Sunt frați și împărtășesc aceeași pasiune. Fraților Eduard și Vadim Ababii li se mai spune „Frații E30”, iar asta pentru că au în posesia lor 6 automobile în caroseria E30 și nu doar! În cadrul unui interviu aceștia au mărturisit mai multe despre pasiunea lor comună pentru mașini. Hai să le aflăm povestea!

Ce reprezintă o mașină pentru voi?

Eduard: Membru a familiei pentru mine. 

Vadim: La fel, membru a familiei, cum putem să mai spunem la o mașină.

Când ați simțit că sunteți atrași anume de modelul E30?

Eduard: Mai întâi, am fost atras de E30, după care fratele a făcut practică pe E30-ul meu și a înțeles că-i place și lui. Dar eu încă din școală eram foarte pasionat anume de BMW. La 22 de ani, primul model care mi-a nimerit în mâini a fost E30, prima mea mașină care am deținut-o 7 ani, mai apoi a fost vândută. 

Vadim: Era foarte obosită, a fost exploatată 10 ani doar prin Moldova, iar după ce a fost vândută, nu a mai fost zărită de noi.

Când ați început primul proiect de restaurare?

Eduard: Primul proiect a fost și primul meu E30. Toți erau entuziasmați, după cât de simplă era și obosită, tuning-ul era wow. Eu eram plecat peste hotare și am lăsat-o fratelui, iar el a început să o modifice. 

Vadim: Primul proiect a fost cu motor M10, acoperișul roșu, torpedoul roșu… era un fel de tuning pe acea vreme. Era fain, capotă „bad boy”, jante la 16. Pe vremea ceea îți părea că-i „avion”.

Cum argumentați faptul că sunteți posesori a șase mașini în caroseria E30?

Eduard: Pentru început, noi suntem pasionați de acest model și noi am făcut o concluzie că nu trebuie să ai multe mașini de acest model, trebuie să le ai pe cele mai bune. Mai bine să ai un E30 care valorează ceva și prezintă interes, decât să ai 100 fără valoare. Trebuie să înțelegi că totuși este o mașină de epocă și trebuie s-o menții ca să mai supraviețuiască și în epoca noastră.

Cum reușiți să întrețineți toate mașinile?

Vadim: Închiriem mașini. Deținem garajul pentru perioada de iarnă, care stă afară, adică cu care se circulă, dar asta e o mașină, două maxim. Restul mașinilor se stochează 5-6 luni în garaj.

Dintre toate proiectele care le dețineți, care îl considerați cel mai original și care a necesitat cele mai multe investiții?

Vadim: 320is – mașină în care se investește, s-a investit și se vor investi bani. Orice n-ai face, trebuie să investești material. Vrei să o aduci la un look original, aceleași jante ca să mergi cu o viteză adecvată, interior și tot așa mai departe

Planificați să restaurați toate automobilele?

Vadim: Planurile se pot schimba pe zi ce trece, mereu apare câte un proiect mai interesant. Noi preferăm mai bine să oferim mașina cuiva care o va restaura la moment, decât noi să o stocăm 5-6 ani și să ruginească. Oricum este o mașină veche care necesită grijă, întreținere și un garaj uscat, pentru că apare un pic de umiditate și rugina își face apariția imediat.

Aveți un E30 daily care îl scoateți la lumina zilei în orice sezon?

Eduard: Da, este cel negru, obosește sărmanul. L-am restaurat de la zero, dar 4 ani de exploatare… și neîngrijire (Vadim) și-au arătat consecințele. Din motiv că acorzi atenție altor mașini care valorifică mai mult și o lași pe asta de-o parte. Altă mașină nu este, din 2002 în mare parte numai pe E30. Poate ocazional au mai fost alte mașini pentru o săptămână-două.

După care criterii vă orientați când procurați o altă mașină pentru restaurare?

Vadim: În primul rând cred că să fie cât mai rară, cât mai opțională.

Eduard: După care ne orientăm dacă se merită să investim în ea, pentru că proiecte sunt multe, dar deja nu ai ce face cu ele.

Cât de greu e să întreții un E30 în Republica Moldova?

Vadim: Depinde, dacă circulă puțin – e ușor, cel mai greu e să faci revizia tehnică când știi că pe an trebuie să circuli 1000 km, să te duci la fest până în România și să vii înapoi.

Eduard: Mașina necesită piese atunci când este exploatată zilnic, iar cele cu care te plimbi ocazional, le-ai făcut odată și ai uitat. Aici depinde de fiecare în parte.

Știu că vă catalogați ca brand E30 Brothers, cum a apărut acesta?

Eduard: Eu am propus fratelui să ne denumim E30 Brothers, pentru că în clubul BMWPower toți ne spuneau „Frații E30”. Aveam o mică dezmembrare de E30 și când era necesitate de piese toți ziceau că trebuie de adresat la frații E30, așa și a rămas, doar că am propus să scriem E30 Brothers, să fie pe înțelesul tuturor, chiar și celor de peste hotare.

Vadim: Și oricum toate mașinile pe care le avem sunt comune, nu putem spune că una e a lui, iar alta e a mea. Da, este înmatriculată pe mine sau pe fratele meu, dar oricum este totul comun.

Aveți intenții de a vă dezvolta brand-ul în viitorul apropiat?

Vadim: Încă nu ne-am gândit la asta, la sigur o să facem ceva. Poate fratele are unele idei.

Eduard: Eu m-am gândit așa, garajul în care mă ocup cu reparația plasticului și reparația mașinilor o să-l extind, chiar și în cărțile de vizită o să includ brand-ul E30 Brothers, pe când în cărțile de vizită vechi era prezentă imaginea unui E30.

Doriți să extindeți numărul colecției de E30?

Vadim: Doar modele rare, poate un M3, poate încă un IS, poate un cabrio în plus…  este posibil și de o redus, dacă ne aranjează oferta care ne-o propune cineva, suntem dispuși să vindem mașina care-l interesează.