Etica profesională în mass-media are rolul de a contura cunoștințele și abilitățile de profil. Pentru un jurnalist și pentru jurnalism, în general, integritatea morală, calitățile jurnalistice de bază și cultura lingvistică sunt conduite esențiale. Luând în considerare etica profesională, un jurnalist trebuie să analizeze de ce scrie, ce scrie și cine este auditoriul. Întrucât, tot mai recurente, sunt articole care încalcă anumite principii de etică. Din această perspectivă, etica profesională semnifică asigurarea că publicarea unor astfel de informații nu va avea consecințe negative asupra auditoriului, trezind sentimente și emoții cu sens negativ.

Rolul eticii profesionale în comunicarea de masă poate fi valorificat și în alte domenii precum politică, economie sau cultură. Un sector important îl prezintă politica. Din acest punct de vedere, mass-media trebuie să dețină o poziție neutră. Aceasta are un rol important în formarea opiniei și a alegerilor pe care le fac indivizii, din acest motiv, informațiile, știrile, reportajele publicate de proprietarii mass-media nu trebuie să fie distorsionate, manipulatoare sau să igonore/ să interzică informații ce sunt de interes public. Întrucât, din păcate, anumite posturi TV din Moldova susțin anumiți lideri politici, știrile publicate de aceștea fie nu sunt spuse cap-coadă, fie sunt distorsionate, manipulatoare sau incită la ură, lucru ce influențează negativ asupra unei informări corecte a publicului. Această acțiune implică, în primul rând, o încălcare a codului deontologic al jurnalismului din Republica Moldova, în al doilea rând, demonstrează o nerespectare a eticii profesionale, deoarece un jurnalist profesionist redactează o știre pornind de la informații pe care, cu bună credință, le consideră adevărate și care, la necesitate, pot fi verificate.

Un principiu al eticii profesionale general, dar care vizează și comunicarea în masă, îl constituie ”consimțământul informat- cerinţa de a respecta dreptul beneficiarului la informaţia ce se referă la el personal − drept garantat de Declaraţia Universală a Drepturilor Omului. El înseamnă, de asemenea, neadmiterea dezinformării şi trecerii sub tăcere, muşamalizării informaţiei.

O comunicare în masă la un nivel merituos și excepțional, poate fi realizat doar de prefesioniști și prin profesionalism, iar acestea fiind dictate de o etică morală. Întrucât, etica și integritatea profesională este multidimensională, rolul acestora este de a însuma norme și principii ale activității profesionale în lucrul cu oamenii și pentru oameni. Misiunea principală este de a realiza cu succes responsabilitățile profesionale. Scopul eticii profesionale este de a ajuta specialistul să evite greșelile, să se orienteze spre o conduită corectă, având drept bază valori, principii, și norme impuse de propriul eu și, nu în ultimul rând, de codul deontologic al jurnaliștilor din Republica Moldova. Comunicarea de masă trebuie să întruchipeze valori demne de urmat și să creeze posibilități de a face alegerile potrivite pentru acțiuni adecvate, întrucât, noi, oamenii suntem cei mai activi consumatori a tot ce înseamnă mass-media.

Distribuie articolul: