Sufletele noastre vibrează în culoare, iar straiele adesea ne ascund emoțiile în sumbritatea lor. De mai bine de 25 de ani, Olsa Shoes încearcă să ne dezinhibeze și să ne arate că viața, de fapt, se trăiește în culoare! Iată de ce atunci când zărim nuanțele intense în picioarele unei doamne grăbite ce cutreieră străzile capitalei – știm că e rezultatul misiunii Olsa Shoes

Sfârșiturile dau naștere începuturilor

Povestea Olsa Shoes își are înrădăcinat începutul în trecutul îndepărtat – debutul pe piața autohtonă îi este acolo unde s-a stins lumina Uniiunii Sovietice. De mai bine de 25 de ani această poveste se tot scrie, iar fiecare an din viața companiei e ghidat cu grijă de femeia ce-și urma chemarea încă pe când nu se exclama cu tărie în stânga și dreapta – Feminism!– Ecaterina Pașcenco știa ce-i asta din instinct.

Este o femeie care cunoaște munca asiduă nu din auzite. Are un chip lispit de pretenții, dar lumea ei lăuntrică poate lupta chiar și cu uraganele. E specială, liniștită și energică concomitent, își urmează instinctul și pășește cu încredere în fiecare zi de mâine. Ecaterina Pașcenco este femeia care, atunci când a simțit că afacerea de familie o ia într-o direcție sumbră, a zis că-i momentul ei de glorie – s-a implicat și a făcut-o să trăiască!

„Dacă e să-mi amintesc de începuturi… acestea se trag în trecut, cu mai bine de 25 de ani în urmă. Pe atunci începeam să cunoaștem procedura întreprinderilor private, soțul meu s-a încadrat în ceea ce se numea pe atunci cooperative. Au început să facă încălțăminte, făceau sandale numai pentru copii și toate erau exportate în Rusia”, își amintește femeia.

„Încetul cu încetul au început să facă încălțăminte pentru bărbați, dar mie nu-mi plăcea deloc ce le ieșea. Este adevărat că primii ani se vindea tot ce se producea, însă, cu trecerea timpului, cumpărătorul a început să fie tot mai selectiv, așa că nu am așteptat mult, după nașterea celui de-al doilea copil, am decis că e timpul să mă implic și eu. Așa am făcut: m-am implicat în afacerea soțului și am hotărât să facem încălțăminte pentru dame, diversitatea creștea. Totul a început să arate mult mai interesant”, recunoaște Ecaterina.

„Nu sunt eu femeia care să stea acasă fără ocupații, am nevoie să creez, în plus m-am gândit că de ce aș lucra eu pentru cineva dacă pot să contribui la dezvoltarea afacerii de familie, mai ales că și studiile mele erau potrivite domeniului, așa că totul s-a întâmplat firesc.”

„Implicarea mea în afacere nu a însemnat excluderea soțului. Noi toată viața am lucrat și lucrăm împreună. Doar că avem responsabilități diferite: el se ocupă de achiziții și tehnologia de producere, eu –  de branding, de design, alegearea materialelor, etc. Avem ambii niște responsabilități foarte clar definite”, recunoaște ea. 

Rezistă cei care știu a se reinventa

O reinventare bine gândită pentru o afacere este la fel ca o nouă răsuflare, cel puțin așa a fost în cazul companiei Olsa Shoes. Pe vremuri, când întreprinderile se vindeau de-a gata nu aveai răgaz să te gândești la denumiri sau strategii și planuri de vânzări. Cumpărai o afacere, iar cu ea venea și denumirea și contul bancar. Așa a fost cumpărată și întreprinderea care azi poartă cu mândrie denumirea de Olsa Shoes.

„Am trecut prin numeroase transformări”, spune Ecaterina – „Am activat sub mai multe denumiri, așa că pe piață am fost cunoscuți și ca „Norma”, „Acont”…,  dar cea mai esențială schimbare pe care a cunoscut-o afacerea noastră a avut loc în anul 2015. Ne-am hotărât să facem acest pas din mai multe considerente, apoi pentru noi era important ca denumirea acestei companii să ascundă o istorie, povestește femeia.

Așa că în 2015 Compania a primit numele de Olsa Shoes, nu a fost o denumire aleasă aleatoriu și nici nu a fost gândită de mari specialiști în domeniu, însăși Ecaterina povestește că această denumire s-a născut acolo de unde provine – în sânul familiei și le poartă numele celor două fiice ale sale.

„Dat fiind faptul că activam sub o denumire care nu avea o semnificație oarecare pentru noi, nu ascundea nicio poveste, în anul 2015 am făcut un pas însemnant pentru companie, și am decis să facem un rebranding. Așa că în procesul de rebranding i-am dat denumirea de „Olsa Shoes”. „Olsa” este o denumire care înseamnă foarte mult pentru noi așa cum este inspirată de fiicele noastre care îmbină în sine prenumele lor – prima fiică este Olga, iar cea de a doua – Sanda. Această denumire nu ne-au creat-o anumiți specialiști, dar a apărut în urma unor discuții de familie”, își amintește femeia.

#OameniiOlsa

Este o plăcere să o asculți pe Ecaterina Pașcenco povestind despre angajații săi. Plină de emoție, admirație și căldură în suflet este gata să povestească despre oamenii alături de care a creat și creează zilnic Familia Olsa Shoes. Despre oamenii săi, femeia spune simplu – ei nu lucrează conform formulei „azi vine, mâine pleacă”. Cum se face una ca asta, află în cele ce urmează.

„Nu avem mulți angajați – sunt 20 la număr, dar la noi nu există formula azi vine și mâine pleacă, chiar și vânzătorii lucrează câte 15 ani și când trag cu ochiul la vecini observ cât de diferiți suntem din acest punct de vedere – acolo mereu observ fețe noi”, mărturisește Ecaterina. 

„Mereu am făcut tot posibilul ca angajații mei să lucreze în confort și condiții bune. Ne-am dorit ca ei să se simtă bine la muncă și am făcut tot posibilul ca să le asigurăm un loc de muncă curat și decent. Bineînțeles că pe lângă aceste condiții, ne străduim să-i încurajăm și financiar, majorăm salariile, facem promovări și oferim premii bănești. Apoi am pus un mare accent pe dezvoltarea dialogului, oamenii Olsa sunt încurajați să comunicie despre problemele cu care se confruntă, ne străduim de fiecare dată să le rezolvăm avantajos”, povestește ea.

Totuși de consecințele pandemiei nu este scutit nimeni și, în timp ce unii angajatori s-au văzut nevoiți să-și concedieze angajații, Ecaterina povestește că nici măcar nu-și permite să se gândească la una ca asta.

„Lucrăm de foarte mulți ani împreună, suntem toți ca o familie, le cunosc problemele, nu pot să concediez acest om cu care lucrez de mai bine de 10 ani. Pur și simplu să-l concediez, vezi că mie îmi e greu acum… El a fost cu mine în diverse perioade, fiindu-mi alături și încercând să depășim problemele împreună. Apoi, din punct de vedere profesional, persoanele sunt foarte bine pregătite, își cunosc munca, retrăiesc pentru ce fac. Eu nu am oameni indiferenți. Nu. Fiecare angajat când simte că ceva nu e în regulă se apropie și ne comunică. Nu pot să-i concediez, nu-mi permit una ca aceasta. Mai bine le plătesc salariu de concediu tehnic pe care ar fi trebuit statul să-l plătească”, spune Ecaterina.

Cei trei de C

Cei trei de C – așa o să le zicem pilonilor ce stau la baza mărcii de încălțăminte Olsa Shoes. Ecateria Pașcenco ne-a povestit despre aceste elemente din cadrul companiei care nu se supun timpului, trendurilor sau altor mofturi trecătoare. Cei 3 de C țin pieptul brandului Olsa Shoes pe piața autohtonă și nu doar.

„În primul rând facem accent pe Culoare. Mie nu-mi place încălțămintea neagră, sunt excepții bineînțeles, dar nu-mi place când femeile aleg să se îmbrace și să se încalțe numai în negru”, zice ea.

„Chiar dacă ai un palton negru, poți îmbrăca cizme verzi sau albastre și nu este vreo problemă cu această asortare.”

Olsa Shoes înseamnă Calitate și, nouă ne place să experiementăm cu materialele noi, de calitate. Apropos, am fost primii pe piața din Republica Moldova care am introdus în producere pielea întoarsă.

„Toți râdeau de noi, vezi că… cine ar purta astfel de încălțăminte prin Moldova, prin noroiul de pe străzile noastre. După cum vedeți se poartă, foarte bine se poartă.”

„Îmi place mult să fac accent pe Comoditate. Nu am avut niciodată încălțăminte pe tocuri cu boturi foarte ascuțite, spre exemplu, îmi place să le ofer femeilor încălțăminte comodă”, spune Ecaterina.

Colaborarea cu un designer de renume internațional

O persoană stă în spatele modelelor Olsa Shoes, această persoană este Ecaterina Pascenco, cu toate acestea compania se poate lăuda cu o experiență de care puțini au parte – cea de a conlucra în elaborarea modelelor de încălțăminte cu un designer de talie internațională. Astfel, o bună perioadă, modelele de încălțăminte Olsa erau elaborate sub ghidarea Luisei Fazio, o specialistă care lucra pentru astfel de case de modă precum Moschino.

„Această experiență unică și frumoasă am obținut-o grație faptului că suntem membri APIUS și am beneficiat de ajutorul USAID. Așa cum „Olsa Shoes” lansează două colecții pe an, Luisa Fazio venea de fiecare dată ca să ne ghideze în procesul de realizare a colecțiilor primăvară – vară și toamnă – iarnă. Am avut ocazia să învățăm foarte multe de la ea, în mod special ea ne-a făcut să pătrundem în arta detaliului. Ne-a făcut să înțelegem că detaliile mici cărora uneori nu le acordăm atenția cuvenită pot reda farmecul adevărat unei perechi de încălțăminte”, zice Ecaterina.

„Astfel, cu ajutorul ei,  încălțămintea noastră a devenit mai interesantă, totuși unele chestii pe care ni le propune Luisa necesită mari investiții, pentru care, din păcate încă nu suntem pregătiți. Printre ideile generate de Luisa a fost realizarea unei revizii totale pe partea interioară a încălțămintei – să schimbăm designul interiorului, să optăm pentru tălpiță ortopedică. Ne-am dori să facem aceste schimbări, dar ele necesită investiții grandioase și ar duce ulterior la scumpirea considerabilă a încălțămintei”, mărturisește femeia.

Preț?

Este una dintre cele mai des întâlnite întrebări pe care o adresează consumatorul din Republica Moldova. Află că prețurile Olsa Shoessunt exclusiv în favoarea cumpărătprului. Olsa Shoes oferă șansa de a face shopping inteligent, asta pentru că în cei peste 25 de ani de activitate prețurile pentru o pereche de pantofi nu au depășit niciodată suma de 2000 de lei, ba mai mult – nici la 2000 nu a ajuns!

„Eu nu socot că prețul mai mare este mai atractiv pentru cumpărător – cumpărătorul trebuie să fie informat corect, să înțeleagă pentru ce oferă o anumită sumă. Este adevărat că într-un timp se tot vorbea că dacă pui prețul mic cumpărătorul nu are încredere. Noi avem cumpărtori care poartă încălțămintea Olsa ani în șir, apoi vin cu copiii lor, apoi cu nepoții… . Ei ne cunosc încălțămintea și ne știu și prețurile. Într-un final ne dorim să oferim un produs direct proporțional cu capacitatea de cumpărare a omului”, mărturisește Ecaterina.

„La noi cel mai înalt preț a fost de 1700 de lei. A fost vorba dezpre cizme din piele, până la genunchi cu blană înăuntru.”

Ce se întâmplă după culise?

E mereu un mare mister… când vedem succesul în mâinile cuiva mereu tindem să zicem că a avut noroc, că poate așa îi este sortit, sau poate cunoscuții… Adevărul însă este că, chiar și în culisele companiilor de succes se ascund probleme. Ecaterina Pașcenco a tras puțin cortina și le-a scos în lumină.

Prima problemă cu care ne confruntăm este forța de muncă calificată. Oamenii care lucrează manual sunt plecați, am avut foarte mari probleme la acest capitol. Am angajat specialiști tineri, i-am instruit, iar după ce au însușit procesul pur și simplu au plecat. Pe locul doi vine problema creditelor. Nu ne prea putem permite credite la noi în țară, pentru că ulterior trebuie să plătești băncii bani enormi și din acest motiv nici nu am apelat niciodată la credite. Suntem nevoiți să constatăm cu părere de rău că statul nu are niciun interes să suțină interprinderile mici și mijlocii. Bineînțeles că suntem afectați și de emigrarea în masă a populației…  Sunt zile când magazinele sunt pustii, iar vânzătorii care activează de mulți ani observă cel mai bine această tendință. Drept răspuns acestei probleme încercăm să ne îndreptăm spre piața externă, să ne îndreptăm pe platformele online de vânzări” , povestește ea.

„Încercăm să organizăm diverse promoții, să micșorăm prețurirle, dar acum nu ai cui să-i propui.”

 

Olsa Shoes pe piața internațională

Ei bine, la un moment dat oricine își dorește să treacă la o altă etapă. În cazul Olsa Shoes această dorință a venit cumva din circumstanțele create în țară… totuși la ora actuală, deși sunt interesați de a se extinde pe piața externă recunosc că este încă mult loc pentru a crește volumul de vânzări în afara hotarelor.

„La moment nu avem foarte multă producție pentru export, am avut export în Azerbaijan și România. În schimb ne străduim să vindem și pe online, colaborăm cu fromtheheartshop.com și eMag din România”, spune Ecaterina.

Campanii Sociale

Nu au întors niciodată spatele cauzelor sociale, ba dimpotrivă și-au direcționat activitatea inclusiv către domeniul social despre care Ecaterina constată cu regret că e mai mult ajutat de înterprinderile private și oamenii cu inima mare decât de stat.

„Tot timpul suntem implicați social. În rândurile angajaților am avut persoane surdomute și lucrăm deja de ani buni cu organizații de binefacere în cadrul acestor colaborări oferim încălțăminte pentru casele de copii, pentru familiile vulnerabile. De mai mulți ani lucrăm cu Cristina Comersan de la „Ask a Mum”, astfel încălțăm familiile vulnerabile din raionaele țării și lucrăm cu asociația de binefacere „Diaconia”. Totuși este foarte trist că astfel de organizații pot conta doar pe structuri private, nu au niciun ajutor de la stat – pot conta doar pe intreprinderile private și oamenii cu inima mare care vor să facă o donație, constată ea.

Despre planuri nu se vorbește, planurile se realizează!

Când descopăr poveștile oamenilor de succes, spre sfârșit adresez una dintre cele mai banale, dar firești întrebări – Ce planuri de viitor aveți? – și aici răspunsurile sunt mereu imprevizibile, la fel ca și viața planurilor celui ce le creează. Ecaterina, mi s-a părut că are și o doză de enigmă în firea sa și, nu m-am înșelat! Despre planurile sale de viitor mi-a răspuns foarte concis – „Planurile se discută după ce le văd realizate” – și nu i-am judecat răspunsul. Planurile și visurile mărețe iubesc liniștea.

În schimb i-am mulțumit Ecaterinei Pașcenco pentru că mi-a oferit șansa să descopăr povestea companiei Olsa Shoes, iar ție, drag cititor o să-ți mulțumesc pentru că ai avut răbdarea să tot citești istorisirea până ai ajuns la finele acesteia.

Și, apropos dacă ești curios unde poți găsi încălțămintea Olsa Shoes află că le poți face o vizită în showroom-ul de pe str. A Pușkin colț cu str. K. Kogalniceanu și buticul nr. 42 din Centrul Comercial Zorile sau Unic, la etajul 3, iar dacă preferi shoopingul online îi găsești pe fromtheheartshop.com

Sursa foto: Facebook & NataAlbot.md