Pandemia de coronavirus le-a transformat viața la 180 de grade. Dacă mai ieri, părinții aveau pregătit un arsenal de activități, astfel încât seara să îi prindă fără prea multă energie, astăzi, cei mici sunt obligați să nu treacă de pragul casei. Pentru părinți a devenit o adevărată provocare să își țină odraslele între patru pereți, iar pentru unii micuți, asta e o schimbare de neînțeles. Specialiștii UNICEF au pregătit câteva recomandări pentru mame și tătici, numai bune pe timp de autoizolare la domiciliu. 

Experții UNICEF antenționează părinții că izolarea la domiciliu și lipsa jocurilor cu semenii lor îi fac pe copii anxioși, stresați și triști. Mai jos sunt câteva idei, despre cum poate fi organizat timpul acasă alături de copii, cum trebuie să explicăm celor mici despre situația actuală la nivel global și cum am putea să îi ajutăm să vadă partea bună a lucrurilor.

Creați și păstrați rutine zilnice

UNCEF

Creați împreună cu copilul vostru un program zilnic

Desenați împreună structura programului, astfel încât să reprezentați fiecare activitate și includeți o cronologie generală pentru momentul în care fiecare din ele va avea loc.

  • Organizați un program care să corespundă cu rutina zilnică pe care copilul a avut-o la grădiniță înainte de noua situație, precum mese, ore de joacă, pauze pentru gustări și somn, combinarea echilibrată dintre activitățile fizice, activitățile făcute în liniște și cele de învățare.
  • Includeți copiii în treburile și activitățile gospodărești zilnice, indicându-le exact sarcina sau un rol, cum ar fi aranjarea mesei, udarea florilor, împăturirea hainelor curate.
  • Includeți în program activități zilnice pentru întreaga familie – petreceți timpul luând masa sau jucându-vă și odihnindu-vă împreună. Încercați să respectați programul, întrucât activitățile făcute cu regularitate îi ajută pe cei mici să se simtă în siguranță și securitate.

Practicați grija de sine

  • Faceți-vă timp pentru pauze scurte de la familie, de exemplu plimbări solo, o baie sau un apel telefonic cu un prieten sau prietenă sau folosiți momentele de liniște pentru a vă relaxa și a vă odihni.
  • Părinții sunt și ei oameni, iar grija de sine vă sporește abilitatea de a face față stresului și de a vă putea sprijini copiii în mod corespunzător.
  • Găsiți timp pentru relațiile cu partenerul/partenera și sprijiniți-vă reciproc.

Pregătiți idei pentru jocuri și activități de învățare

UNICEF
  • Faceți o listă cu activități care pot fi făcute în casă sau afară, în funcție de circumstanțe.
  • Echilibrați activitățile fizice, precum activități făcute în aer liber, de ex. alergați, jucați-vă cu mingea sau mergeți cu bicicleta sau activități făcute în casă. Dansați, faceți yoga, construiți fortărețe din perne și cutii, colorați, povestiți istorioare, cântați și recitați poezii pentru copii, faceți puzzle, jocuri.
  • Permiteți-le copiilor să aleagă activitățile pe care ar vrea să le facă și nu uitați că cei mici sunt nerăbdători și ar putea să-și piardă repede interesul.
  • Când vine vorba de copiii de vârstă preșcolară, este mai important să mențineți un proces de învățare pozitiv și distractiv decât să vă faceți griji în privința păstrării abilităților academice ale acestora. Momentele plăcute, cum ar fi cititul împreună, povestitul de istorioare și jucatul, sunt modalități distractive de a continua învățarea fără a-i stresa prea tare pe cei mici.
  • Pentru inspirație, iată o listă cu activități și jocuri

Stabiliți conținutul și timpul corespunzător petrecut în fața ecranelor

  1. Protejați-vă copiii de conținutul TV/mass-media necorespunzător, care îi poate îngrijora și stresa și mai tare. Limitați numărul de știri despre COVID-19 pe care familia le ascultă, mai ales în fața copiilor mici. Să nu vă gândiți că ei nu ascultă, chiar dacă nu privesc cu atenție.
  2. Stabiliți cât timp va petrece copilul vostru în fața ecranului, includeți acest timp în programul zilnic și asigurați-vă de caracterul corespunzător al conținutului. Dacă copiii mici sunt lăsați singuri în fața televizoarelor sau a ecranelor digitale pentru o perioadă îndelungată, acest lucru le poate împiedica dezvoltarea cognitivă și social-emoțională.
  3. Copiii învață cel mai bine prin interacțiunea umană – priviți emisiuni împreună și discutați despre conținut.
  4. Utilizați tehnologiile pentru a compensa distanțarea socială (skype, Zoom, whatsapp), a contacta și a discuta cu prietenii și familia.

Exersați abordările parentale pozitive

UNICEF

Izolarea prelungită la domiciliu este o posibilitate de a vă îmbunătăți relațiile cu copilul vostru prin activități comune și timp petrecut împreună. Rețineți că situația dată este la fel de grea și pentru copii, aceștia reacționând în funcție de vârstă și nivelul de dezvoltare. Încercați să aveți așteptări realiste de la copiii voștri, care vă vor ajuta să abordați constructiv comportamentele nedorite, cum ar fi plâns excesiv, colici, isterici, tulburări de somn, tulburări alimentare.

  • Găsiți timp pentru relațiile cu partenerul/partenera și sprijiniți-vă reciproc. Adoptați un comportament de urmat în raport cu copiii voștri.
  • Atunci când vă confruntați cu comportamente nedorite, optați pentru metode non-violente de disciplinare,  reorganizați mediul, faceți o pauză, răsplătiți comportamentul pozitiv.
UNICEF