Un stat din SUA a adoptat o lege prin care copiilor și adolescenților li este interzis să folosească aplicațiile de social media fără acordul părinților.

Copiii și adolescenții nu vor putea folosi aplicația  TikTok dacă nu au acordul părinților și se vor confrunta cu alte restricții, în conformitate cu o lege, prima din țară, menită să-i protejeze pe tineri de platformele care creează dependență. Legea va intra în vigoare în martie 2024.

Două legi semnate joi de guvernatorul republican Spencer Cox interzic copiilor sub 18 ani să folosească rețelele de socializare între orele 22:30 și 6:30, impun verificarea vârstei pentru oricine dorește să folosească rețelele de socializare. În mod colectiv, acestea urmăresc să împiedice copiii să fie atrași de aplicațiile care le creează dependență, conform AP.

Companiile sunt așteptate să dea în judecată înainte ca legile să intre în vigoare în martie 2024.

Cruciada împotriva social media în legislativul cu supermajoritate republicană din Utah este cea mai recentă reflectare a modului în care s-a schimbat percepția politicienilor asupra companiilor de tehnologie, inclusiv în rândul republicanilor de obicei pro-business.

Grijile legate de confidențialitatea utilizatorilor, discursurile de ură, dezinformarea și efectele nocive asupra sănătății mintale a adolescenților i-a făcut pe  legislatori să adopte legi care vor proteja copiii și adolescenții de efectele nocive ale platformelor de social media.

În afara statului Utah, legislatori din alte state, printre care Arkansas, Texas, Ohio și Louisiana, New Jersey, avansează propuneri similare. California, între timp, a adoptat anul trecut o lege care le cere companiilor de tehnologie să pună siguranța copiilor pe primul loc, interzicându-le să accepte înregistrarea copiilor pe platformă sau să folosească informații personale în moduri care ar putea dăuna copiilor din punct de vedere fizic sau psihic.

Noile legi din Utah impun, de asemenea, ca părinților să li se ofere acces la conturile copiilor lor. Ele prezintă reguli pentru persoanele care doresc să dea în judecată pentru daunele pe care pretind că aplicațiile le provoacă.

Foto: Alpha Healing Center

Companiile de social media ar putea fi nevoite să creeze noi caracteristici pentru a se conforma cu normele din lege care interzic promovarea reclamelor către minori și afișarea acestora în rezultatele căutărilor. Companiile de tehnologie precum TikTok, Snapchat și Meta, care deține Facebook și Instagram, își câștigă majoritatea banilor prin direcționarea publicității către utilizatorii lor.

Dacă legea va fi pusă în aplicare, majoritatea tinerilor din Utah se vor trezi efectiv blocați.

Lobby-iștii din industria tehnologică au denunțat legile ca fiind neconstituționale, spunând că acestea încalcă dreptul oamenilor de a exercita Primul Amendament online.

„Utah va cere în curând ca serviciile online să colecteze informații sensibile despre adolescenți și familii, nu doar pentru a verifica vârsta, ci și pentru a verifica relațiile părintești, precum actele de identitate și certificatele de naștere emise de guvern, punând datele lor private în pericol de a fi încălcate”, a declarat Nicole Saad Bembridge, director asociat la NetChoice, un grup de lobby din domeniul tehnologiei.

Ceea ce nu este clar în noua lege din Utah și în cele luate în considerare în alte părți este modul în care statele intenționează să pună în aplicare noile reglementări. Companiilor le este deja interzis să colecteze date despre copii sub 13 ani fără acordul părinților, în conformitate cu legea federală Children’s Online Privacy Protection Act. Pentru a se conforma, companiile de social media interzic deja copiilor sub 13 ani să se înscrie pe platformele lor – dar s-a demonstrat că copiii reușesc să ocolească cu ușurință interdicțiile, atât cu, cât și fără acordul părinților lor.

Studiile au arătat că timpul petrecut pe rețelele de socializare duce la rezultate slabe în ceea ce privește sănătatea mintală a copiilor..

Setul de legi a obținut sprijinul grupurilor de părinți și al apărătorilor drepturilor copiilor, care le-au salutat în general, cu unele avertismente. Common Sense Media, o organizație non-profit axată pe copii și tehnologie, a salutat efortul de a ține în frâu  dependența provocată de social media.

Cu toate acestea, Jim Steyer, CEO și fondator al Common Sense, a declarat că „acordarea accesului părinților la postările copiilor din social media ar priva copiii de protecția confidențialității online pentru care milităm”. Verificarea vârstei și consimțământul părinților ar putea împiedica copiii care doresc să își creeze conturi pe anumite platforme, dar nu face mare lucru pentru a împiedica companiile să le culeagă datele odată ce sunt pe ele, a adăugat Steyer.

Reglementările vin în contextul în care părinții și legiuitorii sunt din ce în ce mai îngrijorați de utilizarea social media de către copii și adolescenți și de modul în care platforme precum TikTok, Instagram și altele afectează sănătatea mintală a tinerilor. Pericolele pe care le prezintă social media pentru copii devin, de asemenea, un punct de interes pentru avocații de litigiu, fiind intentate procese de dependență în toată țara.

Distribuie articolul: