite sectoare. Videoconferințele, acum înlocuiesc în majoritatea cazurilor întâlnirile în persoană cu autoritățile spaniole, cu colegi diplomați, cu mediul politic, mediul de afaceri sau societatea civilă. Cum distanțarea socială este noua regulă, în ultima perioadă am participat la reuniuni de acest gen, astfel, contactele instituționale la diferit nivel continuă în cele mai diverse domenii.

Ce a schimbat în cooperarea moldo-spaniolă situația pandemică?

Nu toate acțiunile pe care le planificasem la început și-au găsit finalitatea în parametrii temporali ai acestui an, totuși, chiar și în condițiile de izolare, cu multe protocoale restrictive și măsuri sanitare cred că, am reușit dezvoltarea agendei noastre bilaterale în mai multe sectoare. Am reușit să avem un dialog la nivel înalt, între ministerele noastre de externe, să îl menținem la nivel parlamentar, dar și să îl dezvoltăm la nivel sectorial și regional.

Platformele telematice au adus un plus valoare diplomației economice, care anterior se confrunta cu o oarecare dificultate în organizarea misiunilor economice ale mediului privat. Acum toate tatonările de sector și/sau preparativele unor astfel de vizite se pot pregăti online, cu buget redus și orar convenabil. Aceasta este o schimbare pozitivă, când provocările aduc cu ele și posibilitatea unor soluții.

Pandemia a restricționat un aspect destul de important în diplomație – inter-relaționarea umană, care se producea în mare parte la evenimentele cu mult public: conferințe, seminare, evenimente culturale sau sociale… Indirect aceasta are un anume impact asupra posibilităților de dezvoltare a relațiilor bilaterale, pierzându-se pe alocuri diferite oportunități. Or, reieșind din noile realități, o diplomație poate fi eficientă doar când se vor utiliza toate oportunitățile, iar noile formate de comunicare la distanță se vor aplica de rând cu contactele în persoană, acolo când va fi posibil.

Parcul Tehnologic din Andaluzia

Care au fost cele mai grave probleme cu care s-au pomenit cetățenii noștri?

În Spania, comunitatea de cetățeni moldoveni reprezintă aproximativ 18 mii de persoane. Bineînțeles că, toți moldovenii de pe tărâmul iberic au trăit de rând cu spaniolii valurile pandemice de până acum și s-au asociat la eforturile enorme de a respecta izolarea sau alte indicații și măsuri sanitare impuse de autorități. Tensiunea pe sistemul de sănătate – de altfel unul din cele mai bune din lume, – efectele economice și sociale derivate din epidemie, toate reprezintă provocări resimțise și de cetățeanul nostru aflat aici în Spania.

În debutul crizei ne-am confruntat cu o serie de cazuri de cetățeni moldoveni care se aflau temporar în Spania și care au fost afectați în mod direct de măsurile adoptate în contextul gestionării pandemiei de COVID-19, fără posibilități reale de a-și continua șederea pe teritoriul Spaniei – turiști, lucrători sezonieri cărora li se încheiaseră contractele, studenți Erasmus – care au fost nevoiți să revină în Republica Moldova.

Datele de care dispunem de la autoritățile spaniole ne permit să constatăm că, de la începutul pandemiei nu a existat un exod masiv al cetățenilor moldoveni rezidenți spre Republica Moldova, întrucât cifrele nu au fost modificate semnificativ. Acest fapt demonstrează încă o dată opinia că, avem o comunitate constantă și bine integrată în comunitățile spaniole și care fiind afiliați sistemului de securitate socială spaniol, au putut și pot beneficia pe deplin de scutul social oferit de autorități.

Un lucru este cert că, din păcate efectele economice ale crizei sanitare au fost o lecție dură pentru toți cei care au lucrat fără contracte de muncă, din care sunt convinsă că cei afectați au tras concluziile care se impun și vor încerca pe viitor să-și reglementeze situația. Această categorie a fost printre cele care au avut nevoie de cea mai mare asistență din partea Ambasadei și a autorităților moldovenești de la începutul pandemiei, solicitând repatrierea în Republica Moldova. Am încercat și, cred eu că am și reușit, să realizăm o munca de informare eficientă, cu mijloacele pe care le avem la îndemână.

Cât de uniți sunt moldovenii din Spania?

Mai mult ca niciodată, pandemia a demonstrat un spirit de solidaritate înalt în rândul comunității de moldoveni. Ambasada a avut o colaborare excelentă cu cetățenii noștri în vederea acordării ajutorului sub formă de produse alimentare/farmaceutice  celor ce nu aveau posibilitatea să și le procure în condițiile de izolare totală. A impresionat această unitate. Chiar dacă sunt plecați de mult timp din Republica Moldova, sufletul lor a rămas tot acolo.

Cred că este suficient spațiu de activism și implicare din partea moldovenilor la capitolul perpetuării și promovării tradițiilor și culturii noastre, iar activitatea asociațiilor diasporale, susținută de autorități, poate fi un pivot important în acest proces.

Cum ați activat, cum a fost perioada de pregătire și organizare a alegerilor? 

Am avut o colaborare excelentă cu autoritățile spaniole atât în prima jumătate a anului pentru repatrierea cetățenilor noștri blocați aici sau aflați în situație de dificultate în urma restricțiilor de călătorie impuse imediat la declanșarea pandemiei în Europa, cât și în cadrul pregătirii și organizării celor două tururi pentru alegerile prezidențiale din noiembrie 2020, pe care le-am organizat chiar în mijlocul valului 2 al pandemiei din Spania. Alegerile în pandemie au  necesitat o pregătire minuțioasă și o coordonare exemplară din partea tuturor. Ghidați de instrucțiunile de acasă, am început dezvoltarea subiectului cu autoritățile spaniole încă pe parcursul verii – termene extrem de premature atât din punct de vedere a legislației electorale, cât mai ales din punct de vedere a evoluției pandemiei, însă necesare în condițiile impuse de Covid-19. Acest fapt, ne-a permis totodată să prevedem și să prelucrăm din timp, cu calm fiecare mișcare a acestui exercițiu și îl realizăm aici în Spania cu succes și fără „surprize”. Sunt recunoscătoare și cetățenilor noștri, cu care am făcut echipă bună atât în procesul pregătirii, cât și a desfășurării alegerilor. Le  mulțumesc mult pentru cooperarea de care au dat dovadă!

Vorbiți despre comunicare și online. Sunteți pe rețelele sociale, iar acolo avem mai multe comunități de genul „Moldoveni în Spania”, „Moldoveni la Madrid”, „Moldoveni la Santander”… Comunicați și acolo cumva?

Prezența Ambasadei online este o realitate și o necesitate actuală. Aceste comunități sunt extrem de utile uneori. Pentru noi, ca instituție – a fi parte a acestora este o oportunitate pentru a înțelege mai bine necesitățile comunității noastre și pe alocuri a face uz de avantajul pe care îl oferă ele. Am avut cazuri, când eram conștienți că, informația plasată pe contul nostru oficial de Facebook sau pagina noastră web nu va ajunge la impactul scontat și era necesară o amplificare a eforturilor. În aceste condiții de maximă urgență, am împărtășit aceste informații și în aceste grupuri. Totuși, toate informațiile verificare, pentru care subscriem, le comunicăm prin plasarea pe platformele oficiale pe care le gestionăm noi, Ambasada: site-ul misiunii sau contul de Facebook. Sperăm astfel ca, un număr cât mai mare de cetățeni să urmărească informațiile și comunicările veridice și să renunțe la  deprinderea de a se informa din surse neverificate. Promovăm o comunicare deschisă și directă cu cetățenii și îi încurajăm pe aceștia să o facă ori de câte ori au o problemă, necesitate sau sugestie. Ne inspirăm din comunicarea cu ei, iar cele mai bune idei care vin din partea lor chiar le aplicăm în practică, ameliorând prestația noastră și oferindu-le posibilitatea să fie parte a proceselor noastre.

Cunoașteți deja bine realitățile de acolo. Ce a adus în cariera dvs experiența de ambasadoare în Spania?

Foarte multe. Această țară mi-a îmbogățit viziunile și percepțiile, profesional vorbind, fiind o țară multilateral dezvoltată, multiculturală, o democrație consolidată. Deși are foarte multe libertăți și este o țară extrem de tolerantă față de diversitate, ei încă discută foarte mult, la toate nivelurile, despre libertatea femeilor, despre acceptare, despre multiculturalism. Și caută aceste soluții cu toată societatea împreună. M-a impresionat implicarea spaniolilor și unitatea lor în pofida diversității culturale și a multilingvismului.

În Spania am făcut cunoștință cu mulți oameni noi, colegi diplomați, spanioli din diferite regiuni, de diferite profesii – persoane cu care am legat prietenii strânse, pe care îi apreciez și la care țin foarte mult, or relațiile personale contează în diplomație.

Vorbiți despre drepturile femeilor și egalitate, dintr-o democrație de la care noi poate mai avem de învățat. Ați simți în diplomație această egalitate sau mai persistă anumite stereotipuri de gen și în acest domeniu?

Nu aș diseca pe sexe nicio profesie. Cât timp ești un profesionist bun, genul nu trebuie să influențeze accederea la o funcție. Am fost crescută după aceste principii, noi fiind trei fete la părinți, fără să se facă vreo abordare diferențială. Tatăl meu mereu ne spunea că, dacă un om a putut face un lucru, atunci un altul la fel e capabil să-l facă, încurajându-ne să alegem orice profesie și considerând că, orice activitate este o normalitate atâta timp cât există dorință și dedicație.

Diplomația este un mod de viață, nu doar o profesie. Ea necesită dedicație fără limită de timp. Astfel, doar echilibrul în familie este acel punct de structură care îți permite să conciliezi lucrul cu familia, pentru a nu fi în situația de a alege una din acestea două. Da, noi, femeile din Republica Moldova avem provocări mai multe, venind și dintr-un stat încă extrem de patriarhal, uneori exagerăm momente legate de atribuțiile în familie și vrem să ne asumăm mai mult decât putem duce pe umeri, însă totul necesită un echilibru. Aici cred că și rolul autorităților este esențial, o atenție mai mare politicii familiei ar fi binevenită. Măsuri care vor întinde o mână de ajutor familiilor, în special femeilor, precum: suplinirea numărului grădinițelor și creșelor, subvenții pentru familiile numeroase, ajutor familiilor tinere, pentru a le permite de a reconcilia într-un mod armonios viața de familie cu munca. Aceste politici în timp dau roade și contribuie ca femeile să poată avansa pe scara profesională, să își asume funcții directive, contribuind în acest mod la progresul întregii societăți și în același timp să rămână femei, mame în familie.

Egalitatea de gen, egalitatea de drepturi și respectul reciproc, nu trebuie să fie o problemă, trebuie să fie o certitudine. Însă acest fapt nu înseamnă că, femeile trebuie să fie ca bărbații, sau bărbații ca noi. Nu suntem nici superiori și nici inferiori unii de alții, ci doar diferiți. La fel și în diplomație, ca și în alte sfere sociale, avem nevoie de echilibru, unii de alții. Trebuie să educăm aceste valori, cu politici la nivel de stat, în școli, pe stradă și în societate și în familie.

Remarc și un stil vestimentar deosebit pe care îl abordați. E loc de stil în diplomație?

Protocolul diplomatic și metodele aplicate sunt în continuă schimbare. Este greu de comparat normele moderne de protocol chiar cu cele de la mijlocul secolului XX. Pe alocuri regulile de protocol devin mai puțin stricte și se adaptează stilului de viață modern, totuși există reguli care rămân intacte și care trebuie respectate. Protocolul rămâne un atribut important al diplomației și chiar modernizat, are valoarea sa adăugată.

Vestimentația este importantă peste tot, dar mesajul acesteia este semnificativ în special în diplomație sau instituțiile statului. Stilul clasic, office, formal este cel necesar a fi abordat. Nu sunt acceptate derapări, iar în sistemul diplomatic, misiuni acestea sunt extrem de importante: diplomații sunt în prima linie a imaginii țării peste hotare. Oricine tinde la o carieră diplomatică nu va pune în discuție aspectul etichetei vestimentare.

De regulă la acțiunile cu caracter diplomatic, trebuie respectată ținuta indicată pe invitație. În cazul când nu există o asemenea precizare, se va folosi îmbrăcămintea corespunzătoare practicii locale pentru toate acțiunile prevăzute în programul acestor vizite. Protocolul Casei Regale a Spaniei este extrem de riguros și menține viabile practici seculare. Anumite evenimente, precum prezentarea scrisorilor de acreditare sau recepțiile oferite corpului diplomatic cu ocazia începutul noului an mențin o etichetă vestimentară determinată: pentru bărbați frac, deși este acceptabil să se poarte și o uniformă vestimentară sau un costum național cu decorațiuni personale, iar pentru femei – rochie lungă, dacă este posibil acoperită, sau costum național, ca în cazul bărbaților.

Haideți să încheiem cu planurile pe care le-ați trasat pentru 2021?

Vom continua toate activitățile pendinte. Diplomația de regulă aduce roade în timp. La un rezultat putem lucra ani la rând, puțin câte puțin și structurat. Ne-am propus, însă, și acțiuni noi. În 2021, marea majoritate au și planul B, gândite și prin prisma situației pandemice.

Am planificat acțiuni menite să consolideze dialogul politic bilateral între Republica Moldova și Regatul Spaniei, să contribuie la promovarea obiectivului de integrare a RM în UE, la implementarea Acordului de Asociere, la consolidarea cadrului juridic bilateral, acțiuni pe dimensiunea diplomației economice și orientate spre atragerea investițiilor. Promovarea imaginii țării și consolidarea cooperării bilaterale  moldo-spaniole în domeniul culturii și turismului, la fel sunt obiective stabilite pentru 2021. Am prefera să putem organiza activități culturale, menite să ne facă țara cunoscută aici și să impulsioneze spaniolii să ne viziteze, cu prezență fizică, ca să putem transmite atmosfera tradițiilor noastre, însă aceasta va depinde de situația epidemiologică.

Totodată, ambasada va lucra și pe plan multilateral, fiind acreditată și pe lângă Organizația Mondială a Turismului, care își are sediul la Madrid. În contextul în care turismul a fost sectorul cel mai afectat de pandemia de coronavirus, OMT în comun cu statele membre își orientează activitatea spre depășirea acestor vremuri dificile și identificarea soluțiilor comune pentru recuperarea turismului.

O altă activitate adițională a misiunii, nouă pentru 2021, reiese și din acreditarea Ambasadei de la Madrid și pentru Algeria. Astfel, dezvoltarea relațiilor bilaterale multisectoriale cu acest stat este parte a planurilor noastre trasate pentru acest an.

Vă mulțumesc mult și vă doresc să fie cu spor tot ce v-ați propus.

*Imagini de arhivă personală. Se vor prelua doar cu acordul persoanei vizate în interviu.