Peste 1500 de copii au devenit ambasadorii în prevenirea risipei de alimente și 7,5 tone de produse alimentare au fost colectate în sprijinul serviciilor sociale. Acesta este bilanțul celei de-a cincea ediție a proiectului „Mai puțină risipă, mai mult Bine”, realizat de Banca de Alimente. Campania s-a desfășurat în perioada 24 octombrie – 30 noiembrie.

Proiectul se înscrie în demersul zilnic de prevenire a risipei de alimente la care s-au angajat cele două echipe partenere. În acest sens, acțiunea și-a propus să sensibilizeze societatea față de impactul social, economic și de mediu al acestui fenomen precum și să promoveze în rândul tinerei generații, un comportament responsabil față de resurse.

Pe durata campaniei, a fost organizată o caravană de informare în 12 școli, în urma căreia circa 1500 de copii s-au familiarizat, prin activități interactive, despre importanța utilizării raționale a produselor alimentare. Fiecare dintre ei a primit primul Ghid de prevenire a risipei, redactat într-un limbaj accesibil, pentru a continua să aplicile bunele practici acasă, alături de ceilalți membri ai familiei. În acest an, materialul a fost recomandat de Ministerul Educației și Cercetării ca resursă didactică în școli.

De asemenea, în cadrul campaniei, a fost organizat un concurs cu rețete anti-risipă. Participanții cu cele mai creative idei, au avut oportunitatea să le pună în practică alături de Chef-ulAlexandru Comerzan. Rețetele vor putea inspira și alți consumatori să gătească bucate simple și delicioase din ingredientele disponibile în frigider.

Tradițional, proiectul a culminat cu o colectă de produse în toată rețeaua de magazine Kaufland din Chișinău, Bălți, Ungheni și Comrat. Clienții s-au alăturat inițiativei și au donat produse neperisabile și legume. Din cele 7,5 tone de alimente vor fi pregătite circa 15 mii de prânzuri calde pentru beneficiarii din cele 78 de centre sociale cu care colaborează Banca de Alimente.


Acțiunea a implicat circa
 90 de voluntari, care au transmis cu entuziasm mesajul anti-risipă în toată țara.

Bogdan Cupcea, elev, voluntar în campanie:  M-am implicat în toate edițiile proiectului “Mai puțină risipă, mai mult bine”. A fost o experiență foarte motivantă și în același timp o provocare pentru mine. E uimitor și nedrept că aruncăm zilnic multă mâncare, în timp ce  unii oameni nu își permit o masă caldă. Sunt conștient că implicarea mea a avut un mic aport pentru o cauză nobilă și extrem de importantă, că am putut, prin timpul dedicat să conving alți oameni despre necesitatea de a fi solidar, despre grija pentru produsele pe care le avem pe masă, deoarece au fost muncite de cineva. Sunt fericit și mândru pentru reușite, deoarece ele nu înseamnă doar cifre”.

Organizatorii campaniei aduc mulțumiri tuturor celor care s-au alăturat acțiunilor organizate: voluntarilor, donatorilor, managerilor instituțiilor de învățământ și cadrelor didactice.


Oleg Paraschiv, director Banca de Alimente:
 

Ne bucurăm la această ediție a campaniei a crescut numărulcopiilor care au participat la atelierele educative din școli, precum și numărul comunităților implicate în colecta de alimente. Educația și responsabilizarea fiecăruia sunt esențialeîn combaterea risipei de alimente. Din acest motiv, acțiunile pecare le-am realizat în campanie au vizat în mod special tânăragenerație și s-au axat pe oferirea unor experiențe șirecomandări practice, care pot fi preluate în orice familie. Grație solidarizării, devine mai valoros impactul efortuluiconstant al echipelor noastre și raspunsul pe care îl putem oferioamenilor care nu au acces la alimente de calitate.

Cristina ARAMĂ, Manager Corporate Affairs Kaufland Moldova: 

Combaterea risipei alimentare este un pilon important în strategia de sustenabiliatate la Kaufland. În acest sens, am dezvoltat parteneriatul strategic cu Banca de Alimente, în cadrul căruia sunt recuperate zi de zi produse din întreaga rețea de magazine. Prin implicarea în campania „Mai puțină risipă, mai mult bine”, ne propunem să educăm și să sensibilizăm clienții, angajații, dar și publicul larg despre importanța consumului rațional și metodele simple pentru a reduce cantitatea de alimente pe care le risipim.


Menționăm că
dintre alimentele produse la nivel mondial nu ajung în consumul uman din cauza pierderilor și risipei de alimente. În același timp, 733 de milioane de oameni din întreaga lume sunt afectați de foame. Cantitatea de alimente risipită ar fi suficientă pentru a hrăni 2 miliarde de oameni. Mâncarea produsă, dar risipită, ar ajunge pentru a hrăni 2 miliarde de oameni. În Republica Moldova cca 1 milion de oameni se confruntă cu insecuritate alimentară. E vorba de 1/3 din populația țării. 1 din 3 copii trăiește în sărăcie extremă- ceea ce înseamnă lipsa resurselor suficiente pentru necesitățile de bază ale vieții: apă potabilă și alimente. Consumatorii casnici generează cea mai mare risipă de mâncare – 60 % din totalul alimentelor care ajung la gunoi. Celelalte 40% sunt provin  de industria alimentară.

Despre Banca de Alimente

Banca de Alimente este un mecanism inovator în Moldova, axat pe recuperarea produselor alimentare din lanțul agro-alimentar și redistribuire a acestor în servicii sociale care asistă oamenii afectați de foame. Din luna martie 2022, Banca este membru asociat al Federației Europene a Băncilor de Alimente. Echipa Băncii de Alimente a experimentat mecanismul de recuperare a produselor alimentare în premieră cu Kaufland, ca agent economic. Parcursul a fost analizat constant, documentat și reprezintă un model de bună practică.   Alături de demersul de recuperare a alimentelor, Banca sprijină acțiunile de advocacypentru îmbunătățirea cadrului legal național în vederea prevenirii risipei de alimente, promovează cultura respectului pentru mâncare și solidaritatea socială.  

Despre Kaufland Moldova

Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.540 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați și o rețea de 9 magazine în Republica Moldova. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Compania crede în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia. De aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Pentru mai multe detalii vizitați www.kaufland.md.

Distribuie articolul: