Industria textilă este una dintre cele mai mari și performante industrii ale economiei moldoveneși. Pe teritoriul țării noastre există numeroase companii producătoare care se orientează către export, iar capacitatea unora dintre ele se ridică la zeci de mii de unități zilnice. Cum s-au dezvoltat acestea, cum și-au reorientat activitatea și piețele în 2020, descoperă într-un material marca AGORA.

Antreprenoriat feminin în proporție de peste 85%

Companiile din industria producătoare și de prelucrare a textilelor constituie cel mai mare angajator de femei în Republica Moldova. Acestea sunt, practic, nucleul industriei prelucrătoare din Moldova (cu un coeficient de 11,4 la sută) și principalul exportator – 379 milioane dolari sau aproximativ 13,6 % din exporturi (2019). Exportul din acest sector pleacă spre mai mult de 10 piețe europene și alte piețe internaționale, în principal Germania, Italia, Marea Britanie, Franța și Belgia. Această industrie matură și centrată pe femei asigură 29 400 de locuri de muncă. Peste 85% sunt deținute de femei. Acest lucru face din industria ușoară un important generator de locuri de muncă, în special pentru femei cu puține opțiuni de angajare în zonele rurale.

 

„Coralav – Lux” este una dintre cele mai mari companii textile din zona de nord a țării, situată în raionul Râșcani. Personal din circa 5 raioane învecinate lucrează în fabrică, aceasta asigurând lunar între 25 mii și 35 mii de unități de haine gata. Lucrul companiei este bazat pe procese automatizate și digitalizate. Peste 150 de angajați, în mare parte femei, creează ținute de seară și de nuntă, cu o receptivitate ridicată față de cererea pieței, pentru companii mari din Europa. Compania asigură o producție competitivă pentru branduri celebre din lume, creând locuri de muncă la noi acasă.

Piață de aprovizionare fiabilă în Europa de Est

Astfel, Republica Moldova devine o destinație importantă de aprovizionare cu îmbrăcăminte la scară mică, flexibilă, fiabilă și etică în Europa de Est. Tot mai multe companii sunt gata pentru a primi comenzi de la cumpărători și mărci din UE, piața de muncă de la noi prezentând pentru ei o serie de avantaje. Mai multe companii din acest domeniu au prezentat avantajele lucrului pentru clienții dinafară în cadrul Moldova Business Week. Printre acestea se numără:

  • Costurile competitive, în raport cu piața de producere vestică,
  • Proximitatea cu țările UE,
  • Posibilitatea de schimb rapidă pentru comenzi cu volum mai mic,
  • Calitate ridicată a producției

 

În ciuda acestor avantaje, cea mai mare parte a industriei rămâne bazată pe scheme de producție cu valoare redusă, oferind servicii de tăiere și coasere pentru mărci celebre din UE. Prin urmare, angajații de aici sunt remunerați cu salarii de până la 325 USD pe lună (date din 2019) – o sumă de departe competitivă multor țări vestice. Competitivitatea pe termen lung a Moldovei constă într-o producție durabilă, cu valoare adăugată mai mare, care va răspunde nevoilor în creștere a serviciilor și cerințelor de responsabilitate și transparență ale lanțului valoric dictat de clienții occidentali.

Un exemplu este și compania „Fashion Textil”, care numără la moment circa 100 de angajați, în mare parte femei. Un input de dezvoltare în cadrul întreprinderii va promova talentul local de proiectare și, cel mai important, ar putea asigura salarii corecte pentru lucrătorii din fabrică.

Proiectul de Competitivitate din Moldova , finanțat de USAID, Suedia și UK, susține companiile producătoare de la noi să dezvolte capacități ridicate de producție, la cele mai înalte standarde de calitate europeană. Proiectul de Competitivitate din Moldova susține companiile să facă trecerea de la producția de nivel scăzut la cel înalt, sporind astfel competitivitatea sectorială pe termen lung. Prin sprijin constant, ponderea serviciilor de cusut cu valoare redusă din producția totală a industriei a scăzut de la 95 la sută în 2005, la aproximativ 75 la sută în 2019. Această scădere marchează o schimbare pentru industria prelucrătoare a modei din Moldova către producție cu valoare adăugată ridicată.

 

 

Distribuie articolul: