Cum ajutăm copilul să se acomodeze unui nou mediu, cum ar fi clasa întâi sau trecerea de la clasele primare la cele gimnaziale. În reportajul ce urmează, psihologul se adresează tuturor părinților care se pregătesc alături de copii pentru a merge la școală sau a trece într-o altă treaptă de studii.

Sunt momente foarte importante și cu efecte multiple asupra dezvoltării, adaptării și acomodării copilului. Mai multe la acest subiect ne explică psihologul Cezara Dilevschi:

„Când copiii merg în clasa întâi, dar și când schimbă treapta de studii și merg într-a cincea, este un fel de șoc: sunt multe lucruri noi, sunt mulți oameni noi, cabinete și profesori… Este o criză de 7 ani, apoi când copilul merge în clasa a V-a. dacă vorbim despre plecarea la școală, mai curând este o problemă a părintelui. Copilul încă nu știe ce-l așteaptă – deci el are chiar mai puține emoții. Este o problemă a părintelui.

Părintele trebuie să fie extrem de grijuliu cu copilul său, deoarece clasa întâi pune multă presiune – este un mediu nou, acolo ei sunt apreciați cu calificative, sunt comparați între ei, iar dacă mai intervine și părintele cu presiuni și critici, totul asupra celui mic se dublează. În acel moment copilul înțelege că el nu trebuie să greșească.

E o chestie valabilă pentru toți părinții – faceți din orice greșeală un context de învățare, nu o criză sau o catastrofă. Propuneți-i ajutorul și întrebați-l ce a învățat din asta. Lăsați-l pe cont propriu, chiar și cu riscul de a avea eșecuri la început.

Conștientizați faptul că odrasla dvs este o individualitate, acceptați ceea ce el poate și ceea ce el nu poate. Dacă punem presiune pe excelență, pe faptul că bunicul și mama sunt doctori în știință, în momentul în care piciul nu va reuși va fi tragic pentru el. Intervine gândul că el nu este la fel de bun, deci nu va fi la fel de mult iubit. E un perfecționism, teama de stres, poate dezvolta copilului chiar o anxietate socială profundă.

În educația copiilor toate maximele sunt inutile! E bine să găsim un mijloc de aur. Dacă tactica nu merge, iar copilul opune rezistență, schimbați-o! Din primul an de școală, toată lumea atrage atenția asupra greșelilor copilului. Schimbați pixul roșu pe cel verde – schimbați cu laude, cu aprecieri, înaintea greșelilor pe care să le scoatem în fața lui. Valorificați efortul copilului – el astfel va învăța că trebuie să învețe mai mult. Fortificați ceea ce lor le place mai mult. Sistemul nu îl vom schimba ușor, dar putem să dezvoltăm anume noi atitudinea de a excela acolo unde copilului îi place cel mai mult.

Nu exagerați cu activitățile extra-curriculare, mai ales în primul an de școală. Depinde de copil, dacă lui îi place și face față, e foarte ok. Important e să ne orientăm la capacitățile lui și la necesități, să vedem și auzim ce vrea copilul.

Copiii adesea cred că nu sunt iubiți de părinți. Ei consideră că vor fi iubiți doar dacă vor acționa conform dorințelor părinților și conform regulilor pe care aceștia le-au propus sau chiar impus. În multe dintre cazuri copiii au de ce să fie îngrijorați: ei cred că vor fi iubiți doar dacă vor fi cuminți sau vor aduce note bune de la școală. Nu putem impune copilului să facă ceva ce nu-i reușește. E bine să încercăm să dezvoltăm în copiii noștri abilitățile deosebite pe care le au ei, nu să le impunem cele pe care ni le dorim sau care ne plac.

Foto: babesandbluehouses.com, captură video