Air Moldova se află într-o zonă de risc. Este impusă să anuleze zeci de zboruri. Are mari probleme financiare – o datorie de peste două miliarde de lei, ceea ce depășește cu mult veniturile companiei. Experții cred că Air Moldova, cândva cea mai mare companie aeriană din țara noastră, este o bombă cu ceas.

În luna martie, Air Moldova a făcut o tradiție din anulările de zboruri. Motivul oficial declarat de companie ar fi lipsa de avioane: din flota sa de patru aeronave, doar una mai este disponibilă. Pe 2 și 3 martie au fost anulate peste 14 zboruri, spre și dinspre Chișinău. Pentru perioada 4 – 6 martie au fost anulate alte 26 de zboruri, pe care compania ar fi trebuit să le opereze între Chișinău și diverse destinații. Iar pentru 7 și 8 martie au fost anulate alte 14 zboruri. Compania zice că are un deficit de avioane: două sunt indisponibile, iar al treilea este la deservire tehnică planificată (obligatorie).

Autoritatea Aeronautică Civilă a menționat  că monitorizează situația curentă a operatorului aerian și a demarat o anchetă, pentru a afla dacă ”deciziile companiei sunt luate cu bună credință”. ”Compania se confruntă cu un șir de probleme, în mare parte, de ordin financiar”, a declarat pentru Jurnal tv directorul adjunct al Autorității Aeronautice Civile, Victor Neaga.

Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile: “Datoriile totale ale Air Moldova sunt de două miliarde de lei. La data privatizării erau de 1,2 miliarde, iar anul trecut au mai crescut cu jumătate de miliard. Rezultatul financiar al Air Moldova pentru 2022 este de marcat de o pierdere de 500 de milioane de lei. Situația este dificilă și compania este gravă, iar fără un ajutor extern este practic imposibil să-și revină. Pe de altă parte, în urma inspecției pe care am organizat-o am cerut companiei să înlăture toate neconformitățile timp de trei luni. La fel, le-am cerut să-și ajusteze capitalul. Prescripția dată a fost atacată în instanță. Noi vedem această ca pe o tergiversare.”

Una dintre cele mai mari probleme ar fi cea, că compania nu este capabilă să  achite pentru chiria aeronavelor, dar și sancțiunile Statelor Unite aplicate pe numele oligarhilor moldoveni care au fugit.

Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile: “Compania aeriană operează doar nave închiriate. Este vorba de companii din Statele Unite și Irlanda, iar din cauza sancțiunilor aplicate lui Ilan Șor, Vladimir Plahotniuc și persoanelor afiliate, companiile respective, cel mai probabil și-ar fi întrerupt contractele sau nu le dau în continuare în chirie. Probabil, există și neonorarea plății pentru leasingul aeronavelor.”

Air Moldova mai are aproape 100 de milioane de lei datorie. Banii au fost acordați de statul Republicii Moldova, în 2017, pentru a-și relua activitatea până a fi privatizată, în 2018. Banii trebuiau restituiți în șase luni, dar acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi.

Victor Neaga, director adjunct al Autorității Aeronautice Civile: “La privatizare a participat Blue Air, o companie falimentată, dar care avea un renume pe piața regională. Noii proprietari s-au obligat să facă investiții masive în companie: să mărească flota, să angajeze mai multe persoane. Din câte am văzut, ei doar au tăiat costurile și nu au făcut investiții. Totul s-a micșorat, inclusiv zborurile și angajații. Planul Air Moldova după privatizare nu a fost îndeplinit.”

„Sunt foarte mari șanse ca compania să intre în insolvabilitate. Air Moldova are mulți creditori, iar ei vor începe să ceară restituirea datoriilor. De ce nu s-a făcut până acum este altă întrebare. Posibil să existe careva perturbații pe piață, dar cu siguranță pe termen mediu vor fi acoperite de alte companii. Noi avem mei mulți operatori naționali aerieni”, a adăugat  Neaga.

Distribuie articolul: