Indiferent dacă preferi să lucrezi ore în șir fără ca să-ți oferi pauze sau ești printre cei care își organizează regulat pauze haotice, adevărul este că nici una dintre aceste abordări nu este una potrivită pentru eficiența ta. 

Niciuna dintre aceste metode nu este eficientă pe termen lung. Dacă vrei înveți cum te organizezi mai bine, este nevoie renunți la maratoanele de muncă, precum și la pauzele haotice și deloc productive.

Cu mult timp în urmă, în anii ’80, autorul Francesco Cirillo a publicat carteaTehnica Pomodoro”. Deși, în prezent, ritmul vieții noastre este diferit, această tehnică este eficientă și va avea rezultate extraordinare dacă este aplicată corect.

Ce este tehnica Pomodoro?

Numele acestei tehnici ne duce cu gândul la gastronomia italiană, ceea ce nu este un lucru greșit. Când era student, inventatorul strategiei folosea un timer de bucătărie în formă de roșie, iar obiectul l-a inspirat în crearea tehnicii. Astfel, metoda de gestionare a timpului poartă și astăzi numele „muzei”.

În esență, tehnica Pomodoro te învață iți împarți timpul în intervalele perfecte pentru a da cel mai bun randament. Mai exact, regula este următoarea: 25 de minute lucrezi, apoi te relaxezi timp de 5 minute.

Atenție! Cele 5 minute de pauză trebuie fie petrecute în afara mediului de lucru. Cu alte cuvinte, timp de 5 minute nu ai voie iți notezi idei legate de taskuri, verifici emailuri sau te gândești ce urmează lucrezi. În mod similar, cele 25 de minute de muncă nu au voie fie întrerupte de notificări, mesaje sau alte distracții.

Cum implementeazi tehnica Pomodoro

1.Stabilește-ți un obiectiv clar 

Înainte de a începe munca efectivă, este nevoie iți stabilești un scop. Poate vrei termini un proiect, te ocupi de o anumită categorie de sarcini sau te gândești la idei noi.

Important este te asiguri ai un punct în care vrei ajungi la finalul sesiunii de lucru. Acesta te va ajuta monitorizezi progresul și știi când este momentul te oprești.

2. Lucrează 25 de minute fără întrerupere

După ce știi care este scopul muncii tale, apucă-te de treabă și timp de 25 de minute pune-ți telefonul pe modul silențios și închide tab-urile din browser care te-ar putea distrage (Facebook, Instagram, YouTube, un articol interesant pe care l-ai găsit mai devreme).

tot ceea ce este nevoie pentru a te putea concentra numai pe sarcinile tale și canalizeazăți toată energia în acel loc.

3. Ia o pauză de 5 minute

Atunci când cele 25 de minute au luat sfârșit, noteazăți unde ai rămas și apoi schimbă atmosfera. Mergi în altă cameră, verificați rețelele sociale, bea un pahar cu apă, ia o gustare sau ascultă două piese preferate.

La fiecare pauză luată, desenează o roșie în agendă. Dacă ai strâns mai puțin de patru roșii, pauza următoare va fi de 5 minute. Dacă ai ajuns la 4 roșii desenate – adică două ore de lucru – vei lua o pauza mai lungă, intre 15 și 30 de minute.

În scurt timp, vei observa această tehnică te ajută înveți cum te organizezi mai eficient și rămâi concentrată pe taskuri, însă fără a te epuiza.

Daca Pomodoro iți surâde, poți folosi metoda clasică (desenarea roșiilor pe o agendă sau un post-it) sau poți căuta online aplicații realizate după această tehnică. Ele vor nota statusul pentru tine și te vor anunța când trec cele 25, respectiv 5 minute.

Sursa: Kudika.ro