Lumea s-a schimbat în doar doi ani în cel mai radical mod. Am învățat lecția pandemiei și ne-am adaptat să oferim servicii chiar și atunci când piața se prăbușea în picaj. S-ar părea că online-ul e invincibil, dar în realitate, marketingul a fost unul dintre segmentele cele mai afectate, deoarece, din nefericire, în rezultatul unei educații defectuoase în segmentul promovării digitale, acest compartiment s-a mutat în categoria serviciilor terțiare a căror utilitate pare să survină doar „în vremuri bune”.

Ce nu au știut clienții noștri e că marketingul digital e cel mai bun colac de salvare în vremurile când offline-ul e de-a dreptul imposibil. E suficient să ne amintim cât de mult a contat să ai un serviciu de livrare sau catering ca să poți activa mai departe în HORECA, atunci când era imposibil să vizitezi un restaurant fizic.

Dar iată că a venit războiul. Nu e în Moldova și sperăm să nu ajungă, dar e în imediata noastră apropiere și a afectat aproape întreaga piață de servicii din CSI. Să fim serioși, ne-am trezit peste noapte în imposibilitatea de a ne mai procura servicii sau produse din Federația Rusă, unii clienți s-au pomenit cu închiderea forțată a accesului la diferite conturi bancare din acel spațiu, toate la un loc îngreunând sau stopând activitatea antreprenorială.

Ce a făcut marketingul clasic și cel digital? Răspunsul este evident: s-a adaptat. Exact așa precum am făcut-o și la începutul pandemiei. Unica mare diferență pe care se pare că o simt aproape toți specialiștii din marketing e că a intervenit dimensiunea etică și feedback-ul intens din partea consumatorilor. Nimic nu scapă taxat. De la mesajele comerciale nefericite ale unei agenții de turism care promitea „tururi fierbinți” în Ucraina și până la scandalul cu interzicerea panglicii sfântului Gheorghe de 9 mai, toate au trecut prin sita selectivă a persoanelor, mai ales în spațiul online.

Etica a permis marilor branduri să se ralieze printr-un marketing rafinat la tot ce înseamnă mișcarea „Stop War”. Cineva a inventat o vodcă în cinstea președintelui Zelenski, iar altcineva a lansat un shop online cu haine împodobite în stilistica țării vecine. Promovarea digitală s-a mutat încet, dar sigur spre dimensiunea de empatie, iar mesajele comerciale au devenit din ce în ce mai umane, dacă putem spune așa.

Ce este important să ținem minte noi, specialiștii din sfera marketingului, e că lucrăm efectiv pe un segment extrem de sensibil în fața celor mai diferite intemperii sociale, economice sau politice. Recomandarea e să vă faceți mereu planuri de rezervă, pentru ca puși în fața faptului împlinit să nu aveți surprize neplăcute.

În acest sens iată câteva sfaturi pe care să le urmezi:

  • Evită mesajele comerciale echivoci, neprofesioniste, agresive.
  • Detașează-te de propriile emoții atunci când alegi strategia de promovare;
  • Abordează problema multilateral, în deplinătatea aspectelor sale;
  • Convinge-ți clientul să se alăture comunității tale, în acest fel brandul va avea doar de câștigat.

Și noi, la agenția de marketing digital SEOLITTE, creăm strategii adaptate timpurilor, testăm mesaje comerciale gândite exclusiv pentru fiecare client. Considerăm această abordare ca fiind unica despre care clienții noștri pot spune cu încredere: „Merge!” și „haide să-i dăm o șansă chiar azi!”

Un articol marca SEOLITTE

Distribuie articolul: