Republica Moldova se confruntă cu provocări semnificative în sectorul educațional și de formare profesională, de la infrastructura învechită și lipsa resurselor tehnologice până la un curriculum care nu răspunde pe deplin cerințelor actuale ale pieței muncii. Pe măsură ce RM avansează în procesul de aderare la UE, reformele educaționale și de formare profesională devin esențiale pentru a asigura integrarea pe o piață europeană a muncii competitivă și diversificată.

Dezvoltarea infrastructurii educaționale prin fonduri europene

În prezent, majoritatea școlilor din mediul rural din Moldova au acces limitat la resurse digitale și se confruntă cu lipsa echipamentelor moderne, ceea ce limitează semnificativ oportunitățile de învățare ale elevilor. Acest decalaj educațional rural-urban creează inechități și contribuie la rezultate școlare slabe, mai ales în comparație cu media europeană. Prin sprijinul fondurilor europene, Moldova are posibilitatea de a implementa proiecte care să furnizeze dotare tehnică modernă în toate școlile.

Centrele regionale de excelență și specializarea în domenii inovative

Pentru a se adapta cerințelor pieței muncii moderne și pentru a pregăti tinerii pentru economia viitorului, Moldova trebuie să dezvolte centre regionale de excelență în formarea profesională, inspirate de inițiativele din statele membre UE. Aceste centre pot deveni puncte cheie pentru educația practică în domenii inovative, precum inteligența artificială, tehnologiile verzi, automatizarea și agricultură durabilă. Aceste centre de excelență vor permite elevilor și studenților să obțină abilități în domenii emergente, unde cererea de forță de muncă este în creștere la nivel european. Astfel, absolvenții vor putea accesa mai ușor oportunități profesionale.

Parteneriate strategice cu sectorul privat

În Moldova șomajul în rândul tinerilor e la 11,5% în 2023, conform datelor Biroului Național de Statistică. Această rată ridicată a șomajului ar putea fi redusă prin parteneriate strategice cu sectorul privat. Astfel de parteneriate pot facilita crearea de programe educaționale duale, care să îmbine studiul teoretic cu experiența practică în cadrul companiilor.

Recunoașterea calificărilor și integrarea pe piața muncii din UE

Adoptarea Sistemului European de Credite Transferabile (ECTS) va permite recunoașterea diplomelor moldovenești în statele membre UE, facilitând accesul absolvenților la locuri de muncă europene, în special în domenii cu cerere ridicată, precum asistența medicală. Moldova ar putea pregăti mai mulți tineri pentru aceste domenii esențiale, în contextul unui deficit de forță de muncă și de competențe prezent la nivel european.

Impactul reformelor

Implementarea acestor reforme va avea un impact profund asupra sistemului educațional și economiei Republicii Moldova. Creșterea calității educației, modernizarea infrastructurii și digitalizarea vor contribui la performanțele elevilor la testele internaționale de evaluare, precum PISA (ce evaluează competențele elevilor în citire, matematică și științe și măsoară capacitatea acestora de a aplica cunoștințele dobândite la școală în contexte reale).

Prin prioritizarea reformelor educaționale și adaptarea la cerințele pieței europene, Moldova poate crea un sistem educațional competitiv și inovativ, capabil să pregătească profesional tinerii. Fondurile europene reprezintă, în acest context, o oportunitate strategică pentru dezvoltarea durabilă a țării.

Despre formarea profesională în UE

Formarea profesională în UE este susținută de Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (Cedefop), care joacă un rol esențial în formularea politicii educaționale a UE, având ca obiectiv creșterea calității educației și formării pe tot parcursul vieții. Acesta colaborează cu statele membre pentru a asigura integrarea tinerilor pe piața muncii și sprijinirea celor care vor să-și schimbe carierele, inclusiv prin îmbunătățirea uceniciei. În comparație, în RM, provocările educaționale sunt diferite, cu un accent mai mare pe reducerea abandonului școlar și promovarea educației profesionale, dar în fața unor resurse și cadre legislative mai limitate.

Cedefop/Angelos Zymaras

UE urmărește o integrare mai amplă a mobilității educaționale prin cadrul „spațiului european al educației”, în care formarea profesională este strâns legată de tranzițiile ecologice și digitale. În contrast, RM se confruntă cu necesitatea unor reforme semnificative pentru a adapta sistemul educațional la cerințele pieței muncii și la standardele europene. Obiectivele UE pentru 2030, care includ reducerea abandonului școlar sub 9% și creșterea gradului de absolvire a învățământului superior, sunt provocări esențiale și pentru RM, care trebuie să investească în infrastructura educațională și în formarea continuă a cadrelor didactice.

În timp ce Cedefop sprijină țările UE în implementarea acestor obiective prin oferirea de informații și analize, în RM este necesar un parteneriat mai strâns între guvern, instituțiile educaționale și sectorul privat pentru a stimula o mai bună adaptabilitate a forței de muncă.

Materialul face parte din campania de informare realizată de Egalfem în cadrul proiectului „Moldova Assist: îmbunătățirea accesului la servicii publice de calitate și a coeziunii sociale”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de People in Need Moldova.

Distribuie articolul: