Ca orice gen de marketing, promovarea în politică are drept obiectiv principal crearea şi promovarea imaginii unui om sau a unei instituţii. 

Ce este marketingul politic?

O suită de mijloace de comunicare, constând în utilizarea tehnicilor moderne de marketing pentru popularizarea programului, a ideilor, a personalității și a ofertei electorale ale unui candidat sau partid politic. Marketingul politic include și conceperea strategii de sensibilizare a electoratului, precum și pentru cunoașterea opțiunilor, gradului de satisfacție, așteptărilor, intențiilor de vot ale alegătorilorîn vederea obținerii unei ralieri cât mai puternice.

Principalele direcții ale marketingului politic sunt:

  • studierea pieței electorale;
  • cercetarea atitudinii politice a electorilor;
  • imaginea partidelor și a oamenilor politici;
  • studierea intențiile de vot;
  • elaborarea strategiilor de comunicare;
  • slectarea segmentele-țintă de alegători;
  • alegerea temei și tonului campaniei electorale;
  • canalele de prommovare de utilizat;
  • organizarea campaniei.

Tipurile de marketing politic

Când vorbim de marketingul politic, trebuie să facem o diferențiere clară între cel electoral (unde se construiește și consolidează relaţia dintre politician şi alegător; aici se apelează la campanii de promovare mai agresive și limitate în timp) și marketingul instituţional (unde se construiește și consolidează relaţia dintre demnitar şi cetăţean, pe o lungă durată).

Marketingul electoral

Scopul marketingul electoral este să-i informeze pe alegători despre candidaţi.

Campaniile electorale sunt momentul culminant oricărei activităţi de marketing politic. Instrumentele și metodele de promovare electorală includ: relaţii publice, publicitate, campanii, corespondenţă directă.

Activitatea de promovare şi publicitate din cadrul marketingului electoral include poze, documente programatice, răspândirea de afişe şi foi volante, înmânarea unor cadouri și publicitatea mediatică.

Mesajul este pilonul de bază al acestei promovări și trebuie să fie o chintesenţă a programului. de asemenea, acesta trebuie să fie atractiv, uşor de reţinut și coerent.

Există patru tipuri de resurse folosite în marketingul electoral:  electorale, financiare, umane şi de timp.

Marketingul instituţional

Acesta constituie o comunicare neîncetată a demnitarului cu publicul despre realiză, politici, idei și evenimente. Cu cât mai bine organizat este acesta, cu atât mai simplu este să se realizeze apoi campaniile electorale.

Portretul media – în epicentrul marketingului politic

Într-un sistem politic sănătos, un actor politic îşi construieşte notorietatea prin intermediul media. Abia când ajunge la un anumit nivel al notorietăţii, comunicarea directă cu publicul devine crucială: omul politic participă la mitinguri, la întruniri, are turnee şi contacte directe cu formatori de opinie.

Pentru înțelegerea portreului media al candidatului într-un anumit moment, se chestionează electorii. Atributele care sunt apreciate ca adevărate, pentru un anumit om politic, de peste 90% din subiecţii chestionaţi constituie nucleul dur al imaginii respectivului om politic. Cele care sunt apreciate ca adevărate de peste 50% dintre subiecţi constituie periferia imaginii acestuia. Atributele nucleului dur, împreună cu cele ale periferiei constituie structura reprezentării reale, la un moment dat, a imaginii omului politic.

Din cine este formată echipa de campanie pentru un marketing politic de succes?

Echipa de campanie pentru un marketing politic de calitate include: copywriteri, experţi în direct mail, regizori, specialişti în relaţia cu presa.

Copywriter
Aici importantă este cunoaşterea detaliată a candidatului pentru care se lucrează. Un copywriter trebuie să cunoască foarte bine setul de valori al candidatului. Fără acest lucru nu ar fi posibilă crearea unui discurs autentic, care să dea impresia că aparţine acelui politician, că îl reprezintă, că îi reflectă concepţiile politice. De asemenea, el trebuie să folosească un limbaj accesibil candidatului; practic, trebuie să scrie cu cuvintele candidatului.

Media planner
Departamentul de media planning se ocupă de cumpărarea spaţiului în presă şi a timpului de antenă necesar pentru plasarea în media a mesajelor electorale sub formă de machete de presă, spoturi video şi audio.

Multe din ştirile apărute în presă au drept sursă de informare mesajele emise de o agenţie de relaţii publice. Acestea sunt furnizate sub forma comunicatelor de presă şi a materialelor din mapele de presă şi au ca scop informarea opiniei publice asupra unor evenimente. Diferenţa între publicitate şi advertising (reclamă) este dată de aspectul financiar al preluării informaţiei.

Evenimente precum: ceremonii, decernări de premii, conferinţe de presă, proteste, reuniuni etc. vor constitui întotdeauna subiecte de interes şi vor avea acoperire în media.

Advertising-ul este o informaţie pentru a cărei apariţie în media beneficiarul plăteşte o sumă ce variază de la caz la caz. Este o metodă controlabilă de a plasa mesaje în media.

Experţi în direct mail
Pregătirea scrisorilor adresate alegătorilor şi a altor materiale informative destinate să ajungă în cutiile poştale ale cetăţenilor reprezintă unul dintre serviciile cele mai frecvent oferite unui candidat politic.

 

Distribuie articolul: